Czy jednorazowa dotacja otrzymana na rozpoczęcie działalności gospo-darczej w ramach piorytetu 1 SPO RZL Aktywna polityka rynku pracy oraz integracji... - Interpretacja - IIUS.I/415-16/07

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 08.03.2007, sygn. IIUS.I/415-16/07, Drugi Urząd Skarbowy w Rzeszowie

Temat interpretacji

Tożsamy z
Pytanie podatnika

Czy jednorazowa dotacja otrzymana na rozpoczęcie działalności gospo-darczej w ramach piorytetu 1 SPO RZL Aktywna polityka rynku pracy oraz integracji zawodowej i społecznej, Działanie 1,6 Integracja i reintegracja za-wodowa kobiet (projekt Moja firma moją szansą), współfinansowana ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego i środków budżetu państwa korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych?

Działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz art. 9 ust. 1, art. 14 ust. 2 pkt 2, art. 21 ust. 1 pkt 46, art 22 ust. 1, art. 23 ust. 1 pkt 1 lit. b) i pkt 45 ustawy z dnia 26.07.1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku strony 21.01.2007r. (data wpływu 23.01.2007r.) uzupełnionego pismem z dnia 13.02.2007r. (data wpływu 14.02.2007r.) o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej:

Czy jednorazowa dotacja otrzymana na rozpoczęcie działalności gospodarczej w ramach piorytetu 1 SPO RZL Aktywna polityka rynku pracy oraz integracji zawodowej i społecznej, Działanie 1,6 Integracja i reintegracja zawodowa kobiet (projekt Moja firma moją szansą), współfinansowana ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego i środków budżetu państwa korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych

Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie postanawia uznać stanowisko podatnika za nieprawidłowe.

W dniu 23.01.2007 r. do tut. organu podatkowego wpłynął wniosek Pani M. (z dnia 21.01.2007r.), uzupełniony w dniu 14.02.2007 r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

Ze złożonego wniosku, jego uzupełnienia i dołączonej umowy zawartej pomiędzy Podatniczką a Podkarpackim Klubem Biznesu z siedzibą w Rzeszowie (podpisanej w dniu 10.10.2006r.) o udzielenie jednorazowej dotacji wynika, że w 2006r. pani M. jako Beneficjentka Ostateczna (Mikroprzesiebiorca") otrzymała jednorazową dotację na rozpoczęcie działalności gospodarczej. Dotacja polegała na udzieleniu jednorazowego wsparcia kapitałowego ułatwiającego sfinansowanie wydatków umożliwiających rozpoczęcie i funkcjonowanie nowopowstałego mikroprzedsiębiortwa. Dotacja została udzielona w oparciu o zasadę de minimis, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 21.09.2004r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu udzielania kobietom pomocy de minimis na podjęcie własnej działalności gospodarczej (Dz. U. nr 234, poz. 2345 i 2346). Za otrzymaną dotację Podatniczka dokonała zakupu wyposażenia firmy.

Zdaniem Podatniczki otrzymana dotacja jest zwolniona z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Dokonując oceny prawnej przedstawionego stanowiska Podatnika Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie po przeanalizowaniu stanu faktycznego przedstawionego w pismach wyjaśnia, co następuje.

Z opisu stanu faktycznego wynika, że Podatniczka w ramach piorytetu 1 SPO RZL Aktywna polityka rynku pracy oraz integracji zawodowej i społecznej, Działania 1.6 Integracja i reintegracja zawodowa kobiet - projekt Moja Firma moją szansą otrzymała jednorazową dotację. Wymieniony projekt jest współfinansowany ze środków Europejskiego funduszu Społecznego w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwoju Zasobów Ludzkich. Program ten ma za zadanie wyrównywanie szans kobiet na rynku pracy (Działanie 1.6 integracja i reintegracja zawodowa kobiet).

Zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zwanej dalej ustawą przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem, gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych. Natomiast zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

  1. pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz
  2. podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Jednakże zauważyć należy, iż zwolnienie zawarte w tym przepisie obejmuje dochody osób fizycznych finansowane z przedakcesyjnych środków Unii Europejskiej (np. SAPARD, ISPA, PHARE), natomiast nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych finansowanych, (współfinansowanych) ze środków pochodzących z funduszy strukturalnych, w tym EFS, gdyż pomoc ta stanowi refundację wcześniej poniesionych wydatków, których źródłem finansowania były krajowe środki publiczne.

Z art. 9 ust. 1 ustawy wynika, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Minister Finansów rozporządzeniem z dnia 27.04.2006r. w sprawie zaniechania poboru podatku dochodowego od osób fizycznych od niektórych dochodów (przychodów) (Dz. U. Nr 73, poz. 507), na podstawie art. 22 § 1 pkt 1 ustawy Ordynacja podatkowa zarządził zaniechanie poboru podatku dochodowego od osób fizycznych przyznanych podatnikom na rozpoczęcie działalności gospodarczej, stanowiących pomoc de minimis w rozumieniu art. 2 rozporządzenia Komisji (WE) nr 69/2001 z dnia 12.01.2001 r. w sprawie zastosowania art. 87 i 88 Traktatu WE w odniesieniu do pomocy w ramach zasady de minimis (Dz. Urz. WE L 10 z 13.01.2001) i udzielonych zgodnie z przepisami tego rozporządzenia w ramach m. in. działania 1.6 na podstawie Uzupełnienia Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich 2004-2006, stanowiącego załącznik do rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 11.08.2004 r. w sprawie przyjęcia Uzupełnienia Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich 2004-2006 (Dz. U. Nr 197, poz. 2024, z 2005 r. Nr 40, poz. 382 oraz z 2006 r. Nr 29, poz. 206 i Nr 71, poz. 491). Zaniechanie ma zastosowanie do dochodów (przychodów) uzyskanych od dnia 1.01.2005r. do dnia 31.12.2006r.

W ocenie Naczelnika tut. organu podatkowego otrzymana dotacja na rozpoczęcie działalności korzysta z zaniechania poboru podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie w/w rozporządzenia i w świetle powyższego stanowisko Podatniczki jest nieprawidłowe.

W świetle powyższego otrzymanej przez Podatniczkę w 2006r. dotacji na podjęcie działalności gospodarczej, od których zaniechano poboru podatku dochodowego od osób fizycznych nie należy ujmować w księdze podatkowej, jak również wykazywać w zeznaniu podatkowym za 2006r.

Ponieważ Podatniczka w złożonym wniosku nadmieniła, że z otrzymanych środków dokonała zakupu wyposażenia firmy w tym środków trwałych należy zwrócić uwagę na treść art. 23 ust. 1 pkt 1 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, które stanowi m.in., że nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków na nabycie środków trwałych. Z kolei z art. 23 ust. 1 pkt 45 tej ustawy wynika, że nie uważa się za koszty uzyskania przychodów odpisów z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych dokonywanych, według zasad określonych w art. 22a-22o, od tej części ich wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie tych środków lub wartości niematerialnych i prawnych, odliczonym od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym albo zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie

W myśl art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych kosztami uzyskania przychodów z poszczególnego źródła są wszelkie koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23 ustawy. Pokryte w 2006r. z przedmiotowej dotacji wydatki na zakup wyposażenia firmy (oprócz zakupu środków trwałych) - stanowią koszty uzyskania przychodów wykonywanej przez Podatnika działalności gospodarczej i należy je wykazać w księdze podatkowej zaprowadzonej na 2006r.

Drugi Urząd Skarbowy w Rzeszowie