Temat interpretacji
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 11.01.2008 r. (data wpływu 22.01.2008 r.) oraz uzupełnieniu z dnia 23.04.2008 r. (data wpływu 29.04.2008 r.) na wezwanie Nr IPPB2/415-159/08-3/SP z dnia 15.04.2008 r. (data nadania 15.04.2008 r.) i uzupełnieniu z dnia 19.05.2008 r. (data wpływu 27.05.2008 r.) na wezwanie Nr IPPB2/415-159/08-5/SP z dnia 30.04.2008 r. (data nadania 30.04.2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów
prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązku rozliczenia stypendium postdoktoranckiego otrzymanego z Europejskich Laboratoriów Biologii Molekularnej jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 22.01.2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązku rozliczenia stypendium postdoktoranckiego otrzymanego z Europejskich Laboratoriów Biologii Molekularnej.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe.
W okresie od listopada 2007 r. do listopada 2009 r. Wnioskodawcy zostało przyznane stypendium post-doktoranckie z Europejskich Laboratoriów Biologii Molekularnej. w tym okresie Wnioskodawca i mieszka na terenie Niemiec. Jednocześnie od 01 grudnia 2007 r. wynajmuje mieszkanie. Przychody z tytułu najmu są rozliczane w formie ryczałtu.
W 2007 roku Wnioskodawca był zameldowany i pracował w Polsce. w 2008 r. jest zameldowany, pracuje i mieszka wyłącznie w Niemczech (poza krótkimi podróżami służbowymi po całej Europie). Według niemieckiego prawa Wnioskodawca posiada stałe miejsce zameldowania w H.... Nie posiada żony, ani dzieci.
W 2007 roku Wnioskodawca uzyskiwał pensję w Polsce, natomiast w 2008 r. wyłącznie dochody z Europejskiego Laboratorium Biologii Molekularnej w H..., w Niemczech (z wyłączeniem dochodu z najmu mieszkania).
Zgodnie z niemieckim prawem Wnioskodawca jest zobowiązany do rozliczania się w celach podatkowych w Niemczech. W ramach wyjątku, dochód z EMBL jest zwolniony od podatku zgodnie z umową między Europejskimi Laboratoriami Biologii Molekularnej, a rządem Niemiec. Zgodnie z niemieckim prawem Wnioskodawca może otrzymać wyłącznie potwierdzenie stałego zameldowania (M...) oraz dodatkowy dokument zwany Freizuheitbestaettigung (w dosłownym tłumaczeniu potwierdzenie wolności poruszania się).
Według Wnioskodawcy dokumenty te potwierdzają jego rezydencję w Niemczech, ponieważ został poinformowany przez ambasadę polską, że nie wydaje meldunków w Niemczech oraz przez Biuro Informacyjne dla Gości z Zagranicy DESY (International Office Deutsche Elektronen Synchrotron), że prawo niemieckie nie przewiduje wydawania innych certyfikatów rezydencji podatkowej, niż meldunek.
Pismem z dnia 15.04.2008 r. Nr IPPB2/415-159/08-3/SP wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku poprzez przedstawienie bardziej szczegółowo stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego.
Ze względu na fakt, iż Wnioskodawca nie uzupełnił wniosku w całości, pismem z dnia 30.04.2008 r. Nr IPPB2/415-159/08-5/SP ponownie wezwano do uzupełnienia wniosku w zakresie: przedstawienia bardziej szczegółowo stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego.
Wnioskodawca uzupełnił wniosek.
W związku z powyższym zadano następujące pytania:
Zdaniem Wnioskodawcy:
Wnioskodawca w 2008 roku w ogóle nie musi rozliczać się w ramach PIT-u od osób fizycznych na terytorium Polski, ponieważ jest rezydentem Niemiec (zgodnie z umową o podwójnym opodatkowaniu między rządem Polski i Niemiec). Rozliczenie ryczałtowe z wynajmu, nie powoduje powstania obowiązku rozliczania się z podatku od osób fizycznych. Obowiązek ten ustaje dla Wnioskodawcy w 2008 roku w związku z tym, że od końca listopada 2007 r. zamieszkuje na terenie Niemiec.
Polskie prawo nie ściąga też podatku od stypendiów i pomocy bezzwrotnej z Unii Europejskiej, więc Wnioskodawca domyśla się, że również stypendium post-doktoranckie jest w ogólności zwolnione od podatku.
Zatem Wnioskodawca uważa, że nie musi zgłaszać stypendium post-doktoranckiego w ramach PIT-u za rok 2007.
W świetle obowiązującego stanu prawnego oraz zdarzenia przyszłego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) osoby fizyczne jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).
W myśl art. 4a ww. ustawy powyższy przepis stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.
Stosownie do art. 20 umowy z dnia 14 maja 2003 r. zawartej między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku, osoba fizyczna która przebywa czasowo w jednym Umawiającym się Państwie w celu nauczania lub prowadzenia prac badawczych na uniwersytecie, w szkole wyższej bądź innej uznanej placówce oświatowej tego Umawiającego się Państwa, a która ma lub bezpośrednio przed tym pobytem miała stałe miejsce zamieszkania w drugim Umawiającym się Państwie, podlega zwolnieniu od opodatkowania w pierwszym wymienionym Państwie z tytułu wynagrodzenia za nauczanie lub prowadzenie prac badawczych przez okres nieprzekraczający dwóch lat, licząc od dnia jej pierwszego przyjazdu w tym celu, pod warunk0,
iem że będzie ona opodatkowana z tytułu takiego wynagrodzenia w drugim Umawiającym się Państwie.
Z powyższego wynika, iż dochód osoby fizycznej mającej miejsce zamieszkania w Polsce lub osoby, która bezpośrednio przed tym pobytem miała stałe miejsce zamieszkania w Polsce, uzyskiwany z tytułu prowadzenia prac badawczych w Niemczech, podlega zwolnieniu od opodatkowania w Niemczech przez okres pierwszych dwóch lat licząc od dnia przyjazdu podatnika do Niemiec w tym celu, pod warunkiem, iż dochód ten podlega opodatkowaniu w państwie rezydencji, t. j. w Polsce.
Zgodnie z art. 24 ust. 2 pkt a) umowy, jeżeli osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Rzeczypospolitej Polskiej osiąga dochód lub posiada majątek, który zgodnie z postanowieniami umowy może być opodatkowany w Republice Federalnej Niemiec, wówczas Rzeczpospolita Polska zwolni z uwzględnieniem postanowień litery b) taki dochód lub majątek do opodatkowania. Rzeczpospolita Polska może przy obliczaniu kwoty podatku od pozostałego dochodu lub majątku tej osoby zastosować stawkę podatkową, która byłaby zastosowana, gdyby dochód lub majątek zwolniony od opodatkowania nie podlegał takiemu zwolnieniu.
W myśl z art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Jednocześnie na mocy art. 21 ust. 1 pkt 39 wolne od podatku dochodowego są stypendia otrzymywane na podstawie przepisów o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki, stypendia doktoranckie otrzymywane na podstawie przepisów Prawo o szkolnictwie wyższym oraz inne stypendia naukowe i za wyniki w nauce, których zasady przyznawania zostały zatwierdzone przez ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego po zasięgnięciu opinii Rady Głównej Szkolnictwa Wyższego albo przez ministra właściwego ds. oświaty i wychowania.
Biorąc powyższe
pod uwagę jeżeli spełnione zostały wszystkie ww. warunki, to uzyskane przez Pana dochody ze stypendium post-doktoranckiego w 2007 r. i 2008 r. będą korzystały w Polsce ze zwolnienia przedmiotowego od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Wniosek z dnia 11.01.2008 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczy jednego stanu faktycznego, natomiast w dniu 15.01.2008 r. została wniesiona opłata w wysokości 150 zł odpowiadająca dwóm stanom faktycznym.
Z uwagi na
powyższe opłata w wysokości 75 zł zostanie zwrócona zgodnie z § 18 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 czerwca 2006 r. w sprawie gospodarki finansowej jednostek budżetowych, zakładów budżetowych i gospodarstw pomocniczych oraz trybu postępowania przy przekształceniu inną formę organizacyjno prawną (Dz. U. Nr 116, poz. 783), na wskazany przez Wnioskodawcę numer konta bankowego.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.