Temat interpretacji
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 22.04.2008 r. (data wpływu 05.05.2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych wniesienia wkładu niepieniężnego w postaci przedsiębiorstwa do spółki kapitałowej - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 05.05.2008 r. został
złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych wniesienia wkładu niepieniężnego w postaci przedsiębiorstwa do spółki kapitałowej.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.
Wnioskodawczyni jest wspólnikiem spółki jawnej A... A. J. Sp. j. z siedzibą w W.. Wymieniona Spółka jawna jest wspólnikiem zawiązanej w kwietniu 2008 r. spółki K... sp. z o.o. (dalej jako Spółka Celowa). Spółka celowa stanowi wspólne przedsięwzięcie Wnioskodawczyni oraz innych polskich przedsiębiorców, których działalność polega na prowadzeniu sieci sklepów zoologicznych w galeriach i centrach handlowych o uznanej renomie. Taki też będzie profil przyszłej działalności gospodarczej Spółki Celowej. W najbliższym czasie planowane jest podwyższenie kapitału zakładowego Spółki Celowej. Część
udziałów w podwyższonym kapitale zakładowym zostanie objęta przez Wnioskodawczynię w zamian za wkład niepieniężny (aport). Przedmiotem tego wkładu będzie przedsiębiorstwo Wnioskodawczyni z pewnymi wyłączeniami.Tytułem aportu Wnioskodawczyni wniesie do Spółki Celowej 4 sklepy zoologiczne usytuowane w galeriach B... J..., M... oraz S.... Wnoszony przez Spółkę jawną wkład będzie obejmował w szczególności wynikające z umów najmu prawa do lokali użytkowych w centrach handlowych, w których prowadzone są sklepy zoologiczne, zapasy towarów znajdujące się w tych sklepach i w magazynie tej spółki, środki trwałe, wierzytelności związane z prowadzeniem sklepów, prawa do oprogramowania obsługującego sklepy, tajemnice przedsiębiorstwa oraz know-how. Jednocześnie Spółka Celowa przejmie wszystkich pracowników Wnioskodawczyni, którzy są zatrudnieni przy prowadzeniu sklepów. Na podstawie art. 552 Kodeksu cywilnego (Dz. U. z 1964 r. Nr 16 poz. 93 ze zm.) z przedsiębiorstwa, będącego przedmiotem
planowanej transakcji wyłączone zostaną pewne składniki majątkowe (w tym m. in. środki pieniężne oraz niektóre towary). Po wniesieniu aportu nie jest planowana likwidacja Spółki jawnej, która będzie kontynuować działalność w innym niż dotychczas zakresie.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Zdaniem Wnioskodawczyni, w wyniku wniesienia opisanego wyżej aportu do Spółki Celowej i objęcia w zamian za ten aport udziałów w podwyższonym kapitale zakładowym Spółki Celowej nie uzyska ona jakiegokolwiek przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. W opinii Wnioskodawczyni dochód każdego ze wspólników Spółki jawnej, będących osobami fizycznymi ustalany jest na zasadach określonych w ustawie z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2000 r., nr 14, poz. 176, ze zm. - dalej jako ustawa o PIT). Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się nominalną wartość udziałów (akcji) w spółce mającej osobowość prawną albo wkładów w spółdzielni objętych w zamian za wkład niepieniężny. W tym kontekście trzeba wskazać, że Spółka Celowa posiada osobowość prawną. Oznacza to, że w związku z wniesieniem opisanego wyżej aportu Wnioskodawczyni osiągnie przychód z kapitałów pieniężnych.
należy jednak pamiętać, że zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 109 ustawy o PIT przychód odpowiadający nominalnej wartości udziałów (akcji) w spółce mającej osobowość prawną albo wkładów w spółdzielni, objętych w zamian za wkład niepieniężny w postaci przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części, jest zwolniony od podatku dochodowego. W tym kontekście trzeba zauważyć, że przedmiotem planowanego aportu będzie przedsiębiorstwo Wnioskodawczyni (z wyłączeniem niektórych jego składników). Przedmiot wkładu niepieniężnego spełnia bowiem definicję przedsiębiorstwa zawartą w art. 551 Kodeksu cywilnego (do którego odsyła art. 5a pkt 3 ustawy o PIT). Zgodnie z przywołanym przepisem przedsiębiorstwo jest zorganizowanym zespołem składników niematerialnych i materialnych przeznaczonym do prowadzenia działalności gospodarczej. Obejmuje ono w szczególności: (i) oznaczenie indywidualizujące przedsiębiorstwo lub jego wyodrębnione części (nazwa przedsiębiorstwa); (ii) własność nieruchomości lub ruchomości, w tym urządzeń, materiałów, towarów i wyrobów, oraz inne prawa rzeczowe do nieruchomości lub ruchomości; (iii) prawa wynikające z umów najmu i dzierżawy nieruchomości lub ruchomości oraz prawa do korzystania z nieruchomości lub ruchomości wynikające z innych stosunków prawnych; (iv) wierzytelności, prawa z papierów wartościowych i środki pieniężne; (v) koncesje, licencje i zezwolenia; (vi) patenty i inne prawa własności przemysłowej; (vii) majątkowe prawa autorskie i majątkowe prawa pokrewne; (viii) tajemnice przedsiębiorstwa; (ix) księgi i dokumenty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.
Oczywiście, nie każde przedsiębiorstwo musi obejmować wszystkie wymienione wyżej składniki. Co więcej, przedsiębiorstwo, jako przedmiot transakcji, nie musi obejmować wszystkich składników majątkowych stanowiących mienie danego przedsiębiorcy, jako że zgodnie z art. 552 Kodeksu cywilnego dopuszczalne jest wyłączenie z przedmiotu transakcji niektórych składników wchodzących w skład danego przedsiębiorstwa. Dokonane wyłączenia nie mogą jednak doprowadzić do utraty funkcjonalności przez zespół składników niematerialnych i materialnych, który pozostanie przedmiotem transakcji.
Na podstawie powyższego Wnioskodawczyni stwierdziła, że przedmiot planowanego przez Spółkę jawną aportu stanowi przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 551 Kodeksu cywilnego. Jest on bowiem bez wątpienia zorganizowanym zespołem składników niematerialnych i materialnych przeznaczonym do prowadzenia działalności gospodarczej (w postaci 4 funkcjonujących sklepów zoologicznych). Obejmuje on jednocześnie wszystkie aktywa o podstawowym znaczeniu dla aktualnej działalności Wnioskodawczyni, w tym prawa najmu atrakcyjnych lokali użytkowych, wykwalifikowany personel, know-how oraz tajemnice związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa. Jednocześnie, zakładane wyłączenie z przedmiotu transakcji niektórych składników majątkowych (w tym środków finansowych oraz pewnych towarów) w żaden sposób nie ograniczy funkcjonalności przedmiotu aportu. W świetle powyższych ustaleń można stwierdzić, że przychód, który zostanie uzyskany przez Wnioskodawczynię w związku z aportem przedsiębiorstwa do Spółki Celowej, będzie korzystał ze zwolnienia od podatku dochodowego.
W ocenie Strony, dla powyższej konkluzji nie ma żadnego znaczenia fakt, że planowany aport zostanie wniesiony do Spółki Celowej przez Spółkę jawną, a nie bezpośrednio przez Wnioskodawczynię. Podlegający opodatkowaniu dochód Wnioskodawczyni z tytułu jej udziału w Spółce jawnej ustala się bowiem w oparciu o zasady określone w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych, przy czym żaden przepis nie wyłącza w tym zakresie stosowania art. 21 ust. 1 pkt 109 tej ustawy. Stąd brak jest podstaw, aby wspomniany przepis nie znalazł zastosowania w odniesieniu do przychodu, jaki zostanie uzyskany przez Wnioskodawczynię w związku z planowanym aportem.
W wyniku wniesienia opisanego wyżej aportu Wnioskodawczyni nie uzyska również dochodu przewidzianego w art. 24 ust. 3 ustawy o PIT (czyli tzw. dochodu z remanentu likwidacyjnego). Po wniesieniu wkładu niepieniężnego Spółka jawna nie zostanie zlikwidowana, tylko będzie kontynuowała działalność w innym niż dotychczas zakresie. W rezultacie u Wspólników Spółki jawnej nie wystąpi dochód związany z likwidacją działalności gospodarczej. Nawet gdyby w związku z planowanym aportem nastąpiła likwidacja Spółki Jawnej, to i tak Wnioskodawczyni nie uzyskałaby dochodu z art. 24 ust. 3 ustawy o PIT. Zgodnie bowiem z pkt 1 i 3 wspomnianego przepisu nie ustala się dochodu na dzień likwidacji, jeżeli: (i) w wyniku zmiany formy prawnej lub połączenia przedsiębiorstw składniki majątku objęte remanentem zostały wniesione w formie wkładu lub aportu do nowo powstałego lub istniejącego przedsiębiorcy, lub (ii) osoba fizyczna wniosła w formie wkładu lub aportu do spółki cywilnej albo spółki handlowej składniki majątku objęte remanentem.
Podsumowując dotychczasowe konstatacje Wnioskodawczyni stwierdziła, że w związku z wniesieniem opisanego wyżej aportu do Spółki Celowej i objęciem w zamian za ten aport udziałów w podwyższonym kapitale zakładowym Spółki Celowej, Wnioskodawczyni uzyska przychód z kapitałów pieniężnych. Przychód ten będzie jednak korzystał
ze zwolnienia od podatku dochodowego, przewidzianego w art. 21 ust. 1 pkt 109 ustawy o PIT. W wyniku wniesienia planowanego aportu Wnioskodawczyni nie uzyska natomiast dochodu z remanentu likwidacyjnego. W rezultacie, można stwierdzić, że na skutek planowanego aportu Wnioskodawczyni nie uzyska jakiegokolwiek przychodu, który podlegałby opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Na poparcie swojego stanowiska Wnioskodawczyni powołała następujące pisma organów podatkowych: pismo Dyrektora Izby Skarbowej w Gdańsku z dnia 29 grudnia 2003 r. (znak: BI/005-0687/03), pismo Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Poznaniu z dnia 7 lipca 2005 r. (znak: PF-4/415/187/05), pismo Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego w Bielsku Białej z dnia 20 października 2005 r.( znak: PDF/415-0074/05, postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Opatowie z dnia 23 grudnia 2005 r. (znak: PD-423/3/ŚA/05) oraz pismo Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Bydgoszczy z dnia 31 lipca 2006 r. (znak:
PD3.1-415-20/06).
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawczyni.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.
PDF/415-0074/05, postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
PF-4/415/187/05, postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego