Po dokonaniu rejestracji i wystąpieniu o przydzielenie numeru NIP w polskim urzędzie skarbowym dochody Wnioskodawcy z tytułu zatrudnienia w B (B) w ca... - Interpretacja - IPPB2/415-1195/08-2/AZ

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 07.11.2008, sygn. IPPB2/415-1195/08-2/AZ, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

Temat interpretacji

Po dokonaniu rejestracji i wystąpieniu o przydzielenie numeru NIP w polskim urzędzie skarbowym dochody Wnioskodawcy z tytułu zatrudnienia w B (B) w całości podlegają opodatkowaniu w Niemczech tym samym Wnioskodawca nie będzie musiał zgłaszać tych dochodów w polskim urzędzie skarbowym ani ujmować ich w zeznaniach.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Państwa przedstawione we wniosku z dnia 12.08.2008 r. (data wpływu 14.08.2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania dochodów osiąganych przez obywatela Niemiec przebywającego w Polsce tylko i wyłącznie w celu świadczenia usług w imieniu rządu RFN jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14.08.2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania dochodów osiąganych przez obywatela Niemiec przebywającego w Polsce tylko i wyłącznie w celu świadczenia usług w imieniu rządu RFN.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jako pracownik B(B), instytucji należącej do struktur Ministerstwa Gospodarki RFN, został oddelegowany w okresie od września 2006 do maja 2012 do wykonywania pracy na terenie Polski w charakterze korespondenta. Wnioskodawca jest obywatelem Niemiec, aktualnie wykonuje funkcje publiczne w imieniu rządu RFN na terenie Polski, przebywa tu wyłącznie w tym celu i ma w Polsce swoje miejsce zamieszkania.

Zgodnie z informacją, którą Wnioskodawca otrzymał z Urzędu Skarbowego B-A..B.., któremu podlega w Niemczech i do którego składa swoje zeznania podatkowe, do zeznania za 2007 r. musi dołączyć wypełnione i potwierdzone przez zagraniczny (w tym wypadku polski) urząd skarbowy Zaświadczenie UE/EWR o wysokości zagranicznych (polskich) dochodów, Polska jest krajem członkowskim UE/EWR, a przedkładanie co rok takiego zaświadczenia stało się, wedle Urzędu Skarbowego B-AB, niezbędne i obligatoryjne począwszy od roku 2007.

Z rozmów, które Wnioskodawca przeprowadził w tej sprawie w polskich urzędach skarbowych (Urząd Skarbowy Warszawa-Ursynów, Trzeci Urząd Skarbowy Warszawa - Śródmieście wynika dość jednoznacznie, że aby mógł otrzymać Zaświadczenie UE/EWR potwierdzone przez polski urząd skarbowy musi figurować w ewidencji podatkowej, czyli tym samym dokonać zgłoszenia NIP w polskim urzędzie i składać co roku zeznania podatkowe.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy po dokonaniu rejestracji i wystąpieniu o przydzielenie Wnioskodawcy numeru NIP w polskim urzędzie skarbowym dochody Wnioskodawcy z tytułu zatrudnienia w B(B) nadal w całości opodatkowane będą w Niemczech na dotychczasowych zasadach i na podstawie art. 19 umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania oraz Wnioskodawca nie będzie musiał zgłaszać tych dochodów w polskim urzędzie skarbowym ani ujmować ich w zeznaniach ...

Zdaniem Wnioskodawcy:

Dochody, które Wnioskodawca uzyskuje w Polsce z tytułu zatrudnienia w B(B) podlegają opodatkowaniu wyłącznie na terenie Niemiec, a na terenie Polski skoro nie osiąga żadnych innych dochodów, zakłada, że składanie zeznań podatkowych w Polsce będzie niejako pozbawione podstaw, a co więcej składało się będzie głównie z zer. Niemniej jednak Wnioskodawca gotów jest dokonać takiego zgłoszenia, by wyjść naprzeciw wymogom stawianym przez urząd skarbowy w Niemczech.

Jedną z przeszkód czy wątpliwości w tym zakresie jest informacja polskiego urzędu skarbowego, który, również w oparciu o art. 19 (ust. 1, punkt b) zakłada, że jeśli Wnioskodawca zarejestruje się w Polsce jako podatnik będzie zobowiązany do opodatkowywania w Polsce również dochodów z tytułu zatrudnienia w B(B).

O ile w art. 19 ust. 1 umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania punkt b rzeczywiście mowa jest o osobie świadczącej usługi w Polsce i mającej miejsce zamieszkania w Polsce, to dodatkowo, by jej dochody opodatkowane były w Polsce, musi ona być obywatelem polskim lub mieć miejsce zamieszkania w Polsce nie tylko w celu świadczenia tych usług, ale również z innych powodów. Żadna z tych dodatkowych przesłanek nie jest spełniona w przypadku Wnioskodawcy. Jest on bowiem obywatelem Niemiec i przebywa w Polsce tylko i wyłącznie w celu świadczenia usług w imieniu rządu RFN.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Stosownie do ust. 1a ww. artykułu za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:

  1. posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub
  2. przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

W myśl art. 3 ust. 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).

Natomiast na podstawie art. 3 ust. 2b ww. ustawy za dochody (przychody) osiągane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się w szczególności dochody (przychody) z:

  1. pracy wykonywanej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na podstawie stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy, bez względu na miejsce wypłaty wynagrodzenia,
  2. działalności wykonywanej osobiście na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, bez względu na miejsce wypłaty wynagrodzenia,
  3. działalności gospodarczej prowadzonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
  4. położonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nieruchomości, w tym ze sprzedaży takiej nieruchomości.

W przedstawionym we wniosku stanie faktycznym mamy do czynienia z pracownikiem B(B), instytucji należącej do struktur Ministerstwa Gospodarki RFN, który został oddelegowany w okresie od września 2006 do maja 2012 do wykonywania pracy na terytorium Polski w charakterze korespondenta. Wnioskodawca jest obywatelem Niemiec i aktualnie wykonuje funkcje publiczne w imieniu rządu RFN na terenie Polski.

Umowa z dnia 14 maja 2003 r. między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku (Dz. U. z 2005 r. Nr 12, poz. 90) zawiera regulacje, które odnoszą się wprost do opodatkowania, w szczególności zaś ograniczenia opodatkowania, tego typu dochodów.

W myśl art. 19 ww. umowy odnoszącego się do służby publicznej:

  1. a) Uposażenia, płace i podobne wynagrodzenia, z wyjątkiem emerytur, wypłacane przez Umawiające się Państwo, jego jednostkę terytorialną lub organ lokalny osobie fizycznej z tytułu usług świadczonych na rzecz tego Państwa, jego jednostki terytorialnej lub organu lokalnego, podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie.
    b) Jednakże uposażenia, płace i inne podobne wynagrodzenia podlegają opodatkowaniu tylko w drugim Umawiającym się Państwie, jeżeli usługi są świadczone w tym Państwie, a osoba świadcząca te usługi ma miejsce zamieszkania w tym Państwie, która:
    aa) jest obywatelem tego Państwa; lub
    bb) nie stała się osobą mającą miejsce zamieszkania w tym Państwie wyłącznie w celu świadczenia tych usług.
  2. a) Emerytura wypłacana przez lub pochodząca z funduszy utworzonych przez Umawiające się Państwo, jego jednostkę terytorialną lub organ lokalny, osobie fizycznej z tytułu świadczenia usług na rzecz tego Państwa, jego jednostki terytorialnej lub organu lokalnego, podlega opodatkowaniu tylko w tym Państwie.
    b) Jednakże taka emerytura podlega opodatkowaniu tylko w drugim Umawiającym się Państwie, jeśli osoba fizyczna jest obywatelem tego Państwa i posiada w nim miejsce zamieszkania.
  3. Postanowienia artykułów 15, 16 i 18 stosuje się do uposażeń, płac i podobnych wynagrodzeń oraz emerytur z tytułu świadczonych usług pozostających w związku z działalnością gospodarczą prowadzoną przez Umawiające się Państwo, jego jednostkę terytorialną lub organ lokalny.
  4. Postanowienia ustępów 1 i 2 niniejszego artykułu stosuje się także do uposażeń, płac i podobnych wynagrodzeń oraz emerytur wypłacanych osobie fizycznej z tytułu usług świadczonych na rzecz Instytutu (G), Niemieckiej Centrali Wymiany Akademickiej ("Deutscher Akademischer Austauschdienst"), Instytutów Kultury Polskiej i podobnych instytucji, które będą uzgodnione przez właściwe organy Umawiających się Państw, z zastrzeżeniem, że takie świadczenia będą podlegały opodatkowaniu w Umawiającym się Państwie, z którego będą wypłacane.

Dyspozycją tego przepisu objęte zostały uposażenia, płace i podobne wynagrodzenia wypłacane osobie fizycznej tylko przez określone kategorie podmiotów, a mianowicie Umawiające się Państwo, jego jednostkę terytorialną lub organ lokalny lub też z tytułu usług świadczonych na rzecz określonych instytutów (instytucji).

Komentarz do Modelowej Konwencji w Sprawie Podatku od Dochodu i Majątku (OECD) jako jednostki administracyjne państwa i organy lokalne wymienia stany, regiony, prowincje, departamenty, kantony, dystrykty, okręgi, powiaty, gminy lub związki gmin.

Poza tym regulacje dotyczące służby publicznej zawarte w tym przepisie umowy opierają się na zasadzie, że państwo dokonujące wypłat uposażeń, płac i podobnych wynagrodzeń powinno mieć wyłączne prawo do opodatkowania takich wypłat. Wyjątek od tej zasady przewidziano w art. 19 ust. 1 lit. b; odnosi się on jednak do opodatkowania w państwie, w którym usługi są świadczone.

Biorąc pod uwagę zawartą w art. 19 ust. 1 lit. b ww. umowy definicję osoby świadczącej usługi mającej miejsce zamieszkania w tym Państwie, tj. osoby która:

aa) jest obywatelem tego Państwa; lub

bb) nie stała się osobą mającą miejsce zamieszkania w tym Państwie wyłącznie w celu świadczenia tych usług.

  • należy stwierdzić, iż w sytuacji Wnioskodawcy nie mają zastosowanie przepisy art. 19 ust.1 lit. b ww. umowy.

Wnioskodawca jest obywatelem Niemiec i stał się osobą mającą miejsce zamieszkania w tym Państwie wyłącznie w celu świadczenia tych usług.

Biorąc pod uwagę fakt, iż regulacje dotyczące służby publicznej zawarte w tym przepisie umowy opierają się na zasadzie, że państwo dokonujące wypłat uposażeń, płac i podobnych wynagrodzeń powinno mieć wyłączne prawo do opodatkowania takich wypłat, dochody Wnioskodawcy z tytułu zatrudnienia w B, podlegają opodatkowaniu w Niemczech tj. w państwie z którego są wypłacane.

Tym samym na Wnioskodawcy nie ciąży obowiązek opodatkowania ww. dochodów w rozliczeniu rocznym.

Reasumując po dokonaniu rejestracji i wystąpieniu o przydzielenie numeru NIP w polskim urzędzie skarbowym dochody Wnioskodawcy z tytułu zatrudnienia w B (B) w całości podlegają opodatkowaniu w Niemczech tym samym Wnioskodawca nie będzie musiał zgłaszać tych dochodów w polskim urzędzie skarbowym ani ujmować ich w zeznaniach.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul.1-ego Maja 10, 09-402 Płock.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie