Temat interpretacji
Czy dochód uzyskany ze zbycia mieszkania będzie zwolniony z podatku dochodowego na podstawie tzw. ulgi meldunkowej?
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 12.11.2007 r. (data wpływu 15.11.2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia od podatku dochodowego przychodu uzyskanego z odpłatnego zbycia lokalu mieszkalnego - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 15.11.2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia od podatku dochodowego przychodu uzyskanego z odpłatnego zbycia lokalu mieszkalnego.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:
W mieszkaniu będącym tematem zdarzenia Wnioskodawca wraz z żoną jest zameldowany na pobyt stały od 26 lutego 1990 r. Spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu na wniosek Wnioskodawcy i jego żony, na mocy nowelizacji o spółdzielniach mieszkaniowych z dnia 31 lipca 2007 r. - art. 12, umową z dnia 16 października 2007 r. przekształcone zostało w spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu. W tym dniu postanowienie Wnioskodawcy o sprzedaży mieszkania stało się realne.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy dochód uzyskany ze zbycia mieszkania będzie zwolniony z podatku dochodowego na podstawie tzw. ulgi meldunkowej...
Zdaniem Wnioskodawcy dochód uzyskany ze zbycia omawianego mieszkania powinien być zwolniony z podatku dochodowego, ponieważ Wnioskodawca spełnia warunki określone w art. 21 ust. 1 pkt 126 ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych z dnia 16 listopada 2006 r., gdzie nie ma ani słowa o związku daty nabycia mieszkania (w przypadku Wnioskodawcy 16 października 2007 r.) z datą rozpoczęcia dwunastomiesięcznego okresu zameldowania na pobyt stały przed zbyciem mieszkania.
Z podobnym problemem zetknął się podatnik ze Świnoujścia, który po otrzymaniu niekorzystnej dla siebie odpowiedzi od Naczelnika Urzędu Skarbowego w Świnoujściu, odwołał się do Izby Skarbowej w Szczecinie, która podtrzymała stanowisko Urzędu Skarbowego w Świnoujściu. W związku z tym podatnik postanowił wejść na drogę sądową i napisał skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w X. W tym momencie - prawdopodobnie z obawy przed uchyleniem decyzji przez Sąd - Izba Skarbowa uchyliła decyzję i wydała nową (z 15 października 2007 r. Nr DPB-235-416 003-19/07), w której wskazała, że () okres zameldowania odnosi się do daty zbycia nieruchomości, a nie daty jej nabycia, czy daty wejścia w życie przepisu regulującego tę zasadę. Istotny jest zatem jedynie fakt zameldowania na pobyt stały w danej nieruchomości, a nie okres, przez jaki podatnik był właścicielem nieruchomości.
Bardzo podobną sprawę rozpatrzył Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie. Podatnik złożył skargę, w której nie zgodził się z interpretacją organów podatkowych, czyli:
- Naczelnik Urzędu Skarbowego w Stargardzie Szczecińskim - postanowienie z dnia 22 lutego 2007 r. Nr PBM/415-3/2007,
- Dyrektor Izby Skarbowej w Szczecinie - decyzja z dnia 23 kwietnia 2007 r. Nr DPB-235-415 003-8/07.
Wojewódzki Sąd Administracyjny w X w wyniku przeprowadzonej kontroli działalności organów administracji publicznej pod względem zgodności z prawem stwierdził między innymi, że na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 126 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie można wywodzić, iż zameldowanie powinno być liczone najwcześniej od dnia wejścia w życie ustawy zmieniającej (wyrok zwykłego składu Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego z dnia 18.07.2007 r., sygn. I SA/Sz 330/07).
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) źródłem przychodów jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:
- nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
- spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz
- prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej, prawa wieczystego użytkowania gruntów
- jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a)-c) przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.
Ustawą z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 217, poz. 1588) zmieniono zasady opodatkowania przychodów z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit a)-c) ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Nowe zasady opodatkowania, zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy zmieniającej, mają zastosowanie do dochodów uzyskanych ze zbycia nieruchomości i praw nabytych po 1 stycznia 2007 r.
W myśl art. 30e ust. 1 i ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) c) podatek dochodowy wynosi 19% podstawy obliczenia podatku. Podatek jest płatny w terminie złożenia zeznania, o którym mowa w art. 45, za rok podatkowy, w którym nastąpiło odpłatne zbycie.
Z uwagi na treść art. 30e ust. 2 ww. ustawy podstawą obliczenia podatku jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw określonych zgodnie z art. 19, a kosztami ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6d, powiększoną o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, dokonanych od zbywanych nieruchomości lub praw.
Koszty uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) c), z zastrzeżeniem ust. 6d, stanowią udokumentowane koszty nabycia lub udokumentowane koszty wytworzenia, powiększone o udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartość rzeczy i praw majątkowych, poczynione w czasie ich posiadania (art. 22 ust. 6c ww. ustawy).
Z uwagi na treść art. 22 ust. 6e ww. ustawy wysokość nakładów, o których mowa w ust. 6c i 6d, ustala się na podstawie faktur VAT w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług oraz dokumentów stwierdzających poniesienie opłat administracyjnych.
Jednakże zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 126 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane z odpłatnego zbycia:
- budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku,
- lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu,
- spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie,
- prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie
- jeżeli podatnik był zameldowany w budynku lub lokalu wymienionym w lit a)-d) na pobyt stały przez okres nie krótszy niż 12 miesięcy przed datą zbycia, z zastrzeżeniem ust. 21 i 22.
Zwolnienie to ma zastosowanie do przychodów podatnika, który, w terminie 14 dni od dnia dokonania odpłatnego zbycia nieruchomości lub prawa majątkowego, złoży oświadczenie, że spełnia warunki do zwolnienia, w urzędzie skarbowym, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika. Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 126, ma zastosowanie łącznie do obojga małżonków.
Nowe zasady opodatkowania regulują zatem wyłącznie opodatkowanie przychodów uzyskanych ze zbycia nieruchomości nabytych po 01 stycznia 2007 roku.
Określony w ustawie dwunastomiesięczny okres zameldowania odnosi się do daty zbycia nieruchomości. Żaden przepis prawa nie uzależnia też obowiązku zameldowania od posiadania tytułu własności do lokalu. Nie jest więc konieczne, by Wnioskodawca był właścicielem nieruchomości przez cały ww. wymagany okres. Istotny jest tu tylko sam fakt zameldowania na pobyt stały w danym lokalu czy budynku, natomiast istniejące stosunki własnościowe przypadające na okres ww. 12 miesięcy pozostają bez wpływu na możliwość skorzystania ze zwolnienia.
Z przedstawionego przez Wnioskodawcę zdarzenia przyszłego wynika, że w zbywanym lokalu mieszkalnym jest zameldowany na pobyt stały od 26 lutego 1990 r.
Biorąc powyższe pod uwagę, należy stwierdzić, iż przychód uzyskany przez Wnioskodawcę ze sprzedaży nieruchomości nabytej w 2007 r. będzie korzystał ze zwolnienia z 19% podatku dochodowego od osób fizycznych, o ile Wnioskodawca złoży w terminie 14 dni od dnia dokonania odpłatnego zbycia ww. nieruchomości oświadczenie o spełnieniu warunków do skorzystania ze zwolnienia.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.
Referencje
I SA/Sz 330/07, wyrok zwykłego składu wojewódzkiego sądu administracyjnego
Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie