Temat interpretacji
Czy Wnioskodawca podlegać będzie obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiągniętych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej ze sprzedaży nieruchomości (nieruchomości lokalowej oraz udziału we współwłasności nieruchomości gruntowej, ewentualnie w razie wcześniejszego zniesienia współwłasności, nieruchomości gruntowej), to jest podlegać będzie ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu od ww. dochodów (przychodów)? Czy pomimo wydatkowania środków uzyskanych ze sprzedaży nieruchomości lub udziału we współwłasności nieruchomości na nabycie kolejnych nieruchomości (przy czym przez kolejną nieruchomość Wnioskodawca rozumie rzeczy lub prawa wymienione w treści art. 21 ust. 1 pkt 32 lit a) ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych /tekst jednolity: Dz. U. z 2000 r. Nr 14 poz. 176 z późn. zm./ w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 stycznia 2007 r.), a następnie uzyskania dochodu ze sprzedaży tych kolejnych nieruchomości, podlegać będę obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów przychodów) osiągniętych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej ze sprzedaży tych kolejnych nieruchomości, to jest podlegać będzie ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu od ww. dochodów (przychodów)?
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 18.08.2008 r. (data wpływu 15.09.2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązku podatkowego - jest prawidłowe
UZASADNIENIE
W dniu 15.09.2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie ustalenia obowiązku podatkowego.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:
- W 2001 roku Wnioskodawca wyjechał do Stanów Zjednoczonych Ameryki z zamiarem stałego pobytu. Obecnie zamieszkuje w USA. Od samego początku Wnioskodawca podjął w Stanach Zjednoczonych Ameryki legalną racę, początkowo posiadając wizę pracowniczą, a następnie w oparciu o uzyskany w lutym 2005 r. status stałego rezydenta. Aktualnie pracuję jako fotogrametra w E. Dochody z pracy w Stanach Zjednoczonych Ameryki są głównym źródłem utrzymania Wnioskodawcy. Obecnie zamiarem Wnioskodawcy jest uzyskanie statusu obywatela Stanów Zjednoczonych Ameryki. Przez cały okres pobytu w Stanach Zjednoczonych Ameryki, Wnioskodawca płaci lokalne i federalne podatki, jest pełnoprawnym uczestnikiem tamtejszego systemu emerytalnego. W 2002 podjął studia w C, NH. Plany życiowe Wnioskodawcy związane są z pozostaniem na stałe w Stanach Zjednoczonych Ameryki, tym bardziej, że nie posiada w Polsce własnej rodziny. Związki Wnioskodawcy z Polską są sporadyczne, o ile przyjeżdża do kraju to co najwyżej na kilka dni w roku.
W związku ze spadkiem wartości dolara Wnioskodawca nabył w Polsce nieruchomości, we wrześniu 2004 stanowiący odrębną nieruchomość lokal mieszkalny w K, a następnie w dniu 21 grudnia 2006 r. na współwłasność z siostrą oraz jej małżonkiem, nieruchomość gruntową położoną w B, gmina Z (udział Wnioskodawcy we współwłasności wynosi 10/26). Obecnie Wnioskodawca zamierza dokonać sprzedaży ww. nieruchomości, to jest sprzedaży nieruchomości lokalowej oraz sprzedaży udziału we współwłasności nieruchomości gruntowej - ewentualnie, po uprzednim zniesieniu współwłasności nieruchomości gruntowej, sprzedaży nieruchomości gruntowej jaka przypadnie Wnioskodawcy w wyniku zniesienia współwłasności. Uzyskane środki pieniężne zamierza przetransferować do Stanów Zjednoczonych Ameryki.
