Temat interpretacji
W odpowiedzi na pismo z dnia 7 listopada 2003 r. w sprawie udzielenia pisemnej informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego, działając na podstawie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz.U. Nr 137, poz. 926 ze zmianami) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Gorlicach wyjaśnia co następuje:
Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zmianami) kosztami uzyskania przychodów z poszczególnego źródła są wszelkie koszty
poniesione w celu uzyskania przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23 tej ustawy. Oznacza to, że określony wydatek można uznać za koszt uzyskania przychodu, gdy między tym wydatkiem a osiągnięciem przychodu zachodzi związek tego typu, że poniesienie wydatku ma wpływ na powstanie lub zwiększenie przychodu bądź na funkcjonowanie źródła przychodu.
Omawiane wydatki marketingowe są typowymi działaniami gospodarczymi dotyczącymi sprzedaży, reklamy, badań rynku, zatem są kosztami racjonalnie i gospodarczo uzasadnionymi. Wydatki te przyczyniają się do powstania przychodu (nawet w przyszłości). W omawianej sprawie należy zwrócić uwagę na moment powstania przychodu z działalności gospodarczej. Z chwilą powstania przychodu powstaje również obowiązek podatkowy, a od niego w konsekwencji uzależniona jest wysokość zaliczki na podatek w danym miesiącu. Stosownie do postanowienia art. 14 ust. 1 za przychód z działalności gospodarczej uważa się kwoty należne, choćby nie zostały
faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.
Od dnia 1 stycznia 2003 r. obowiązują dodane do ustawy przepisy art. 14 ust. 1c - 1f, które precyzują zasady dotyczące powstania przychodu należnego z działalności gospodarczej.Zgodnie z przepisem art. 14 ust. 1c za datę powstania przychodu z pozarolniczej działalności gospodarczej uważa się, z zastrzeżeniem przepisów następnych, dzień wystawienia faktury (rachunku), nie później jednak niż ostatni dzień miesiąca, w którym nastąpiło:
1)wydanie rzeczy, zbycie praw majątkowych oraz dostarczenie wszelkiej postaci energii,
2)wykonanie usługi,
3)otrzymanie zapłaty za wykonanie świadczenia - w pozostałych przypadkach.
Podstawowym momentem powstania przychodu z działalności gospodarczej jest zatem wystawienie faktury (rachunku).