Temat interpretacji
POSTANOWIENIE
Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (jednolity tekst z 2005r. Dz. U. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) po rozpatrzeniu wniosku Pani (...) o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków na poczęstunek w lokalach gastronomicznych podawany potencjalnym kontrahentom podczas prezentacji nowoczesnych naczyń i urządzeń kuchennych
stwierdzam, że:
stanowisko przedstawione w tym wniosku jest nieprawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego.
UZASADNIENIE
Pismem z dnia 27.01.2007r. data wpływu do urzędu 29.01.2007r. podatnik wystąpił z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie dotyczącej zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów, o których mowa w art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych ( jednolity tekst z 2000r. Dz. U. Nr 14 poz. 176 z późn. zm.) wydatków na tzw. poczęstunek podawany potencjalnym nabywcom podczas prezentacji.
Z opisu stanu faktycznego wynika, że podatnik prowadzi działalność gospodarczą w zakresie świadczenia usług pośrednictwa handlowego. Wyżej wymienione usługi polegają przede wszystkim na prezentacji oferowanych do sprzedaży poza siecią sklepową artykułów przemysłowych używanych w gospodarstwach domowych, którymi są nowoczesne naczynia i urządzenia kuchenne.
Firmy, które podatnik reprezentuje prezentując wyżej wymienione produkty wymagają, aby organizowane prezentacje odbywały się w cieszących się dobrą opinią lokalach gastronomicznych zapewniających możliwość stworzenia przyjaznej atmosfery jak również odpowiedniego przedstawienia wszystkich walorów oferowanego produktu. Jest też zobowiązany umową z kontrahentem do zapewnienia przybyłym klientom poczęstunku, którym jest danie obiadowe, a którego koszt ponosi w pełnej wysokości. Wydatki na poczęstunek gości nie są w żaden sposób zwracane przez kontrahentów.
W uzupełnieniu wniosku złożonym dnia 28.02.2007r. podatnik wyjaśnia, że potencjalni klienci, którzy przychodzą na wspomniane prezentacje są podejmowani poczęstunkiem, którym jest gotowe danie obiadowe nabywane od restauratora. Jednocześnie w celu udowodnienia wszechstronności zastosowania i wszystkich możliwości oferowanego sprzętu w czasie prezentacji przygotowuje, przed klientami różnego rodzaju potrawy i napoje, które sporządza z produktów wcześniej zakupionych w sklepach innych niż lokal gastronomiczny, w którym odbywa się prezentacja. Przygotowanych potraw i napojów jest na tyle dużo, aby klient zobaczył możliwości urządzeń, jednak są to porcje niewielkie, aby można przygotować je w jak najkrótszym czasie.
Stanowisko podatnika:
...Uważam, że w związku z powyższym wydatki na konsumpcję w czasie przeprowadzanych prezentacji są w tym przypadku kosztem uzyskania przychodów, o których mowa w art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Charakter tych wydatków jest całkowicie związany z prowadzoną przez mnie działalnością gospodarczą i ma ścisły związek z uzyskiwanymi z niej przychodami.
Bezpodstawnym wydaje się być uznanie wyżej wymienionych kosztów za koszty, o których mowa w art. 23 ust.1 pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Nie są to, bowiem wydatki związane z reprezentacją, która stosownie do definicji słownikowej oznacza: okazałość wytworność (wystawność) w czyimś sposobie życia, związaną ze stanowiskiem lub pozycją społeczną (Słownik Języka Polskiego, PWN, W-wa 2003, tom III str.932)
Ocena stanu prawnego:
Zgodnie z art. 22 ust.1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych ( jednolity tekst z 2000r. Dz. U. Nr 14 poz. 176 z późn. zm.) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.
Z treści powyższego przepisu wynika, że kosztami uzyskania przychodów są wydatki, które łącznie spełniają następujące warunki:
- wydatek poniesiony powinien być w celu osiągnięcia przychodu lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodu,
- wydatek nie został wymieniony w art. 23 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. stanowiącej katalog wydatków i odpisów, które nie mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów,
- ich poniesienie udokumentowane jest w sposób niebudzący wątpliwości
Kosztami uzyskania przychodu są więc, wszelkie racjonalnie i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie lub zachowanie źródła przychodu. Aby wydatek mógł zostać zaliczony do kosztów należy, zatem ocenić jego związek z prowadzoną działalnością gospodarczą oraz możliwość osiągnięcia przychodu. Z oceny tego związku powinno wynikać, że poniesiony wydatek obiektywnie może przyczynić się do osiągnięcia przychodu w okresie ponoszenia kosztów lub w przyszłości. W takim ujęciu kosztami będą zarówno koszty pozostające w bezpośrednim związku z uzyskanymi przychodami, jak i pozostające w związku pośrednim. Należy przy tym podkreślić, iż ciężar dowodu, co do wykazania istnienia związku kosztu z prowadzona działalnością spoczywa na podatniku.
Jednocześnie w art. 23 ust. 1 pkt 23 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych ustawodawca postanowił, że nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych.
W katalogu wyłączeń nie wymieniono wydatków związanych z reklamą produktów lub usług. Z tego względu wydatki te mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w pełnej wysokości pod warunkiem, że spełnione są przesłanki wymienione w art. 22 ust.1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Wobec tego, że przepisy podatkowe nie definiują pojęcia reprezentacja i reklama należy odnieść się do definicji słownikowych.
Według Słownika Języka Polskiego PWN pod red. Mieczysława Szymczaka, Warszawa wydanie VIII 1993r., tom III reprezentacja to okazałość, wystawność w czyimś sposobie życia związaną ze stanowiskiem, pozycją społeczną.
Natomiast reklama to rozpowszechnianie informacji o danych towarach, ich zaletach, wartości, miejscach i możliwościach nabycia, chwalenie kogoś, zalecanie czegoś.
W praktyce podatkowej utrwalił się pogląd, że reprezentacją są działania, które polegają na kontaktach oficjalnych i handlowych z innymi podmiotami gospodarczymi, związane w szczególności z przyjmowaniem i utrzymywaniem delegacji lub kontrahentów, uczestnictwem w przyjęciach związanych z pobytem tych podmiotów, itp.
Reklama to działania celowo kształtujące popyt na dane towary lub usługi poprzez upowszechnianie wiedzy o ich celach i przeznaczeniu mające na celu zachęcenie potencjalnych nabywców tych towarów lub usług do zakupu produktu lub usługi tego właściwego podmiotu gospodarczego.
Mając, zatem na uwadze powyższe należy uznać, że w przedstawionym stanie faktycznym poniesione przez podatnika wydatki na zakup usług gastronomicznych w postaci gotowych dań od restauratora rodzajowo mieszczą się w definicji reprezentacja i w związku z tym są wydatkami, które nie stanowią kosztów uzyskania przychodu.
Wydatki na zakup produktów zużywanych do przygotowania różnego rodzaju potraw i napojów podczas prezentacji mających na celu reklamowanie oferowanych nowoczesnych naczyń i urządzeń mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 22 ust.1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.