INTERPRETACJA INDYWIDUALNA - Interpretacja - IPPB1/415-1038/08-5/IF

shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 09.12.2008, sygn. IPPB1/415-1038/08-5/IF, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

Temat interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 04.09.2008 r. (data wpływu 09.09.2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych uzupełnionym pismem (data nadania 24 października 2008 r., data wpływu 27 października złożonym na wezwanie Nr IPPB1/415-1038/08-2/IF z dnia 14 października 2008 r. (data nadania 14 października 2008 r., data doręczenia 17 października 2008 r.) w zakresie opodatkowania dochodów osób fizycznych współfinansowanych ze środków 7 Programu Ramowego:

  • w części dotyczącej zwolnienia z opodatkowania wynagrodzeń osób realizujących bezpośrednio cel programu - jest prawidłowe;
  • w części dotyczącej zwolnienia z opodatkowania wynagrodzeń osób wykonujących czynności o charakterze pomocniczym jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE

W dniu 09 września 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodów osób fizycznych współfinansowanych ze środków 7 Programu Ramowego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W dniu 18 stycznia 2008 r. P(osoba prawna) reprezentowana przez Kierownika Projektu oraz Główna Księgową Budżetu P (osoba zatrudniona w Kancelarii P) przystąpiła do konsorcjum, które będzie realizowało określony projekt badawczy prowadzony w ramach 7 Programu Ramowego UE. Na realizację grantu zostały przyznane P środki finansowe na merytoryczną realizację projektu oraz na koszty osobowe. Dla wykonania założeń programu P zawrze umowy cywilno-prawne z osobami będącymi pracownikami Kancelarii P oraz ekspertami i konsultantami nie będącymi pracownikami urzędu. P na realizacje projektu otrzymuje środki w ramach bezzwrotnej pomocy finansowej z Unii Europejskiej. Środki przekazywane są w formie zaliczek bezpośrednio z Unii Europejskiej na wyodrębniony rachunek P.

Działania podejmowane przez zatrudnione osoby to m. in.:

  • organizacja konferencji,
  • przygotowywanie materiałów konferencyjnych,
  • opracowywanie opinii, ekspertyz,
  • obsługa finansowo-księgowa.


Wszystkie ww. działania podejmowane są w ramach realizacji programu, a wynagrodzenia za realizacje tych działań finansowane są ze środków projektu. Bezpośrednim beneficjentem tych środków jest P, natomiast pracownicy zatrudnieni są przez urząd (jednostkę budżetową) sprawujący(zgodnie z ustawą) obsługę administracyjną P. Wszystkie umowy zawierane przez P służą bezpośredniej realizacji celu projektu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy wynagrodzenia osób (pracowników i osób nie zatrudnionych w urzędzie) wykonujących, w ramach realizacji 7 Programu Ramowego, czynności o charakterze merytorycznym, a także czynności pomocnicze (np. obsługa finansowo-księgowa) korzystają ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych...

Zdaniem Wnioskodawcy wynagrodzenia osób realizujących projekt, pracowników jak i osób zatrudnionych z poza urzędu, wykonujących czynności merytoryczne i pomocnicze, będą korzystały ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Spełnione zostały wszystkie warunki określone w tej ustawie, tj. :

  • wynagrodzenia są pokrywane ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań,
  • osoby zatrudniane na podstawie umów cywilno-prawnych bezpośrednio realizują cel programu.


Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje:

7 Program Ramowy (2007-2013) Unii Europejskiej jest największym programem finansowania badań naukowych i rozwoju technologicznego w Europie powołany decyzją Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r. w zakresie badań, rozwoju technologicznego i demonstracji. Jest bezpośrednio finansowany przez Komisję Europejską.

Jego najważniejsze cele to:

  1. wspieranie współpracy ponadnarodowej na wszystkich płaszczyznach w całej UE;
  2. zwiększenie dynamizmu, kreatywności i doskonałości europejskich badań naukowych w pionierskich dziedzinach wiedzy (naukowcy w sposób niezależny i odpowiedzialny określają główne badania w tym obszarze);
  3. wzmacnianie potencjału ludzkiego w zakresie badań i technologii poprzez zapewnienie lepszej edukacji i szkoleń łatwiejszego dostępu do potencjału badawczego oraz uznania dla zawodu naukowca, także poprzez znaczne zwiększenie udziału kobiet w badaniach naukowych oraz zachęcanie naukowców do mobilności i rozwijania kariery;
  4. zintensyfikowanie dialogu między światem nauki i społeczeństwem w Europie celem zwiększenia społecznego zaufania do nauki;
  5. wspieranie naukowców rozpoczynających karierę wspieranie szerokiego stosowania rezultatów i rozpowszechniania wiedzy uzyskanej w wyniku działalności badawczej, finansowanej ze środków publicznych.


Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowego od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zatem wszelkie dochody nie wymienione enumeratywnie w katalogu zwolnień przedmiotowych podlegają opodatkowaniu.

Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

  1. pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz
  2. podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.


W świetle ww. przepisu dochody podatników korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego w sytuacji, gdy spełnione są łącznie dwie przesłanki:

  • środki finansowe pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych, międzynarodowych instytucji finansowych (), w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy,
  • prace wykonywane przez podatnika służą bezpośredniej realizacji celu określonego programem finansowanym z bezzwrotnej pomocy.

Powołany przepis wprowadza przedmiotowo - podmiotowe przesłanki zwolnienia, które muszą być spełnione łącznie, a mianowicie ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych korzystają dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli środki finansowe pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych i podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowego z bezzwrotnej pomocy.

Ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie ww. przepisu korzystają dochody uzyskane przez osoby, które zawarły umowę z bezpośrednim beneficjentem pomocy, a przedmiot tej umowy służy bezpośredniej realizacji celu programu pomocowego, co ma miejsce w przypadku, gdy określona osoba wykonuje w ramach programu czynności o charakterze merytorycznym, a nie pomocniczym. Zwolnienie będzie miało zastosowanie jedynie w odniesieniu do osób wykonujących czynności o charakterze merytorycznym, a nie będzie miało zastosowania do osób wykonujących czynności o charakterze pomocniczym. Za czynności o charakterze merytorycznym uznać należy wykonywane w ramach danego programu czynności dotyczące jego treści, przedmiotu, nie zaś strony formalnej, zewnętrznej. Te ostatnie potraktować należy jako czynności o charakterze pomocniczym, które ze swej istoty mają jedynie wspomagać realizację programu (są to czynności dodatkowe, posiłkowe, służące jako pomoc czy też ułatwienie). Zatem rozróżnienie czynności merytorycznych i pomocniczych powinno być dokonywane w oparciu o ich związek z określonym programem, który niewątpliwie występuje w odniesieniu do obydwu rodzajów czynności, jednak w pierwszym przypadku będzie to związek bezpośredni, w drugim zaś pośredni. Istotnym jest, że zakres prac służących realizacji programu, wykonywanych przez osoby fizyczne winien być szczegółowo i jednoznacznie określony w zawartych z tymi osobami przez bezpośredniego beneficjenta umowach o pracę bądź umowach cywilnoprawnych (zlecenie, o dzieło).

Wnioskodawcą i beneficjentem środków pomocowych Unii Europejskiej przewidzianych na realizację projektu badawczego prowadzonego w ramach 7 Programu Ramowego UE jest P która realizuje projekt i ponosi pełną odpowiedzialność za jego wykonanie.

Wnioskodawca zleca wykonanie zadań związanych z realizacją Projektu pracownikom, a także osobom z zewnątrz.

W świetle powyższego należy uznać, iż wynagrodzenia pracowników Wnioskodawcy oraz innych osób z zewnątrz, którym Wnioskodawca zleca wykonanie zadań związanych z realizacją Projektu jako osób bezpośrednio realizujących cele Programu, bezpośrednio finansowane ze środków bezzwrotnej pomocy, będą korzystały ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zatem w części dotyczącej zwolnienia z opodatkowania wynagrodzeń osób bezpośrednio realizujących cele Programu stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Natomiast wynagrodzenia osób wykonujących czynności o charakterze pomocniczym związane z obsługą techniczną oraz finansową ww. Programu nie będą korzystały ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie powołanego przepisu art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy. Czynności te niewątpliwie są niezbędne w procesie realizacji tego Programu, jednakże same w sobie nie stanowią jego celu, nie spełniony bowiem jest wymóg bezpośredniej realizacji celu programu pomocowego.

W części dotyczącej zwolnienia z opodatkowania wynagrodzeń tych osób stanowisko Wnioskodawcy jest zatem nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Istota interpretacji

Czy wynagrodzenia osób (pracowników i osób nie zatrudnionych w urzędzie) wykonujących, w ramach realizacji 7 Programu Ramowego, czynności o charakterze merytorycznym, a także czynności pomocnicze (np. obsługa finansowo-księgowa) korzystają ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?

Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie