Temat interpretacji
Jaka jest prawidłowa forma opodatkowania za rok 2009 przychodów z działalności prowadzonej na własne nazwisko oraz przychodów uzyskanych z prowadzenia Spółki jawnej?
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 11 marca 2010r. (data wpływu do tut. Biura 12 marca 2010r.), uzupełnionym w dniu 24 maja 2010r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych i zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie określenia formy właściwej do opodatkowania uzyskanych w 2009r. dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 12 marca 2010r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych i zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne m.in. w zakresie określenia formy właściwej do opodatkowania uzyskanych w 2009r. dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej, prowadzonej w ramach spółki jawnej oraz samodzielnie.
Wniosek powyższy nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z dnia 12 maja 2010r. Znak: IBPBI/1/415-253/10/ZK wezwano do jego uzupełnienia, co też nastąpiło w dniu 24 maja 2010r.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:
W roku podatkowym 2008 Wnioskodawca prowadził działalność gospodarczą w formie Spółki jawnej oraz na własne nazwisko opodatkowaną podatkiem liniowym. W dniu 20 stycznia 2009 roku złożył oświadczenie o wyborze formy opodatkowania. Zrezygnował z dotychczasowego opodatkowania wg stawki liniowej 19% i wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Jednakże nie miał prawa wybrać ryczałtu, bo w roku 2008 przekroczył limit 150.000 euro i dlatego od dnia 22 lipca 2009 roku zaprowadził książkę przychodów i rozchodów, a podatek rozliczał na zasadach ogólnych, co zostało ujęte w protokole kontroli podatkowej doraźnej z dnia 26 sierpnia 2009 roku. Obecnie złożył za 2009 rok dwa zeznania: 1/ PIT 36L z rozliczeniem dochodów ze Spółki Jawnej oraz 2/ PIT 36 z rozliczeniem dochodów z działalności prowadzonej na własne nazwisko. Urząd Skarbowy odmawia przyjęcia wysłanego pocztą zeznania PIT 36L z rozliczeniem dochodów ze Spółki jawnej twierdząc, że zrezygnował z opodatkowania wg stawki liniowej i ma złożyć jedno zezenanie za 2009 z łącznych źródeł na zasadach ogólnych. W dniu 20 stycznia 2010 roku ponownie złożył oświadczenie o wyborze formy opodatkowania - ryczałt od przychodów ewidencjonowanych.
W uzupełnieniu wniosku wskazano m.in., iż wybór ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych jako formy opodatkowania prowadzonej w 2009 roku pozarolniczej działalności gospodarczej dotyczył tylko działalności prowadzonej na własne nazwisko.
W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:
Jaka jest prawidłowa forma opodatkowania za rok 2009 przychodów z działalności prowadzonej na własne nazwisko oraz przychodów uzyskanych z prowadzenia Spółki jawnej...
Zdaniem Wnioskodawcy, przychody ze Spółki jawnej za rok 2009 powinny być rozliczane wg wybranej pierwotnie formy opodatkowania podatkiem liniowym 19%, a przychody z działalności prowadzonej na własne nazwisko w 2009r. też opodatkowane podatkiem liniowym, gdyż wybór formy opodatkowania z dnia 20 stycznia 2009r. ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych nie miał mocy prawnej, ponieważ Wnioskodawca przekroczył limit obrotów 150.000 euro za 2008 rok uprawniający do wyboru ryczałtu.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 9a ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010r. Nr 51, poz. 307 ze zm.), dochody osiągnięte przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 (pozarolnicza działalność gospodarcza), są opodatkowane na zasadach określonych w art. 27, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemny wniosek lub oświadczenie o zastosowanie form opodatkowania określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym.
W myśl art. 9a ust. 2 ww. ustawy, podatnicy, z zastrzeżeniem ust. 3, mogą wybrać sposób opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c. W tym przypadku są obowiązani do złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego do dnia 20 stycznia roku podatkowego pisemnego oświadczenia o wyborze tego sposobu opodatkowania, a jeżeli podatnik rozpoczyna prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej w trakcie roku podatkowego - do dnia poprzedzającego dzień rozpoczęcia tej działalności, nie później jednak niż w dniu uzyskania pierwszego przychodu.
