Pytanie podatnika - Interpretacja - DD4/PB6-033-0390/HM/ZKK/05/1911

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 12.07.2006, sygn. DD4/PB6-033-0390/HM/ZKK/05/1911, Minister Finansów

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Działając na podstawie art. 14e oraz art. 14a § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), udzielając interpretacji w zakresie postanowień konwencji zawartej miedzy Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Ukrainy w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku, sporządzonej w Kijowie dnia 12 stycznia 1993 roku (Dz. U. z 1994 r. Nr 63, poz. 269),

Minister Finansów uznaje za prawidłowe stanowisko przedstawione we wniosku w sprawie dotyczącej opodatkowania dochodów z pracy najemnej pracownika Spółki X oddelegowanego do pracy na terytorium Ukrainy.

UZASADNIENIE

Jak wynika ze stanu faktycznego, który został przedstawiony we wniosku, Spółka X pragnie oddelegować jednego ze swoich pracowników do wykonywania pracy na rzecz spółki posiadającej swoją siedzibę na terytorium Ukrainy na okres kolejnych trzech lat. Zgodnie z dotychczasową praktyką Spółki X, osoba oddelegowana pozostanie zatrudniona przez Spółkę X na podstawie umowy o pracę na czas nieokreślony i będzie przez nią bezpośrednio wynagradzana. Osoba oddelegowana posiada miejsce zamieszkania w Polsce.

Zdaniem wnioskodawcy, w sytuacji, w której czas pobytu osoby oddelegowanej do pracy na terenie Ukrainy przekroczy limit 183 dni w danym roku kalendarzowym, jej dochody z tytułu wynagrodzenia za pracę tam wykonywaną, podlegają opodatkowaniu wyłącznie na Ukrainie, będąc jednocześnie wyłączone z opodatkowania w Polsce (mogą jedynie zostać wykazane w zeznaniu rocznym - głównie dla celów ustalenia efektywnej stawki podatkowej). Z tego względu na Spółce X, jako płatniku, nie spoczywa wynikający z art. 31 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r., o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) obowiązek obliczania i poboru miesięcznych zaliczek na podatek dochodowy od wynagrodzenia wypłacanego w związku z pracą wykonywaną na terytorium Ukrainy na rzecz osoby, której pobyt na terytorium Ukrainy przekroczył w danym roku kalendarzowym 183 dni.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny, zważono, co następuje.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Natomiast art. 3 ust. 2a ww. ustawy stanowi, że osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów z pracy wykonywanej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na podstawie stosunku służbowego lub stosunku pracy, bez względu na miejsce wypłaty wynagrodzenia, oraz innych dochodów osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).

Powołane przepisy stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu, których stroną jest Rzeczpospolita Polska (art. 4a ww. ustawy).

Zgodnie z art. 4 polsko-ukraińskiej konwencji o unikaniu podwójnego opodatkowania określenie "osoba mająca miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie" oznacza każdą osobę, która zgodnie z prawem tego Państwa podlega tam opodatkowaniu z uwagi na miejsce zamieszkania, jej miejsce stałego pobytu, siedzibę zarządu albo inne kryterium o podobnych charakterze. Jednakże określenie to nie obejmuje osoby, która podlega opodatkowaniu w Umawiającym się Państwie z tytułu dochodu uzyskiwanego tylko w tym Państwie lub z tytułu majątku znajdującego się w danym Państwie.

Na podstawie art. 15 ust. 1 ww. konwencji płace, uposażenia i inne podobne wynagrodzenia, które osoba mająca miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie osiąga z pracy najemnej, podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie, chyba że praca wykonywana jest w drugim Umawiającym się Państwie. Jeżeli praca jest tam wykonywana, to osiągane za nią wynagrodzenie może być opodatkowane w tym drugim Państwie.

Jednocześnie zgodnie z art. 15 ust. 2 ww. konwencji wynagrodzenia, jakie osoba mająca miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie osiąga z pracy najemnej, wykonywanej w drugim Umawiającym się Państwie, podlegają opodatkowaniu tylko w pierwszym Państwie, jeżeli:

  1. odbiorca przebywa w drugim Państwie przez okres lub okresy nie przekraczające łącznie 183 dni podczas danego roku kalendarzowego oraz
  2. wynagrodzenia są wypłacane przez pracodawcę lub w imieniu pracodawcy, który nie ma miejsca zamieszkania lub siedziby w drugim Państwie, oraz
  3. wynagrodzenia nie są ponoszone przez zakład lub stałą placówkę, którą pracodawca posiada w drugim Państwie.

Warunkiem zastosowania zasady określonej w art. 15 ust. 2 ww. umowy jest łączne spełnienie wszystkich wymienionych w tym przepisie warunków. W przedstawionym stanie faktycznym można uznać, iż do dochodów uzyskiwanych z tytułu pracy wykonywanej na terytorium Ukrainy nie będzie miał zastosowania powołany wyżej art. 15 ust. 2. Zatem w przedmiotowej sprawie właściwym będzie art. 15 ust. 1 polsko-ukraińskiej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, zgodnie z którym dochód uzyskiwany przez podatnika z tytułu pracy wykonywanej na terytorium Ukrainy może podlegać opodatkowaniu na Ukrainie a także w Polsce. Jednakże w celu zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu należy zastosować metodę unikania podwójnego opodatkowania określoną w art. 24 ust. 2 lit. a) polsko-ukraińskiej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania (metoda wyłączenia z progresją) w związku z art. 27 ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 27 ust. 8 ww. ustawy, jeżeli podatnik posiadający w Polsce nieograniczony obowiązek podatkowy, oprócz dochodów podlegających opodatkowaniu, zgodnie z ust. 1, osiągał również dochody z tytułu działalności wykonywanej poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub ze źródeł przychodów znajdujących się poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zwolnione od podatku na podstawie umów o unikaniu podwójnego opodatkowania lub innych umów międzynarodowych - podatek określa się w następujący sposób:

  1. do dochodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym dodaje się dochody zwolnione od tego podatku i od sumy tych dochodów oblicza się podatek według skali określonej w ust. 1,
  2. ustala się stopę procentową tego podatku do tak obliczonej sumy dochodów,
  3. ustaloną zgodnie z pkt 2 stopę procentową stosuje się do dochodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

W świetle powyższego, po przekroczeniu limitu 183 dni pobytu na terytorium Ukrainy w danym roku kalendarzowym przez osobę oddelegowaną tam do pracy, na Spółce X, jako płatniku, nie będzie spoczywał, wynikający z art. 31 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, obowiązek obliczania i poboru miesięcznych zaliczek na podatek dochodowy od wynagrodzenia wypłacanego w związku z pracą wykonywaną na terytorium Ukrainy przez tę osobę.

Minister Finansów informuje, że interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Odpowiedź nie jest wiążąca dla Strony, jest natomiast wiążąca dla właściwych organów podatkowych i organów kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Na niniejsze postanowienie, na podstawie art. 14e § 2, art. 14a § 4 oraz art. 236 § 1 i § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej, Stronie przysługuje zażalenie do Ministra Finansów w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia.

Minister Finansów