Temat interpretacji
Czy przychody w przyszłości uzyskiwane z tytułu dzierżawy gruntów rolnych na cele rolnicze (uprawy polowe) będą opodatkowane podatkiem dochodowym od osób fizycznych?
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 15 kwietnia 2009 r. (data wpływu 17 kwietnia 2009 r.), uzupełnionym w dniu 17 i 22 czerwca 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodów z dzierżawy gruntów rolnych na cele nierolnicze jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 17 kwietnia 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodów z dzierżawy gruntów rolnych na cele nierolnicze.
W związku ze stwierdzeniem braków formalnych, pismem z dnia 10 czerwca 2009 r. ILPB2/436-59/09-2/WM, ILPB2/415-405/09-2/WM, ILPP2/443-502/09-2/AK, na podstawie art. 169 § 1 ww. ustawy, wezwano Wnioskodawcę do usunięcia braków w terminie 7 dni pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.
Wezwanie wysłano w dniu 10 czerwca 2009 r. (skutecznie doręczono 15 czerwca 2009 r.), zaś w dniach 17 i 22 czerwca 2009 r. Wnioskodawca uzupełnił ww. wniosek.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.
W 2008 r. Wnioskodawca nabył nieruchomość rolną. W skład przedmiotowej nieruchomości wchodzą grunty rolne oraz budynki związane z produkcją rolną (chlewnie). Od ww. nieruchomości (gospodarstwa rolnego) Wnioskodawca opłaca podatek rolny. W 2008 r. Zainteresowany został wpisany do ewidencji producentów (na podstawie ustawy o krajowym systemie ewidencji producentów, ewidencji gospodarstw rolnych oraz ewidencji wniosków o przyznanie płatności).
Wnioskodawca wskazuje, że w bieżącym roku zamierza wydzierżawić grunt rolny na cele rolnicze (uprawy polowe). Z tytułu dzierżawy pobierany będzie czynsz. Ponadto dzierżawca zobowiązany będzie do ponoszenia następujących kosztów:
- za bieżące korzystanie z nieruchomości rolnej,
- ubezpieczenia upraw (dzierżawca będzie ubezpieczającym i beneficjentem ewentualnych odszkodowań),
- opłaty podatku rolnego od dzierżawionych gruntów.
Jednocześnie dzierżawca będzie uprawniony do występowania i otrzymywania dopłat unijnych z tytułu prowadzonej działalności rolniczej.
Umowa dzierżawy gruntów wyłącza prowadzenie przez dzierżawcę działalności określonej w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych jako działy specjalne produkcji rolnej.
Na poparcie swojego stanowiska, Wnioskodawca załącza interpretacje indywidualne wydane przez inne organy podatkowe w podobnych sprawach.
W związku z powyższym zadano następujące pytania.
Czy od umowy dzierżawy przedmiotowej nieruchomości rolnej (grunty rolne) wystąpi obowiązek podatkowy oraz należny podatek od czynności cywilnoprawnych (PCC)...
Tutejszy organ informuje, iż przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytanie drugie w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych. W zakresie podatku od towarów i usług w dniu 26 czerwca 2009 r. wydane zostało odrębne rozstrzygnięcie nr ILPP2/443-502/09-5/AK. Natomiast w dniu 08 lipca 2009 r. w zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych zostało wydane rozstrzygnięcie nr ILPB2/436-59/09-5/WM.
Zdaniem Wnioskodawcy w odniesieniu do pytania drugiego działalność określona umową dzierżawy, którą będzie prowadził dzierżawca nieruchomości rolnej (grunt rolny), wypełnia znamiona działalności rolniczej. Zatem przychody z tytułu dzierżawy tej nieruchomości winny zostać wyłączone z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Również koszty bieżącego korzystania z nieruchomości, ubezpieczenia upraw oraz podatku rolnego, ponoszone przez dzierżawcę nie stanowią u wydzierżawiającego przychodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Zgodnie z przepisem art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych źródłami przychodów są najem, podnajem, dzierżawa, poddzierżawa oraz inne umowy o podobnym charakterze, w tym również dzierżawa, poddzierżawa działów specjalnych produkcji rolnej oraz gospodarstwa rolnego lub jego składników na cele nierolnicze albo na prowadzenie działów specjalnych produkcji rolnej, z wyjątkiem składników majątku związanych z działalnością gospodarczą.
Dokonując wykładni ww. przepisu, stwierdzić należy, iż jeśli przedmiotem dzierżawy lub poddzierżawy jest gospodarstwo rolne lub jego składniki, które wykorzystane będą przez dzierżawcę na cele rolnicze (i składniki te nie będą stanowiły majątku związanego z działalnością gospodarczą), to przychody uzyskane z tego tytułu nie stanowią przychodów ze źródła określonego wyżej wymienionym przepisem, a jako niewymienione w pozostałych źródłach przychodów, o których mowa w art. 10 ust. 1 ww. ustawy, nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.
Definiując pojęcie gospodarstwo rolne należy, w myśl art. 2 ust. 4 ww. ustawy, odnieść się do przepisów ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (t. j. Dz. U. z 2006 r. Nr 136, poz. 969 ze zm.). Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy o podatku rolnym, za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów, o których mowa w art. 1 tej ustawy, o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiących własność lub znajdujących się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej, w tym spółki, nieposiadającej osobowości prawnej.
Z analizy przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Zainteresowany w 2008 r. nabył nieruchomość rolną, w skład której wchodzą grunty rolne oraz budynki związane z produkcją rolną. Wnioskodawca zamierza wydzierżawić przedmiotowy grunt. Zawarta z dzierżawcą umowa wyłącza możliwość prowadzenia przez niego działalności określonej w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych jako działy specjalne produkcji rolnej. Ponadto, na podstawie postanowień ww. umowy, dzierżawca zobowiązany będzie ponosić koszty bieżącego korzystania z nieruchomości, ubezpieczenia upraw oraz podatku rolnego.
Mając na uwadze przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego oraz przytoczone wyżej przepisy, stwierdzić należy, iż dochód uzyskiwany tytułem czynszu dzierżawnego nie będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, gdyż przedmiotowe grunty będą wydzierżawiane na cele rolnicze (pod uprawy polowe).
Ponadto, tut. organ informuje, iż nie będą źródłami przychodu dla Wnioskodawcy ponoszone przez dzierżawcę koszty bieżącego korzystania z przedmiotowych gruntów, ubezpieczenia upraw oraz podatku rolnego.
Końcowo, w odniesieniu do załączonych do wniosku pism organów podatkowych, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu informuje, iż rozstrzygnięcia zawarte w ww. pismach wydane zostały w indywidualnej sprawie i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.
Referencje
ILPB2/436-59/09-5/WM, interpretacja indywidualna
ILPP2/443-502/09-5/AK, interpretacja indywidualna
Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu