Temat interpretacji
Czy dochody z tytułu wynagrodzenia za realizację projektu w ramach Sektorowego programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich 2004-2006 współfinansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy są zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych?
P O S T A N O W I E N I E
Na podstawie art. 216, art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm. ) - Naczelnik Urzędu Skarbowego po rozpatrzeniu wniosku Podatniczki o pisemną interpretację co do zakresu i sposobu zastosowania prawa w indywidualnej sprawie dotyczącej zwolnienia od
podatku dochodowego od osób fizycznych dochodów z tytułu wynagrodzenia za realizację projektu w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich 2004-2006 współfinansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy
postanawia uznać przedstawione stanowisko za nieprawidłowe.
U Z A S A D N I E N I E
W dniu 16 lutego 2007r. wpłynął pocztą do tutejszego Urzędu wniosek Podatniczki o udzielenie pisemnej interpretacji w zakresie zastosowania przepisów prawa podatkowego dotyczącej zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych dochodów uzyskiwanych z tytułu zatrudnienia na stanowisku asystenta projektu w związku z realizacją przez Mazowieckie Centrum Szkoleń Sp. Z o.o. projektu w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich 2004-2006 współfinansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy.
Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że:
1/ Podatniczka jest zatrudniona w spółce. z o.o. na umowę o
pracę i zgodnie z umową wykonuje czynności na stanowisku asystenta projektu SPORZL/2.3a/2/14/0099 Szkolenia podnoszące kwalifikacje pracowników przedsiębiorstw w zakresie umiejętności miękkich realizowanego w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich 2004-2006
2/ Spóka. z o.o. jest wykonawcą projektów, zleconych przez Instytucję Wdrażającą, realizowanych w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich 2004-2006 oraz w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego,
3/ środki finansowe na realizację projektów w ramach SPORZL i ZPORR są przekazywane przez Instytucję Wdrażającą w drodze dotacji i kwalifikowane jako publiczne środki krajowe i publiczne środki wspólnotowe.
W ocenie Podatniczki w/w dochody korzystają ze zwolnienia przedmiotowego, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Naczelnik Urzędu Skarbowego dokonując oceny stanu faktycznego i stanowiska wnioskodawcy w świetle obowiązujących przepisów stwierdza, co następuje:
Stosownie do postanowień art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r. nr 14, poz. 176 z późn. zm. ) wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:
a/ pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz
b/ podatnik bezpośrednio realizuje cel
programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca bez względu na rodzaj umowy wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.
Zakres zwolnienia określony został dwiema przesłankami, z tym, że muszą być spełnione łącznie aby podatnik mógł skorzystać z przedmiotowego zwolnienia, a mianowicie:
1. środki bezzwrotnej pomocy muszą pochodzić od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych,
2. podatnik musi bezpośrednio realizować cel programu finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy.Bezpośrednia realizacja celu programu oraz źródło jego finansowania są elementami kluczowymi warunkującymi zastosowanie wyjątku od zasady powszechności opodatkowania, a wynikającymi z treści wymienionego przepisu.
Status prawny środków pochodzących z funduszy strukturalnych regulują przepisy Rozporządzenia Rady (WE) nr 1260/1999 z dnia 21 czerwca 1999r. ustanawiające przepisy ogólne w sprawie funduszy strukturalnych oraz Rozporządzenia Komisji (WE) nr 438/2001 z dnia 2 marca 2001r. ustanawiające szczegółowe zasady wykonania Rozporządzenia Rady (WE) nr 1260/1999 dotyczącego zarządzania i systemów kontroli pomocy udzielanej w ramach funduszy strukturalnych, ustawy o finansach publicznych oraz ustawy z dnia 20 kwietnia 2004r. o Narodowym Planie Rozwoju 2004-2006 (Dz. U. Nr 116, poz. 1206).
Pomoc, jaką otrzymują beneficjenci, pochodzi ze środków pożyczonych z budżetu państwa na refinansowanie realizowanych programów i projektów pomocowych. W związku z tym nie jest to pomoc otrzymana ze środków bezzwrotnej pomocy, a takie pochodzenie warunkuje zwolnienie przedmiotowe z podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r. nr 14, poz. 176 z późn. zm.).
Środki pomocowe w części współfinansowanej z budżetu nie mogą być uznane za pomoc pochodzącą z dotacji, o których mowa w art. 69 ust. 4 pkt 1 lit. b ustawy z dnia 26 listopada 1998r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2003r. Nr 15, poz. 148 z późn.zm.), w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2005r., jak i w przepisach art. 106 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 30 czerwca 2005r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.), obowiązującej od dnia 1 stycznia 2006r. A zatem, w tej części pomoc otrzymana przez beneficjenta również nie jest zwolniona z podatku dochodowego, ponieważ zwolnieniu podlegają tylko dotacje w rozumieniu ustawy o finansach publicznych.
W związku z powyższym powołany przepis art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie może mieć zastosowania do przychodów osób fizycznych współfinansowanych ze środków pochodzących z funduszy strukturalnych, gdyż pomoc ta stanowi refundację wcześniej poniesionych wydatków, których źródłem finansowania były krajowe środki publiczne. W konsekwencji przychody te podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym na ogólnych zasadach. Oznacza to, że od dochodów ze stosunku pracy płatnik ma obowiązek poboru zaliczek na podatek stosownie do art. 32 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Uwzględniając powyższe, uzyskiwany przez Podatniczkę dochód ze stosunku pracy realizującej cel w/w programu pomocowego podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.
Niniejsze postanowienie wydane zostało na podstawie stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę oraz w oparciu o stan prawny obowiązujący w dacie zaistnienia zdarzenia.
Zgodnie z art. 14b § 1 i § 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.