Temat interpretacji
Pytanie podatnika
Działając na podstawie art. 14e oraz art. 14a § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), udzielając interpretacji w zakresie postanowień umowy z dnia 20.06.1975 r. między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Republiki Francuskiej w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu w zakresie podatków od dochodu i majątku (Dz. U. z 1977 r. Nr 1, poz.5),
Minister Finansów uznaje za prawidłowe stanowisko przedstawione we wniosku w zakresie opodatkowania: dywidendy wypłaconej przez polską spółkę oraz dochodu uzyskanego ze zbycia udziałów w polskiej spółce.
UZASADNIENIE
Z treści złożonego wniosku wynika, iż Pan X od 1994 r. mieszka wraz z rodziną we Francji, gdzie pracuje jako profesor matematyki na uniwersytecie w T. Posiada obywatelstwo polskie oraz od 1.06.2005 r. obywatelstwo francuskie. W okresie od 1999 r. do maja 2005 r. był udziałowcem Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. W dniu 14.03.2005 r. Zwyczajne Zgromadzenie wspólników Spółki przyznało Podatnikowi dywidendę w wysokości 200.000 zł z zysku za 2004 r. Spółka jako płatnik zapłaciła zryczałtowany podatek dochody od dywidendy w wysokości 38.000 zł.
W dniu 23.05.2005 r. Podatnik sprzedał posiadane udziały w Sp. z o.o., osiągając dochód w wysokości 57.000 zł. Z tego tytułu zostało złożone zeznanie podatkowe PIT-38 i uiszczony podatek dochodowy w wysokości 10.380 zł.
Zdaniem Podatnika, w obydwu wskazanych wyżej przypadkach nastąpiła nadpłata podatku dochodowego z uwagi na niezastosowanie przepisów polsko-francuskiej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania. W opinii Pana X, podatek od wypłaconej dywidendy nie może przekroczyć 15 %, zgodnie z art. 10 ust. 2 tej umowy. Natomiast do zysku ze sprzedaży udziałów ma zastosowanie przepis art. 13 ust. 3 ww. umowy, a więc zysk ten powinien być opodatkowany we Francji.
Mając na uwadze przedstawiony we wniosku stan faktyczny, Minister Finansów zważył, co następuje.
Zgodnie z art. 3 ust. 2a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jednolity: Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów z pracy wykonywanej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na podstawie stosunku służbowego lub stosunku pracy, bez względu na miejsce wypłaty wynagrodzenia, oraz innych dochodów osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (tzw. ograniczony obowiązek podatkowy).
Stosownie do art. 4a cytowanej ustawy przepis ten stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.
W myśl postanowień art. 10 ust. 1 polsko-francuskiej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania dywidendy, które płaci spółka mająca siedzibę w Umawiającym się Państwie osobie mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w drugim Umawiającym się Państwie, podlegają opodatkowaniu w tym drugim Państwie.
Zgodnie natomiast z postanowieniami art. 10 ust. 2 ww. umowy dywidendy te mogą być jednak opodatkowane w tym Umawiającym się Państwie i według prawa tego Państwa, w którym spółka wypłacająca dywidendy ma swoją siedzibę, ale gdy osoba, która pobiera dywidendy jest ich rzeczywistym odbiorcą, podatek ten nie może przekroczyć:
- 5% kwoty dywidendy brutto, jeżeli odbiorca jest spółką (z wyłączeniem spółek osobowych), rozporządzającą bezpośrednio co najmniej 10% kapitału spółki wypłacającej dywidendy,
- 15% kwoty dywidendy brutto we wszystkich innych przypadkach.
Na podstawie art. 13 ust. 1 ww. umowy zyski pochodzące ze sprzedaży majątku nieruchomego określonego w artykule 6 ustęp 2 albo ze sprzedaży udziałów lub podobnych praw w spółce, której aktywa składają się głównie z majątku nieruchomego, podlegają opodatkowaniu w tym Umawiającym się Państwie, w którym majątek ten jest położony.
W myśl ust. 2 tego przepisu zyski ze sprzedaży ruchomego majątku stanowiącego majątek zakładu, który posiada przedsiębiorstwo jednego z Umawiających się Państw w drugim Umawiającym się Państwie, albo podstawowych ruchomości stałego urządzenia, które osoba trudniąca się wykonywaniem wolnego zawodu zamieszkała w jednym Umawiającym się Państwie posiada w drugim Umawiającym się Państwie łącznie z zyskami, które zostaną uzyskane przy sprzedaży takiego zakładu (odrębnie albo razem z całym przedsiębiorstwem) lub takiego stałego urządzenia, podlegają opodatkowaniu w tym drugim Państwie. Jednakże zyski ze sprzedaży ruchomego majątku wymienionego w artykule 22 ustęp 3 podlegają opodatkowaniu tylko w tym Umawiającym się Państwie, w którym ten majątek ruchomy według wspomnianego artykułu może być opodatkowany.
Stosownie zaś do ust. 3 art. 13 zyski ze sprzedaży majątku nie wymienionego w ustępach 1 lub 2 podlegają opodatkowaniu tylko w tym Umawiającym się Państwie, w którym sprzedający ma miejsce zamieszkania lub siedzibę.
Biorąc pod uwagę opisany we wniosku stan faktyczny oraz przedstawiony powyżej stan prawny, Minister Finansów stwierdza, iż dywidenda wypłacona przez Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie Panu X może być opodatkowana w obu państwach. W Polsce, na podstawie art. 10 ust. 2 ww. umowy w związku z art. 30a ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, prawo do pobrania podatku zostało ograniczone do 15% kwoty dywidendy brutto, gdyż został spełniony warunek polegający na tym, że osoba, która pobiera dywidendę jest jej rzeczywistym odbiorcą. Określenie to obejmuje każdego, kto posiada tytuł prawny do poboru określonych świadczeń (np. dywidend) na własny rachunek. Natomiast we Francji ma zastosowanie metoda unikania podwójnego opodatkowania zawarta w art. 23 ust. 2 lit. b umowy - metoda odliczenia proporcjonalnego.
Odnosząc się do opodatkowania zysku uzyskanego przez Podatnika ze sprzedaży udziałów w Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, to Minister Finansów stwierdza, iż dochód ze sprzedaży udziałów zaliczany jest do zysków kapitałowych w rozumieniu art. 13 polsko-francuskiej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania. Powyższe oznacza, iż dochód Podatnika z tego tytułu, w myśl postanowień art. 13 ust. 3 cytowanej umowy, podlega opodatkowaniu w całości w państwie, w którym Podatnik ma miejsce zamieszkania.
Minister Finansów informuje, że interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.
Odpowiedź nie jest wiążąca dla Strony, jest natomiast wiążąca dla właściwych organów podatkowych i organów kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.
Na niniejsze postanowienie, na podstawie art. 14e § 2, art. 14a § 4 oraz art. 236 § 1 i § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej, Stronie przysługuje zażalenie do Ministra Finansów w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia.
Minister Finansów