POSTANOWIENIE - Interpretacja - 1438/DF-1/415-5/33/07/AG

shutterstock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 30.04.2007, sygn. 1438/DF-1/415-5/33/07/AG, Urząd Skarbowy Warszawa-Ursynów

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 216 i art. 14a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa(Dz. U z 2005r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 07.02.2007r.(data wpływu do tut. organu podatkowego 07.02.2007r.) w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania art. 21 ust. 1 pkt. 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), w indywidualnej sprawie - Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa Ursynów postanawia uznać stanowisko wyrażone we wniosku za nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

Wnioskiem z dnia 07.02.2007r., uzupełnionym następnie pismem z dnia 26.02.2007r. Fundacja XY wystąpiła o udzielenie interpretacji co do zakresui sposobu zastosowania art. 21 ust. 1 pkt. 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) w indywidualnej sprawie.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Fundacja XY od 01.12.2006r. do 31.05.2008r. uczestniczy jako Partner we wdrażaniu projektu Z realizowanego w ramach programu ENEA preparatory action on active ageing and mobility of elderly people współfinansowanego ze środków Komisji Europejskiej - Dyrekcję Generalną ds. Zatrudnienia, Spraw Społecznych i Równych Szans.Program Komisji Europejskiej ENEA VP/2006/018 ma ogólnie na celu: Promocję aktywnego starzenia się i usprawnienia mobilności starszych ludzi w całej Unii Europejskiej.

Realizowany w ramach tego programu projekt Z ma na celu promowanie podróżowania, zaktywizowanie zawodowe osób w starszym wieku, dobrowolne i darmowe uczestnictwo w działaniach związanych z turystyką i zdobywaniem nowej wiedzy, promowanie działań międzykulturowych starszych ludzi z 10 krajów (w tym Polski). Projekt stworzy w krajach uczestniczących w projekcie sieć dziesięciu sieci narodowych Z. Członkowie sieci będą przeszkoleni z planowania wycieczek, będą uczestniczyćw testowych podróżniczych programach wymiany kulturowej oraz publikować przyjazny osobom starszym i niedrogi przewodnik w celu usprawnienia mobilności ludzi starszych w Unii Europejskiej oraz aby promować ich społeczne włączenie i aktywny udział. Działania w projekcie, które zostaną przeprowadzone przez każde z 10 uczestniczących państw będą rozpowszechnione poprzez stronę internetową, newsletter i różnorodne konferencje, zarówno na poziomie krajowym jak i Europejskim. Działania te pozwolą na wymianę dobrych praktyk pomiędzy Północnymii Południowymi krajami Unii oraz pomiędzy nowymi i starymi krajami członkowskimi.

Fundacja zatrudni do realizacji projektu Koordynatora Krajowego oraz 2 osobydo prowadzenia Sekretariatu. Zakres pracy tych osób będzie obejmował terminowe, zgodniez harmonogramem prowadzenie działań projektu, tzn. zorganizowanie 2 ogólnopolskich konferencji, przygotowanie 100 godzin spotkań warsztatowych, pisanie artykułów do newslettera projektu i na stronę internetową, tłumaczenie materiałów otrzymanych od partnerów, utrzymanie roboczych kontaktów z krajowymi beneficjentami końcowymi czyli osobami 50+oraz utrzymywanie kontaktów roboczych z europejskimi partnerami projektu. Ponadto Fundacja zamierza także zatrudnić ekspertów np. do przeprowadzenia szkoleń specjalistycznych,czy przygotowania i wygłoszenia prezentacji podczas konferencji. Osoby, które Fundacja XY zamierza zatrudnić w celu wykonywania umowy związanej z realizacją polskiej części projektu nie będą zatrudnione na podstawie stosunku pracy. Wynagrodzenie zatrudnionych osób będzie pochodzić bezpośrednio ze środków Komisji Europejskiej linia budżetowa 04 04 08, które zostaną przekazane Fundacji na specjalnie wydzielone konto projektu prowadzone w Euro, za pośrednictwem lidera projektu grecką organizację Athens Networkof Collaborating Experts. Budżet przewiduje także współfinansowanie Fundacji stanowiące 20% kosztów całkowitych projektu. Współfinansowanie wnoszone będzie ze środków własnych Fundacji. Wynagrodzenia osób zatrudnionych do realizacji projektu nie będą pochodziły z tych środków współfinansowania.

Według oceny wnioskodawcy, uzyskiwane przez osoby fizyczne wynagrodzenia,za realizację bezpośredniego celu programu finansowego z bezzwrotnej pomocy poprzez wykonywanie określonych prac, niezależnie od tego, czy osoby te wykonują powyższe czynnościna podstawie umowy o pracę, zlecenia czy o dzieło, lub w ramach prowadzonej działalności gospodarczej ze względu na pochodzenie środków korzystają ze zwolnienia, o którym mowaw art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa Ursynów dokonując oceny stanu faktycznegoi stanowiska wnioskodawcy przedstawionego we wniosku w świetle obowiązujących przepisów prawa podatkowego, stwierdza co następuje:

W myśl art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176, ze zm.), osoby fizyczne jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemuod całości swoich dochodów bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ww. ustawy, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa(Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60, z późn. zm.) zaniechano poboru podatku. Wszelkie zwolnienia podatkowe są zatem wyjątkiem od konstytucyjnej zasady powszechności opodatkowania, dlatego też wykładnia przepisów ustanawiających te zwolnienia musi być wykładnią ścisłąi enumeratywny katalog zwolnień przedmiotowych nie może być poprzez interpretację rozszerzany.

Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt. 46 tej ustawy, wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:a) pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i programów NATO, przyznanychna podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjamilub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy;b) podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizującycel programu zleca bez względu na rodzaj umowy wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Z brzmienia cytowanego powyżej przepisu wynika, że zwolnieniem z opodatkowania objęte są dochody podatników, jeżeli dochody te łącznie spełniają warunki wymienione w lit. a) i b) art. 21 ust. 1 pkt. 46 ww. ustawy, dotyczące pochodzenia środków bezzwrotnej pomocy przyznanychna podstawach wskazanych w lit. a) tego przepisu, podstawy prawnej uzyskanych dochodów,tj. umowy o pracę lub umowy cywilnoprawnej oraz bezpośredniej realizacji przez osobę fizyczną uzyskującą dochód, celu programu finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy.

Ponadto konstrukcja powołanego art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowymod osób fizycznych, wyraźnie wskazuje, że za środki finansowe bezzwrotnej pomocy zagranicznej, uważa się bezzwrotne środki przekazane na rzecz polskich podmiotów przez rządy państw obcychlub organizacje międzynarodowe, udzielające pomocy na podstawie: umów zawartych z rządem Polski lub jednostronnych deklaracji rządów i organizacji międzynarodowych udzielających pomocy, czyli przekazane jako środki pomocowe przeznaczone dla Polski. W tym kontekście nie można uznać, że środki przyznane przez Komisję Europejską dla partnerstwa 10 krajów spełniają przesłanki określone w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż projekt realizowany przez to partnerstwo jest skierowany do osób powyżej 50 roku życia, które wezmą w nim udział w jednym z tych 10 krajów partnerskich. Tym samym nie można jednoznacznie wskazać jaką cześć dofinansowania z Komisji Europejskiej stanowią środki pomocowe dla Polski. Zatem wynagrodzenie wypłacane przez wnioskodawcę osobom zatrudnionym przy realizacji przedmiotowego projektu, nie podlega zwolnieniu od podatku dochodowego od osób fizycznych, co zobowiązuje płatnika do poboru, na podstawie art. 41 ust. 1 ww. ustawy, zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych, z tytułu wypłaty tych wynagrodzeń.

Mając na uwadze powołane powyżej uregulowania prawne oraz przedstawionystan faktyczny, tutejszy organ podatkowy uznaje stanowisko wyrażone we wnioskuza nieprawidłowe.

Powyższa interpretacja odnosi się jedynie do stanu faktycznego przedstawionegoprzez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.

Urząd Skarbowy Warszawa-Ursynów