Stosownie do treści art. 9a ust. 4 tej ustawy, wybór sposobu opodatkowania dokonany w oświadczeniu, o którym mowa w ust. 2, dotyczy również lat następnych, chyba że podatnik, w terminie do dnia 20 stycznia roku podatkowego, zawiadomi w formie pisemnej właściwego naczelnika urzędu skarbowego o rezygnacji z tego sposobu opodatkowania lub złoży w tym terminie pisemny wniosek lub oświadczenie o zastosowanie form opodatkowania określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym.
Zgodnie z art. 30c ust. 1 ww. ustawy, podatek dochodowy od dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej lub działów specjalnych produkcji rolnej uzyskanych przez podatników, o których mowa w art. 9a ust. 2 lub ust. 7, z zastrzeżeniem art. 29, 30, 30d i art. 44 ust. 4, wynosi 19% podstawy obliczenia podatku.
W przypadku, gdy podatnik:
- prowadzi działalność gospodarczą samodzielnie i jest wspólnikiem spółki lub spółek niemających osobowości prawnej,
- jest wspólnikiem spółek niemających osobowości prawnej
--to zgodnie z art. 9a ust. 5 ww. ustawy, wybór sposobu opodatkowania, o którym mowa w ust. 2, dotyczy wszystkich form prowadzenia tej działalności, do których mają zastosowanie przepisy ustawy.
Zatem jeżeli podatnik prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą samodzielniei w formie spółki niemającej osobowości prawnej (należy do niej m.in. spółka jawna), to może wybrać opodatkowanie dochodów z tego źródła przychodów na zasadach określonych w art. 30c (tzw. podatkiem liniowym), o ile spełnia określone w art. 9a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych warunki do zastosowania tej formy opodatkowania.
Wybór sposobu opodatkowania określony w art. 30c ww. ustawy, dotyczy wyłącznie form prowadzonej działalności, do których mają zastosowanie przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zastosowanie przepisów tej ustawy oznacza opodatkowanie według skali podatkowej lub podatkiem liniowym.
W związku z tym wybór formy opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie dotyczy przychodów opodatkowanych ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, na zasadach określonych w ustawie z dnia 20 listopada 1998r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U z 1998 r. Nr 144, poz.930 ze zm.). Wobec tego, jeżeli podatnik prowadzi działalność gospodarczą samodzielnie i w formie spółki jawnej, to przychód z działalności gospodarczej prowadzonej samodzielnie może być opodatkowany ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, a dochód z działalności gospodarczej prowadzonej w formie spółki jawnej podatkiem liniowym (i odwrotnie).
Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznychz pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 14 ustawy o podatku dochodowym, w tym również, gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej spółką".
W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ww. ustawy, podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:
- uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 150.000 euro, lub
- uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 150.000 euro.
Stosownie do art. 6 ust. 5 cytowanej ustawy, jeżeli podatnik w roku poprzedzającym rok podatkowy prowadził działalność samodzielnie, a także w formie spółki, opłaca w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych:
- odrębnie z działalności wykonywanej samodzielnie i odrębnie z działalności wykonywanej w formie spółki, gdy spełnia warunki określone w ust. 4 pkt 1, albo
- z działalności wykonywanej samodzielnie, gdy spełnia warunek określony w ust. 4 pkt 1 lit. a), a z działalności wykonywanej w formie spółki - gdy spełnia warunek określony w ust. 4 pkt 1 lit. b).
Z powyższych przepisów wynika, że w 2009r. podatnicy mogli opłacać ryczałt od przychodów ewidencjonowanych osiąganych zarówno z działalności prowadzonej samodzielnie, jak i z działalności prowadzonej w formie spółki osób fizycznych, pod warunkiem, że osiągnięte w 2008 roku przychody nie przekroczyły równowartości w złotych kwoty 150.000 euro, rozpatrywanej oddzielnie w odniesieniu do działalności prowadzonej samodzielnie i oddzielnie w odniesieniu do prowadzonej w formie spółki.
Przepisy ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne nie przewidują, aby z opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych wyłączeni zostali podatnicy, którzy prowadzą inną pozarolniczą działalność gospodarczą opodatkowaną na zasadach określonych w przepisach ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (na zasadach ogólnych, w formie podatku liniowego).
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ww. ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, pisemne oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych za dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika nie później niż do dnia 20 stycznia roku podatkowego, natomiast podatnik rozpoczynający działalność gospodarczą w trakcie roku podatkowego - do dnia poprzedzającego dzień rozpoczęcia działalności, nie później jednak niż w dniu uzyskania pierwszego przychodu. Jeżeli do dnia 20 stycznia roku podatkowego podatnik nie zgłosił likwidacji działalności gospodarczej lub nie dokonał wyboru innej formy opodatkowania, uważa się, że nadal prowadzi działalność opodatkowaną w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Stosownie do art. 22 ust. 1 ww. ustawy, w razie utraty warunków do opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, podatnik jest obowiązany, poczynając od dnia, w którym nastąpiła utrata tych warunków, zaprowadzić właściwe księgi - chyba że jest zwolniony z tego obowiązku - i opłacać podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Zgodnie z art. 4 pkt 8 tej ustawy, podatek dochodowy na ogólnych zasadach to podatek dochodowy od osób fizycznych, opłacany przy zastosowaniu podstawy obliczania podatku, o której mowa w art. 26 ustawy o podatku dochodowym, i skali, o której mowa w art. 27 ustawy o podatku dochodowym.
Reasumując, w danym roku podatkowym możliwe jest opodatkowanie przychodów uzyskanych z pozarolniczej działalności gospodarczej prowadzonej:
- samodzielnie ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych,
- w formie spółki jawnej podatkiem liniowym,
pod warunkiem wyboru odpowiednich form opodatkowania i o ile nie zachodzą inne, przewidziane w ustawach okoliczności, które spowodowałyby utratę praw do opłacania podatku w ww. formach.
Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca w 2009 roku zrezygnował z opodatkowania dochodów z działalności gospodarczej prowadzonej samodzielnie wg stawki liniowej 19% i wybrał opodatkowanie przychodów z tej działalności w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Jednakże nie miał prawa do opodatkowania przychodów w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, gdyż w 2008r. uzyskał przychody z działalności gospodarczej prowadzonej samodzielnie, w wysokości przekraczającej 150.000 euro.
Mając na względzie powyższe stwierdzić należy, iż skoro w 2009r. okazało się, iż Wnioskodawca nie miał prawa do opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, uzyskiwanych w tym roku przychodów z działalności gospodarczej prowadzonej samodzielnie, to co do zasady, obowiązany był opodatkować uzyskane z tego tytułu dochody na tzw. zasadach ogólnych, a nie podatkiem liniowym. Zrezygnował on bowiem w odniesieniu do ww. dochodów z opodatkowania w formie podatku liniowego. Zważywszy jednak, iż na gruncie przedmiotowej sprawy, oświadczenie o wyborze opodatkowania dochodów tzw. podatkiem liniowym zostało złożone wcześniei Wnioskodawca nie zrezygnował z tej formy opodatkowania, w odniesieniu do dochodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej prowadzonej w formie Spółki jawnej, mając przy tym na względzie, iż w świetle cyt. powyżej art. 9a ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie jest możliwym jednoczesne opodatkowanie przychodów z działalności gospodarczej prowadzonej w formie Spółki jawnej tzw. podatkiem liniowym, a z działalności gospodarczej prowadzonej samodzielnie na zasadach ogólnych, stwierdzić należy, iż Wnioskodawca (właśnie z uwagi na wcześniejszy wybór podatku liniowego) obowiązany jest do opodatkowania uzyskanych w 2009r. dochodów z obu form działalności w formie tzw. podatku liniowego.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Do wniosku dołączono dokumenty źródłowe. Należy jednak zauważyć, że wydając interpretacje w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów nie przeprowadza postępowania dowodowego, w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony do ich oceny; jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez Wnioskodawcę i jego stanowiskiem.
Nadmieniać należy, iż w zakresie określenia formy właściwej do opodatkowania uzyskanych w 2010r. dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej oraz sposobu rozliczenia przychodów z działalności prowadzonej na własne nazwisko oraz przychodów uzyskanyc w ramach Spółki jawnej za 2009 i 2010 rok, wydano odrębne interpretacje.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, 43-300 Bielsko-Biała, ul. Traugutta 2a.
Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach