Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporząd... - Interpretacja - IPPB1/415-143/08-2/TS

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 29.04.2008, sygn. IPPB1/415-143/08-2/TS, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

Temat interpretacji

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 28.01.2008 r. (data wpływu 01.02.2008 r. ) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie wyłączenia podatnika od opodatkowania od przychodów ewidencjonowanych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 01.02.2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie wyłączenia podatnika od opodatkowania od przychodów ewidencjonowanych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca od 1990 r. prowadzi indywidualną działalność gospodarczą opodatkowaną ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. Zakres działalności obejmuje wykonawstwo instalacji i sieci elektrycznych. W 1998 r. podjął działalność gospodarczą ze wspólnikiem zakładając spółkę cywilną, opodatkowaną na zasadach ogólnych wg skali podatkowej.

Od 2006 r. Wnioskodawca wraz ze wspólnikiem przeszedł na podatek liniowy 19%. W ramach tej spółki były wykonywane prace budowlane, sanitarne, elektryczne, teletechniczne w dziale 45 klasyfikacji PKWiU oraz usługi sklasyfikowane w PKWiU w grupie 74.2 i 74.3 tzn. w zakresie nadzoru nad robotami elektrycznymi, projektowania instalacji elektrycznych, ekspertyz i badań technicznych, inwentaryzacji. Stanowiły one nieznaczny procent przychodów spółki, gdyż spółka nasza wykonywała prace budowlane i instalacyjne określone w dziale 45 PKWiU.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Według Wnioskodawcy nie jest On obowiązany poczynając od dnia, w którym w spółce cywilnej opodatkowanej podatkiem dochodowym na zasadach ogólnych (wg skali podatkowej do 2005 roku i podatkiem liniowym od 2006 roku) wystawił fakturę za usługę niematerialną (grupa: 74.2 - usługi architektoniczne i inżynierskie, 74.3 - usługi w zakresie badań i analiz technicznych wymienionych w wykazie usług wg PKWiU, stanowiących załącznik nr 2 do ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. nr.144, poz.930 z późn. zm. )zaprowadzić właściwe księgi i opłacać podatek dochodowy na zasadach ogólnych, tracąc tym samym prawo do opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych swojej indywidualnej działalności gospodarczej.

Wnioskodawca twierdzi, iż aktualnie prowadzi dwie odrębne działalności gospodarcze, jednostki organizacyjne posiadające różne osobowości prawne. Działalność w spółce cywilnej opodatkowanej w formie zasad ogólnych regulują przepisy ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (publikacja: tekst jednolity Dz. U. z 2000r. nr 14 poz. 176 z późn. zm.) a w niej nie ma wyłączeń zabraniających wykonywania usług niematerialnych. Dlatego wykonanie usługi niematerialnej i wystawienie za nią faktury w spółce cywilnej opodatkowanej na zasadach ogólnych nie może skutkować dla indywidualnej działalności utratą warunków do opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych i obowiązkiem przejścia na formę opodatkowania na zasadach ogólnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego, stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do brzmienia art. 9a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r., Nr 14, poz. 176 ze zm.) dochody podatników z pozarolniczej działalności gospodarczej są opodatkowane na zasadach określonych w art. 27 z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemny wniosek lub oświadczenie o zastosowanie form opodatkowania określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym. W myśl art. 5a pkt 15 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ilekroć jest mowa o ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym , oznacza to ustawę z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 1998r. Nr 144, poz.930 ze zm.).

Zgodnie z brzmieniem art. 9a ust. 2 ustawy o podatku dochodowym, od osób fizycznych podatnicy mogą wybrać sposób opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c ustawy, składając do dnia 20 stycznia roku podatkowego właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemne oświadczenie o wyborze tego sposobu opodatkowania, a jeżeli podatnik rozpoczyna prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej w trakcie roku podatkowego do dnia poprzedzającego dzień rozpoczęcia tej działalności, nie później jednak niż w dniu uzyskania pierwszego przychodu.

W przypadku, gdy podatnik prowadzi działalność gospodarczą samodzielnie i jest wspólnikiem spółki lub spółek niemających osobowości prawnej, to zgodnie z art.9 a ust. 5 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wybór sposobu opodatkowania dotyczy wszystkich form prowadzenia tej działalności, w stosunku do których mają zastosowanie przepisy w/w ustawy.

Stosownie do brzmienia przepisu art. 6 ust.1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 14 ustawy o podatku dochodowym, w tym również, gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych lub spółki jawnej osób fizycznych. Z zapisu art. 3 tej ustawy wynika, iż przychodów opodatkowanych w formach zryczałtowanych nie łączy się z przychodami (dochodami) z innych źródeł podlegającymi opodatkowaniu na podstawie ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Należy zauważyć, iż przepisy ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne nie przewidują, aby z opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych wyłączeni zostali podatnicy, którzy prowadzą inną pozarolniczą działalność gospodarczą opodatkowaną na zasadach ogólnych.

Art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne zawiera katalog wyłączeń określonych przychodów z opodatkowania ryczałtem. Zgodnie z art. 8 ust. 1 pkt 3 lit. e ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym (...) opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych,(...), nie stosuje się do podatników osiągających w całości lub w części przychody z tytułu świadczenia usług wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy.

Wnioskodawca działając w spółce cywilnej osiągnął przychód z tytułu świadczenia usług wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Przychód ten nie powstał jednak z tytułu działalności wykonywanej indywidualnie i dlatego ta okoliczność nie może Wnioskodawcy, w ramach tej działalności, wyłączać z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.

W niniejszej sprawie działalność prowadzona indywidualnie i działalność prowadzona w ramach spółki cywilnej rządzą się innymi reżimami podatkowymi, pierwsza ustawą o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, druga zaś ustawą o podatku dochodowym od osób fizycznych. Uzyskanie przychodów określonych w załączniku nr 2 do ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w ramach działalności nieopodatkowanej według przepisów tejże ustawy nie może wyłączać Wnioskodawcy od opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych w zakresie działalności, w ramach której do uzyskania tych przychodów nie doszło.

Reasumując, z treści przytoczonych wyżej przepisów wynika, że Wnioskodawca nie musi zmieniać formy opodatkowania swoich przychodów uzyskiwanych w ramach indywidualnej działalności, jeżeli w jej ramach nie uzyskał przychodów z tytułu świadczenia usług wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Wobec powyższego stanowisko podatnika zawarte w przedmiotowym wniosku należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie