Temat interpretacji
Pytanie podatnika
Działając na podstawie art. 14e oraz art. 14a § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60, z późn. zm.), w związku z art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy - Ordynacja podatkowa oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 217, poz. 1590), udzielając interpretacji w zakresie postanowień umowy z dnia 16.12.1976 r. między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Północnej Irlandii w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu w zakresie podatków od dochodu i zysków majątkowych (Dz. U. z 1978 r. Nr 7, poz. 20),
Minister Finansów uznaje za prawidłowe stanowisko przedstawione we wniosku w sprawie dotyczącej interpretacji prawa podatkowego w zakresie ustalenia obowiązku podatkowego w Polsce w związku z przeniesieniem rezydencji podatkowej do Zjednoczonego Królestwa.
UZASADNIENIE
Jak wynika ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku, Podatnik w okresie od 01 do 28.02.2006 r. prowadził w Polsce działalność gospodarczą, z której nie osiągnął żadnych dochodów. Z prowadzonej działalności rozliczył się w polskim urzędzie skarbowym. Od momentu zlikwidowania tej działalności nie osiągnął w Polsce żadnych dochodów. W marcu 2006 r. Podatnik wyjechał do Zjednoczonego Królestwa. W Polsce nie pozostawił żadnych nieruchomości ani ruchomości. Podatnik informuje, iż w Polsce nie prowadzi żadnych interesów. Jest kawalerem i nie posiada potomstwa. Ma uregulowany stosunek do służby wojskowej. Podatnik podaje, iż wraz z nim w Zjednoczonym Królestwie przebywa jego brat. Od dnia 08.04.2006 r. Podatnik rozpoczął w Zjednoczonym Królestwie pracę w ramach umowy o pracę zawartej na czas określony. Po przepracowaniu trzech miesięcy Podatnik zawarł umowę o pracę na czas nieokreślony. Podatnik informuje, iż dochody uzyskane z pracy na terytorium Zjednoczonego Królestwa rozlicza w tamtejszym organie podatkowym. W Zjednoczonym Królestwie opłaca także składki na ubezpieczenie zdrowotne. W kraju tym wynajmuje mieszkanie i opłaca rachunki z tym związane. Podatnik posiada pozwolenie na pracę na terytorium Zjednoczonego Królestwa, wydane przez Urząd Imigracyjny oraz Europejską Kartę Ubezpieczenia Zdrowotnego.
W dniu 15.11.2006 r. brytyjskie władze podatkowe potwierdziły na piśmie, iż Podatnik od kwietnia 2006 r. jest uznawany za rezydenta podatkowego Zjednoczonego Królestwa.
Podatnik stwierdza, iż od chwili wyjazdu do Zjednoczonego Królestwa zdecydowaną większość czasu spędza w tym kraju, do Polski przyjeżdżając na urlopy.
Podatnik oświadcza, iż aktualnie jego miejscem zamieszkania, czyli miejscowością, w której przebywa z zamiarem stałego pobytu jest Westcliff-on-Sea. Jednakże zdaniem Podatnika takie stwierdzenie nie wyklucza zmiany przez niego miejsca zamieszkania w przyszłości.
Podatnik uważa, iż wraz ze zmianą miejsca zamieszkania przeniósł swoje centrum interesów życiowych do Zjednoczonego Królestwa, a zatem w Polsce podlega ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu.
Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny, zważono, co następuje.
Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176, z późn. zm. w brzmieniu obowiązującym do dnia 31.12.2006 r.), osoby fizyczne podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (nieograniczony obowiązek podatkowy).
Natomiast art. 3 ust. 2a cytowanej ustawy stanowi, że osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów z pracy wykonywanej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na podstawie stosunku służbowego lub stosunku pracy, bez względu na miejsce wypłaty wynagrodzenia, oraz innych dochodów osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).
Powołane przepisy stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu, których stroną jest Rzeczpospolita Polska (art. 4a powołanej wyżej ustawy).
Zgodnie z art. 4 ust. 1 umowy między Polską a Zjednoczonym Królestwem w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, określenie "osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie" oznacza - z uwzględnieniem ustępów 2 i 3 tego artykułu - każdą osobę, która według prawa tego Państwa podlega tam obowiązkowi podatkowemu, z uwagi na jej miejsce zamieszkania, jej miejsce pobytu, siedzibę zarządu albo inne podobne znamiona. Określenie to nie obejmuje przy tym osoby fizycznej, która podlega opodatkowaniu w tym Umawiającym się Państwie tylko dlatego, że osiąga ona dochód ze źródeł w nim położonych.
Rozstrzygające znaczenie ma zatem ustalenie miejsca zamieszkania podatnika. W przepisach polskiego prawa podatkowego, do dnia 31.12.2006 r., pojęcie miejsca zamieszkania nie zostało zdefiniowane. Jak stanowi art. 25 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93, z późn. zm.), miejscem zamieszkania osoby fizycznej jest miejscowość, w której osoba ta przebywa z zamiarem stałego pobytu. Warunek przebywania w danym miejscu ma charakter obiektywny i nie ma problemów dowodowych w wykazaniu, że dana osoba przebywa lub nie w danej miejscowości. Zamiar stałego pobytu w danej miejscowości ma natomiast charakter subiektywny, ponieważ odnosi się do woli osoby. Należy jednak zauważyć, iż istnieją kryteria obiektywizujące zamiar stałego pobytu. Uznaje się na przykład, że podatnik wykazuje zamiar stałego pobytu w danej miejscowości, jeżeli miejscowość ta stanowi dla niego centrum jego życiowej działalności, ocenianej w aspekcie jego powiązań osobistych i gospodarczych.
Mając na uwadze opisany we wniosku stan faktyczny oraz przedstawiony powyżej stan prawny, należy stwierdzić, iż Podatnik od dnia wyjazdu do Zjednoczonego Królestwa nie ma miejsca zamieszkania w Polsce.
Oznacza to, iż od dnia wyjazdu do Zjednoczonego Królestwa Podatnik podlega w Polsce ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu, tj. podlega opodatkowaniu jedynie od dochodów osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zgodnie z przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, z uwzględnieniem umów o unikaniu podwójnego opodatkowania.
Na powyższe rozstrzygnięcie nie ma wpływu wejście w życie konwencji z dnia 20.07.2006 r. między Rzecząpospolitą Polską a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od zysków majątkowych (Dz. U. Nr 250, poz. 1840) oraz zmiana art. 3 ust. 1, art. 3 ust. 2a oraz art. 4a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, które obowiązują od dnia 1 stycznia 2007 r.
Minister Finansów informuje, że interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.
Odpowiedź nie jest wiążąca dla podatnika, jest natomiast wiążąca dla właściwych organów podatkowych i organów kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.
Na niniejsze postanowienie, na podstawie art. 14e § 2, art. 14a § 4 oraz art. 236 § 1 i § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej, Stronie przysługuje zażalenie do Ministra Finansów w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia.
Minister Finansów