Temat interpretacji
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Państwa przedstawione we wniosku z dnia 25.08.2008 r. (data wpływu 01.09.2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie
opodatkowania środków pozostałych po likwidacji spółdzielni, oraz obowiązków płatnika, jeżeli mienie jest w postaci rzeczowej - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 01.09.2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania środków pozostałych po likwidacji spółdzielni, oraz obowiązków płatnika, jeżeli mienie jest w postaci rzeczowej.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.
Spółdzielnia zrzesza 12 członków. Spółdzielnia od kilkunastu lat jest właścicielem nieruchomości niezabudowanej. Dotychczas podejmowała różne próby rozpoczęcia procesu inwestycyjnego, jednakże nie rozpoczęła budowy domów. Obecnie na sąsiedniej nieruchomości deweloper rozpoczyna inwestycję mieszkaniową. Spółdzielnia rozważa trzy alternatywne rozwiązania:
Pierwsze - to postawienie Spółdzielni w stan likwidacji i w toku tego postępowania sprzedaż nieruchomości, a następnie - po wypłacie wniesionych udziałów i zakończeniu postępowania likwidacyjnego - dokonanie podziału pomiędzy członków tzw. mienia polikwidacyjnego (środków pieniężnych).
Drugie rozwiązanie - to zawarcie z deweloperem umowy wspólnego przedsięwzięcia, na mocy której Spółdzielnia przeniosłaby na dewelopera prawo własności do części działki, natomiast deweloper zbudowałby na działce pozostającej nadal jako własność Spółdzielni i przeniósł na Spółdzielnię prawa do nakładów poniesionych na wybudowanie 12 domów przeznaczonych dla członków Spółdzielni. Zakłada się, że umowa ta będzie ekwiwalentna (wartość gruntu przekazanego deweloperowi odpowiadać będzie wartości 12 domów).
Trzecie rozwiązanie polegałoby - podobnie jak pierwsze - na postawieniu Spółdzielni w stan likwidacji, jednakże nie doszłoby do sprzedaży nieruchomości w toku postępowania likwidacyjnego, natomiast nieruchomość ta stałaby się składnikiem mienia polikwidacyjnego po zakończeniu postępowania likwidacyjnego, każdy z członków otrzymałby udział w nieruchomości.
W związku z powyższym zadano następujące pytania:
- Jak opodatkowane zostanie uzyskanie przez członków Spółdzielni środków pozostałych po jej likwidacji (podział mienia polikwidacyjnego), a jeżeli mienie jest w postaci rzeczowej, to jakie obowiązki ciążą na Spółdzielni jako płatniku...
- Jakie skutki podatkowe w zakresie podatku od towarów i usług wywołają czynności wynikające z planowanej umowy z deweloperem...
- Jakie skutki w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych wywoła ta umowa po stronie Spółdzielni...
- Jakie skutki w podatku od towarów i usług wywoła przekazanie członkom Spółdzielni, po zakończeniu jej likwidacji, mienia polikwidacyjnego w postaci udziału w nieruchomości...
Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytanie Nr 1. Odpowiedź na pytania Nr 2, 3 ,4 zostanie udzielona w odrębnych interpretacjach.
Zdaniem Wnioskodawcy:
Ad. 1.
Wypłaty na rzecz członków Spółdzielni środków stanowiących tzw. mienie polikwidacyjne opodatkowane zostaną zryczałtowanym podatkiem dochodowym od osób fizycznych według stawki 19%. W sytuacji, w której mienie polikwidacyjne stanowić będą udziały w nieruchomości, Spółdzielnia nie będzie mogła pobrać podatku. Obowiązkiem Spółdzielni będzie natomiast sporządzenie informacji PIT-8C, a poszczególni członkowie Spółdzielni jako podatnicy ujmą ten dochód w swoich zeznaniach podatkowych za rok kalendarzowy, w którym uzyskają udział w tej nieruchomości.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
W myśl art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zmianami) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a, 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Natomiast art. 10 ust. 1 pkt 7 cyt. ustawy stanowi, iż źródłami przychodów są kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a)-c).
Stosownie do art. 17 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się:
- odsetki od pożyczek,
- odsetki od wkładów oszczędnościowych i środków na rachunkach bankowych lub w innych formach oszczędzania, przechowywania lub inwestowania, z wyjątkiem środków pieniężnych związanych z wykonywaną działalnością gospodarczą,
- odsetki (dyskonto) od papierów wartościowych,
- dywidendy i inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, których podstawą uzyskania są udziały (akcje) w spółce mającej osobowość prawną lub spółdzielni, w tym również:
- dywidendy z akcji złożonych przez członków pracowniczych funduszy emerytalnych na rachunkach ilościowych,
- oprocentowanie udziałów członkowskich z nadwyżki bilansowej (dochodu ogólnego) w spółdzielniach,
- podział majątku likwidowanej spółki (spółdzielni),
- wartość dokonanych na rzecz udziałowców i akcjonariuszy nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń, określoną według zasad wynikających z art. 11 ust. 2-2b,
Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 lit. c ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) za przychód z kapitałów pieniężnych uważa się m. in. dywidendy i inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, których podstawą uzyskania są udziały (akcje) w spółce mającej osobowość prawną, w tym również podział majątku likwidowanej spółdzielni. Dochodem (przychodem) z udziału w zyskach osób prawnych w myśl art. 24 ust. 5 ww. ustawy jest dochód (przychód) faktycznie uzyskany z tego udziału (w tym także wartość majątku otrzymanego w związku z likwidacją osoby prawnej art. 24 ust. 5 pkt 3).
Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 50 ww. ustawy wolne od podatku są przychody otrzymane w związku ze zwrotem udziałów lub wkładów w spółdzielni albo wkładów w spółce osobowej, do wysokości wniesionych udziałów lub wkładów do spółdzielni albo wkładów do spółki osobowej.
Wobec tego pojęcie dochodu (przychodu) z tytułu udziału w zyskach osób prawnych obejmuje wszelkie dochody (przychody), jakie powstają w następstwie posiadania prawa do udziału w zysku osoby prawnej. Dochód (przychód) z tego tytułu, wypłacony zarówno w gotówce, jak i w innej formie, podlega opodatkowaniu wg tych samych zasad.
Zgodnie z art. 30a ust. 1 pkt 4 powołanej ustawy, od uzyskanych dochodów (przychodów) z dywidend i innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych - z zastrzeżeniem art. 52a - pobiera się 19% zryczałtowany podatek dochodowy.
Natomiast przepis art. 41 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, iż płatnicy, o których mowa w ust. 1 - z zastrzeżeniem ust. 5 - są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych (...) w art. 30a ust. 1. Płatnicy, zgodnie z art. 42 ust. 1 i 1a ww. ustawy, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby płatnika.
W terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa wyżej, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego właściwego według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby płatnika, roczne deklaracje, według ustalonego wzoru (PIT-8AR).
Jednocześnie Spółdzielnia ma obowiązek sporządzenia informacji PIT-8C dla osób, które otrzymają po zakończeniu postępowania likwidacyjnego udział w nieruchomości (mienie rzeczowe), nie pobierając przy tym zaliczek na podatek. Wykazany w PIT - 8C przychód winien być wykazane w rozliczeniu rocznym i opodatkowany.
Reasumując, w świetle powyższego, kierując się przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych należy uznać, iż po zakończeniu przez Spółdzielnię postępowania likwidacyjnego, sprzedaży przedmiotowej nieruchomości, wypłacie poszczególnym członkom Spółdzielni wniesionych udziałów, Spółdzielnia zobowiązana jest do podziału i wypłaty mienia polikwidacyjnego wypłaty środków pieniężnych, od powyższej wypłaty Spółdzielnia zobowiązana jest do pobiera 19% zryczałtowanego podatku dochodowego. Natomiast w sytuacji, w której mienie polikwidacyjne stanowić będą udziały w nieruchomości, Spółdzielnia nie będzie mogła pobrać podatku. Zobowiązana jest wypełnić obowiązek nałożony przez art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, czyli wystawić informację PIT-8C
i przekazać ją w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego podatnikowi oraz właściwemu miejscowo naczelnikowi urzędu skarbowego, a poszczególni członkowie Spółdzielni jako podatnicy zobowiązani są do ujęcia tego dochodu w swoich zeznaniach podatkowych za rok kalendarzowy, w którym uzyskają udział w tej nieruchomości
Interpretacja dotyczy zaistniałego zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.
Jak opodatkowane zostanie uzyskanie przez członków Spółdzielni środków pozostałych po jej likwidacji (podział mienia polikwidacyjnego), a jeżeli mienie jest w postaci rzeczowej, to jakie obowiązki ciążą na Spółdzielni jako płatniku?