Pytanie podatnika - Interpretacja - DD4/PB6/033-0416-683/06/mk/JG

shutterstock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 24.07.2006, sygn. DD4/PB6/033-0416-683/06/mk/JG, Minister Finansów

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Działając na podstawie art. 14e oraz art. 14a § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity: Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), udzielając interpretacji w zakresie postanowień umowy z dnia 20 czerwca 1975 r. między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Republiki Francuskiej w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu w zakresie podatków od dochodu i majątku (Dz. U. z 1977 r., Nr 1, poz. 5),

Minister Finansów uznaje za nieprawidłowe stanowisko przedstawione we wniosku w sprawie zasad opodatkowania w Polsce dochodów z tytułu emerytury wypłacanej z Francji.

UZASADNIENIE

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Pani X posiada miejsce zamieszkania dla celów podatkowych na terytorium Polski. W związku z pracą najemną wykonywaną w przeszłości na terytorium Francji Podatniczka otrzymuje wypłacaną z tego państwa emeryturę. Z uwagi na niską kwotę uzyskiwanego dochodu, otrzymywana emerytura nie podlega we Francji opodatkowaniu. Jednocześnie, w Polsce Podatniczka uzyskuje dochód z tytułu emerytury wypłacanej przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych w związku z pracą wykonywaną w przeszłości na terytorium Polski.

Zdaniem Podatniczki, w opisanym stanie faktycznym, dochód z tytułu emerytury wypłacanej z Francji podlega opodatkowaniu wyłącznie we Francji, w związku z czym nie spoczywa na niej obowiązek sumowania polskich i francuskich dochodów w celu obliczenia podatku dochodowego od osób fizycznych należnego w Polsce.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz obowiązujące przepisy prawa, zważono co następuje:

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2000 r., Nr 14, poz. 176 z późn. zm) osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Polski, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (tzw. nieograniczony obowiązek podatkowy).

Zgodnie z art. 4a ustawy, powyższy przepis stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu, których stroną jest Polska.

Zasady opodatkowania dochodów z tytułu emerytur i rent uzyskiwanych w związku z wykonywaną w przeszłości pracą najemną reguluje art. 18 umowy z dnia 20 czerwca 1975 r. między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Republiki Francuskiej w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu w zakresie podatków od dochodu i majątku. Zgodnie z art. 18 umowy, renty, emerytury i podobne wynagrodzenia z tytułu poprzedniego zatrudnienia, wypłacane osobie zamieszkałej w jednym Umawiającym się Państwie, podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie

Oznacza to, iż dochód osoby mającej miejsce zamieszkania w Polsce z tytułu emerytury wypłacanej z Francji w związku z wykonywaną w przeszłości pracą, podlega opodatkowaniu wyłącznie w państwie rezydencji, czyli w Polsce. Jednocześnie dochód ten nie podlega opodatkowaniu w państwie, z którego jest wypłacany, czyli we Francji.

Mając na uwadze opisany we wniosku stan faktyczny oraz przedstawiony powyżej stan prawny, Minister Finansów uważa, iż nieprawidłowe jest stanowisko Pani X, zgodnie z którym dochód uzyskany z tytułu emerytury wypłacanej z Francji powinien być opodatkowany wyłącznie w tym państwie. Zgodnie z art. 18 polsko-francuskiej umowy, dochód ten podlega opodatkowaniu wyłącznie w państwie rezydencji, czyli w Polsce a zatem w celu obliczenia należnego podatku w Polsce należy zsumować dochody uzyskane w danym roku podatkowym we Francji i w Polsce w celu obliczenia podatku dochodowego zgodnie z art. 27 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Minister Finansów informuje, że interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Odpowiedź nie jest wiążąca dla podatnika, jest natomiast wiążąca dla właściwych organów podatkowych i organów kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Na niniejsze postanowienie, na podstawie art. 14e § 2, art. 14a § 4 oraz art. 236 § 1 i § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej, Stronie przysługuje zażalenie do Ministra Finansów w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia.

Minister Finansów