Temat interpretacji
Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. (tj. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) - Naczelnik Urzędu Skarbowego w Otwocku po rozpatrzeniu wniosku z dnia 19 lutego 2007 r. uzupełnionego w dniu 27 marca 2007 r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie skutków podatkowych od otrzymanej pomocy finansowej w postaci dotacji inwestycyjnej potwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego jest prawidłowe.
Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że jako właściciel firmy jest Pani uczestnikiem beneficjentem projektu inwestycyjnego Zakup lokalu i wyposażenia -Europejski Salon Piękności w Otwocku realizowanego na podstawie umowy nr Z/2.14/III/3.4./687/05/U/05 zawartej z Urzędem Marszałkowskim Województwa Mazowieckiego Instytucją Wdrażającą w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego, Priorytet 3, Działanie 3.4 - Mikroprzedsiębiorstwa. Przedmiotowy projekt finansowany jest w 35% ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego oraz w 30% z budżetu państwa. Pozostała część to środki własne beneficjenta.
W złożonym w dniu 19 lutego 2007 r. wniosku zwróciła sie Pani z pytaniem, czy otrzymana dotacja inwestycyjna rodzi skutki podatkowe w postaci opodatkowania otrzymanych środków. W Pani ocenie pomoc na inwestycje jako refundacja poniesionych wydatków nie stanowi przychodu ani kosztu uzyskania przychodu, w związku z powyższym podatek nie jest należny.
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Otwocku, biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz obowiązujące przepisy prawa stwierdza, co następuje:
W myśl art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tj. Dz. U. Z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a,i 52c oraz dochodów, od których na podstawie Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Jednocześnie, zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. a i lit. b ustawy ustawodawca uznał za wolne od podatku dochodowego od osób fizycznych:- dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli: pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków dokonywane jest za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy (art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. a w/w ustawy),- podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca bez względu na rodzaj umowy wykonanie określonych czynności w związkuz realizowanym przez niego programem (art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. b w/w ustawy).
Przesłanki do skorzystania ze zwolnienia wskazanego pod lit. a) oraz lit. b) muszą być spełnione łącznie. W świetle powołanych unormowań zwolnienie z opodatkowania przychodów pochodzących z bezzwrotnych środków pomocowych adresowane jest wyłącznie do podmiotów realizujących bezpośrednio cel programu - finansowanego wyłącznie z tych środków.
Z przedstawionego przez Panią stanu faktycznego wynika, że przedmiotowe dotacja finansowana jest z funduszy strukturalnych tj. ze środków pochodzących z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Status prawny środków pomocowych pochodzących z funduszy strukturalnych regulują przepisy Rozporządzenia Rady (WE) Nr 1260/1999 z dnia 21 czerwca1999 r. ustanawiające przepisy ogólne w sprawie funduszy strukturalnych oraz Rozporządzenia Komisji (WE) Nr 438/2001 z dnia 2 marca 2001 r. ustanawiające szczegółowe zasady wykonania Rozporządzenia Rady (WE) Nr 1260/1999 dotyczącego zarządzania i systemów kontroli pomocy udzielanej w ramach funduszy strukturalnych, ustawy o finansach publicznych oraz ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju 2004-2006 (Dz. U. z 2000 r. Nr 116, poz. 1206). Środki funduszy strukturalnych pochodzą z budżetu Unii Europejskiej i są środkami publicznymi (art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych - Dz. U. z 2005 r.Nr 249 poz. 2104 ze zm.).
Wsparcie Wspólnoty dla Polski w latach 2004-2006 w ramach Narodowego Planu Rozwoju jest realizowane za pomocą pięciu jednofunduszowych sektorowych programów operacyjnych oraz wielofunduszowego Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego (ZPORR). Instytucja Wdrażająca (beneficjent końcowy) realizująca działanie udziela pomocy ostatecznym beneficjentom, którymi są osoby fizyczne i prawne, instytucje lub grupy społeczne bezpośrednio korzystające z wdrażanej pomocy. Złożona struktura organizacyjna i proceduralna udzielania pomocy pociąga za sobą również skomplikowany system przepływów finansowych tak, że środki finansowe dla ostatecznych beneficjentów pochodzą ze środków pożyczonych przez Instytucję Wdrażającą z budżetu państwa. Komisja Europejska zwraca wydatki dopiero po realizacji programu - zasilają one fundusze krajowe. W tej sytuacji nie można twierdzić, iż środki otrzymane przez beneficjentów ostatecznych pochodzą ze środków bezzwrotnej pomocy (a takie właśnie pochodzenie warunkuje zwolnienie przedmiotowe na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawyo podatku dochodowym od osób fizycznych).
Z akt przedmiotowej sprawy wynika, że w zaprezentowanym przez Panią stanie faktycznym pomoc finansowa w postaci dotacji inwestycyjnej nie będzie korzystała ze zwolnienia określonego przepisem art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, bowiem zwolnienie powyższe nie ma zastosowania do przychodów z tytułu działalności gospodarczej, finansowanych (współfinansowanych) ze środków pochodzących z funduszy strukturalnych, w tym Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, gdyż pomoc ta stanowi refundację wcześniej poniesionych wydatków, których źródłem finansowania były krajowe środki publiczne.
Otrzymane przez Panią środki pomocowe w części współfinansowane z budżetu państwa nie mogą być też uznane za pomoc pochodzącą z dotacji, o których mowa w art. 106 ust. 2 pkt 1 cytowanej wyżej ustawy o finansach publicznych, obowiązującej od dnia 1 stycznia 2006 r. W tej części pomoc otrzymana przez beneficjenta również nie jest zwolniona z podatku dochodowego, ponieważ zwolnieniu podlegają tylko dotacje w rozumieniu ustawy o finansach publicznych.
Jednak co do zasady otrzymana pomoc w postaci dotacji inwestycyjnej nie powoduje skutków podatkowych. Pomoc finansowaną z funduszy strukturalnych ze względu na kierunki jej przeznaczenia można podzielić na środki, z których finansowane są programy: inwestycyjne orazo charakterze społecznym i edukacyjnym. W zależności od kierunku przeznaczenia tych środków stosuje się również odpowiednie przepisy w zakresie podatku dochodowego.
Przychody podatników podatku dochodowego od osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą zostały określone w art. 14 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tj. Dz U z 2000 r. Nr 14 poz.176 ze zm.) przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnychi prawnych, od których zgodnie z art. 22a - 22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych. W myśl art. 14 ust. 3 pkt 3a tej ustawy do przychodów, o których mowa w ust. 1 i 2 nie zalicza się zwróconych innych wydatków nie zaliczonych do kosztów uzyskania przychodów. Zgodnie natomiast z art. 23 ust. 1 pkt 1 lit. b i c w/w ustawy nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków poniesionych na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie (...) środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (...) oraz wydatków na ulepszenie środków trwałych, które zgodnie z art. 22g ust. 17 powiększają wartość środków trwałych, stanowiącą podstawę naliczania odpisów amortyzacyjnych.
Biorąc pod uwagę brzmienie w/w przepisu w przypadku otrzymania przez beneficjentów ostatecznych, pomocy przeznaczonej na inwestycje, wydatki poniesione na przedsięwzięcie objęte wsparciem finansowym nie są więc kosztem uzyskania przychodów. Zaś otrzymane środki pomocowe, jako zwrot tych wydatków zgodnie z art. 14 ust. 3 pkt 3a w/w ustawy nie będą przychodami. W myśl tego przepisu nie zalicza się, bowiem do przychodów z działalności gospodarczej zwróconych innych wydatków nie zaliczonych do kosztów uzyskania przychodów.
Także odpisy amortyzacyjne od tej części wartości inwestycji, która została zrefundowana, nie będą stanowiły kosztów uzyskania przychodów. W tym bowiem wypadku zastosowanie znajduje przepis art. 23 ust. 1 pkt 45 w/w ustawy podatkowej, zgodnie z którym nie uważa się za koszty uzyskania przychodów odpisów z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (...), od tej części ich wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie tych środków lub wartości niematerialnych i prawnych, odliczonym od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym albo zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie.
W związku z powyższym pomoc finansowa w postaci dotacji inwestycyjnej jest neutralna podatkowo i nie rodzi żadnych skutków podatkowych w postaci opodatkowania otrzymanych środków. Powyższe stanowisko potwierdzają wyjaśnienia Ministra Finansów zawarte w piśmiez dnia 30 sierpnia 2006 r. Znak: DD 608213-8/06/DZ/412 stanowiącym interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną na podstawie art. 14 § 1 pkt 2 Ordynacji podatkowej.
Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, iż zgodnie z obowiązującymi w sprawie powołanymi wyżej przepisami, stanowisko w sprawie będącej przedmiotem wniosku reprezentowane przez Panią, jest prawidłowe.
Przedstawiając powyższą interpretację uwzględniono stan faktyczny przedstawiony we wniosku i stan prawny obowiązujący w dniu wydania postanowienia.