W stanie faktycznym jaki został przedstawiony w pkt 1) Wnioskodawca rozważa także, czy środki pieniężne uzyskane ze sprzedaży nieruchomości lokalowej i/lub udziału w nieruchomości gruntowej (nieruchomości gruntowej w razie wcześniejszego zniesienia współwłasności) przeznaczyć na zakup kolejnych nieruchomości (przy czym przez kolejną nieruchomość Wnioskodawca rozumie rzeczy lub prawa wymienione w treści art. 21 ust 1 pkt 32 lit a) ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych tekst jednolity ( Dz. U. z 2000 r. Nr 14 poz. 176 z późn. zm.) w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 stycznia 2007 r.) dla skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego dla przychodów uzyskanych ze sprzedaży nieruchomości. Dopiero te kolejno nabyte nieruchomości zostałyby przez Wnioskodawcę sprzedane w dalszej perspektywie czasu (perspektywie warunkowanej koniunkturą na rynku nieruchomości) i dopiero środki pieniężne uzyskane ze sprzedaży tych kolejno nabytych nieruchomości (to jest nieruchomości nabytych przez Wnioskodawcę po dacie zadania niniejszego zapytania dla uzyskania zwolnienia przedmiotowego od przychodów ze sprzedaży nieruchomości, których aktualnie jest właścicielem i współwłaścicielem) przetransferowane byłyby do Stanów Zjednoczonych Ameryki.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy Wnioskodawca podlegać będzie obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiągniętych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej ze sprzedaży nieruchomości (nieruchomości lokalowej oraz udziału we współwłasności nieruchomości gruntowej, ewentualnie w razie wcześniejszego zniesienia współwłasności, nieruchomości gruntowej), to jest podlegać będzie ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu od ww. dochodów (przychodów)...
Zdaniem wnioskodawcy:
Ad. 1 Stosownie do art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j Dz. U. z 2000 r. Nr 14 poz. 176 z późn. zm.) osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy), przy czym art. 1 ust. 1a ww. ustawy wyjaśnia: Za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:
- posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub
- przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.
Z kolei art. 3 ust 2a ww. ustawy stanowi: osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej ograniczony obowiązek podatkowy), przy czym art. 3 ust 2b ww. ustawy wyjaśnia: Za dochody (przychody) osiągane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się w szczególności dochody (przychody) z: 1) pracy wykonywanej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na podstawie stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy, bez względu na miejsce wypłaty wynagrodzenia, 2) działalności wykonywanej osobiście na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, bez względu na miejsce wypłaty wynagrodzenia, 3) działalności gospodarczej prowadzonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, 4) położonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nieruchomości, w tym ze sprzedaży takiej nieruchomości.
Na gruncie przedstawionego w pkt 1) stanu faktycznego Wnioskodawca stoi na stanowisku, że nie posiada w Polsce centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodka interesów życiowych), a zatem nie przebywając w Polsce dłużej niż 183 dni w roku podatkowym, nie podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu. Fakt nabycia, a następnie zamierzone zbycie pojedynczych nieruchomości (udziału we współwłasności nieruchomości) nie wpływa w ocenie Wnioskodawcy na powyższe. Stąd w ocenie Wnioskodawcy podlega on jedynie ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu - w przedstawionym powyżej przypadku, od dochodów przychodów) osiągniętych w następstwie zrealizowania planowanej sprzedaży nieruchomości (udziału we współwłasności nieruchomości), a to stosownie do cytowanych powyżej art. 3 ust. 2a oraz ust. 2b pkt 4) ww. ustawy.
Ad. 2) Na gruncie przedstawionego w pkt 1) oraz pkt 2) stanu faktycznego Wnioskodawca stoi na stanowisku, że nabycie przez niego w Polsce kolejnych nieruchomości, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) ustawy o pdof brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 stycznia 2007 r. celem skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego dla przychodów uzyskanych ze sprzedaży obecnie posiadanych nieruchomości (udziału we współwłasności nieruchomości) - to jest zwolnienia wynikającego z art. art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) ustawy opdof w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 stycznia 2007 r. w związku z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 217 poz. 1588), a następnie sprzedaż przez Wnioskodawcę tych kolejnych nieruchomości nie jest okolicznością wystarczającą dla przyjęcia, że Wnioskodawca posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych). Pomimo dokonanych oraz planowanych transakcji na rynku nieruchomości w Polsce (transakcji pojedynczych) w dalszym ciągu centrum interesów Wnioskodawcy, także gospodarczych gdyż Wnioskodawca pracuje na stałe w Stanach Zjednoczonych Ameryki, będą Stany Zjednoczone Ameryki. Zwiększenie liczby tych transakcji z uwagi na zamiar skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego wynikającego z przywołanych powyżej przepisów w ocenie Wnioskodawcy nie skutkuje przeniesienia ośrodka interesów życiowych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Stąd w ocenie Wnioskodawcy w dalszym ciągu podlegać będzie jedynie ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu - w przedstawionym powyżej przypadku, od dochodów (przychodów) osiągniętych w następstwie zrealizowania sprzedaży kolejnych nabytych przez Wnioskodawcę dla skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego nieruchomości (udziału we współwłasności nieruchomości), a to stosownie do cytowanych powyżej art. 3 ust. 2a oraz ust. 2b pkt 4) ustawy opdof.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).
Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.
Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie