Temat interpretacji
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 07.05.2008 r. (data wpływu 08.05.2008 r.) uzupełnionego pismem z dnia 06.08.2008 r. (data wpływu 11.08.2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie:
- określenia przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych bezpłatnych specjalistycznych szkoleń dla lekarzy i pielęgniarek w zakresie opieki paliatywnej będących pracownikami jest prawidłowe,
- określenia przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych bezpłatnych specjalistycznych szkoleń dla lekarzy i pielęgniarek w zakresie opieki paliatywnej niebędących pracownikami jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 08.05.2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie określenia przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych bezpłatnych specjalistycznych szkoleń dla lekarzy i pielęgniarek będących pracownikami jak i
niebędących pracownikami w zakresie opieki paliatywnej.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:
Wnioskodawca, zgodnie z zapisami swojego statutu, zajmuje się domową opieką paliatywną nad dziećmi, propagowaniem tej formy opieki hospicyjnej a także szkoleniami i podnoszeniem kwalifikacji medycznych dla lekarzy i pielęgniarek zajmujących się tego rodzaju opieką. W ramach realizacji zadań statutowych, Wnioskodawca prowadzi kilkudniowe specjalistyczne szkolenia dla personelu medycznego zarówno swoich pracowników, jak i pracowników innych placówek zdrowia, które zajmują się tego typu działalnością. Szkolenia realizowane przez Wnioskodawcę mają charakter wysokospecjalistyczny i nie mają charakteru komercyjnego.
Pismem z dnia 01.08.2008 r. Nr IPPB2/415-768/08-4/AF wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku poprzez wskazanie kto jest uczestnikiem przeprowadzanych szkoleń (pracownicy, wolontariusze, czy osoby obce).
Wnioskodawca uzupełnił wniosek w terminie pismem z dnia 06.08.2008 r. (data wpływu 11.08.2008 r.). W uzupełnieniu do wniosku Wnioskodawca wskazał, iż uczestnikami przeprowadzanych szkoleń będą osoby obce, wobec których nie zachodzi żaden stosunek zobowiązaniowy oraz pracownicy, z którymi łączy stosunek pracy z Wnioskodawcą.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Zdaniem Wnioskodawcy
Wnioskodawca jest zdania, że prowadzone szkolenia nie mają charakteru nieodpłatnego przysporzenia. Nie ma w tym przypadku stosunku zobowiązaniowego pomiędzy szkolącym a szkolonym a tzw. korzyść w postaci poszerzenia wiedzy nie odbywa się kosztem innego podmiotu
(Wnioskodawcy). Trudno jest też doszukiwać w szkoleniu formy przysporzenia majątku szkolonej osobie tym bardziej, że jest to szkolenie poszerzające (już posiadaną przez szkolonego) specjalistyczną wiedzę o charakterze niekomercyjnym.
Na tle przedstawionego stanu faktycznego, stwierdzam, co następuje:
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52 i 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
W świetle art. 11 ust. 1 ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-16, art. 17 ust. 1 pkt 6 i 9, art. 19 i art. 20 ust. 3 są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń. Natomiast art. 12 ust. 1 stanowi, że za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub częściowo odpłatnych.
W myśl zapisu art. 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wartość pieniężną innych nieodpłatnych świadczeń ustala się:
- jeżeli przedmiotem świadczenia są usługi wchodzące w zakres działalności gospodarczej dokonującego świadczenia - według cen stosowanych wobec innych odbiorców,
- jeżeli przedmiotem świadczeń są usługi zakupione - według cen zakupu,
- jeżeli przedmiotem świadczeń jest udostępnienie lokalu lub budynku - według równowartości czynszu, jaki przysługiwałby w razie zawarcia umowy najmu tego lokalu lub budynku,
- w pozostałych przypadkach - na podstawie cen rynkowych stosowanych przy świadczeniu usług lub udostępnianiu rzeczy lub praw tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca udostępnienia.
Zgodnie z powyższym należy przyjąć, że generalnie wartość świadczeń otrzymanych przez pracowników stanowi przychód ze stosunku pracy i podlega opodatkowaniu. Natomiast według art. 21 ust. 1 pkt 90 ww. ustawy, wartość świadczeń przyznanych zgodnie z odrębnymi przepisami przez pracodawcę na podnoszenie kwalifikacji zawodowych i wykształcenie zawodowe pracownika, z wyjątkiem wynagrodzeń otrzymanych za czas urlopu szkoleniowego oraz za czas zwolnień z części dnia pracy, przysługujących pracownikom podejmującym naukę w szkołach lub podnoszącym kwalifikacje zawodowe w formach pozaszkolnych - korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych.
Jeżeli prowadzone kursy, szkolenia są niezbędne dla wykonywania obowiązków pracowników, wówczas koszty ich poniesienia nie stanowią dla pracownika przychodu. Natomiast, jeśli szkolenie nie jest związane z wykonywaniem czynności przez pracownika na danym stanowisku pracy tylko ma na celu podniesienie ogólnego poziomu wiedzy i wykształcenia a pracownicy nie uczestniczą w nim na podstawie obowiązku uczestnictwa, wówczas koszty ponoszone przez zakład pracy na to szkolenie, stanowią przychód pracownika w rozmienieniu przepisu art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Przychód ten może być w określonych sytuacjach zwolniony z podatku dochodowego od osób fizycznych, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 90 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w związku z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej oraz Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 12 października 1993 r. w sprawie zasad i warunków podnoszenia kwalifikacji zawodowych i wykształcenia ogólnego dorosłych (Dz. U. z 1993 r. Nr 103, poz. 472 ze zm.) oraz rozporządzeniem Ministra Edukacji i Nauki z dnia 03 lutego 2006 r. w sprawie uzyskiwania i uzupełniania przez osoby dorosłe wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych (Dz. U. z 2006 r. Nr 31, poz. 216 ze zm.).
Należy przy tym zauważyć, że szkolenia pracowników opłacane przez zakład pracy można podzielić na dwa rodzaje:
- szkolenia podnoszące posiadane kwalifikacje zawodowe w sensie umiejętności wykonywania bieżącej pracy, do których należą: seminaria, odczyty, prelekcje, wykłady, kursy specjalizacyjne, kursokonferencje, okazjonalne wykłady a nawet nauka języków obcych, jeśli pracownik zatrudniony jest na stanowisku wymagającym znajomości języka. Powyższe wymienione rodzaje dokształcania nie mają charakteru systematycznej nauki szkolnej w znaczeniu ogólnym,
- szkolenia podnoszące poziom wiedzy ogólnej i zawodowej pracownika (nauka w szkołach publicznych i niepublicznych, w szkołach wyższych, na studiach podyplomowych itp.).
Zakres pozaszkolnych form nauczania reguluje powołane powyżej rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z 03 lutego 2006 r. w sprawie uzyskiwania i uzupełniania przez osoby dorosłe wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych. Zgodnie z § 2 ust. 1 tego rozporządzenia uzyskiwanie i uzupełnianie przez osoby dorosłe wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych odbywa się w następujących pozaszkolnych formach kształcenia:
- kurs;
- kurs zawodowy;
- seminarium;
- praktyka zawodowa.
Zwolnieniu podlegają zatem przychody uzyskiwane przez pracowników z tytułu uczestnictwa w szkoleniach pod warunkiem, że szkolenia te stanowią jedną z powyżej wskazanych form kształcenia pozaszkolnego i będą przyznane przez pracodawcę zgodnie z odrębnymi przepisami na podnoszenie kwalifikacji zawodowych i wykształcenia ogólnego pracownika.
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca kieruje swoich pracowników lekarzy i pielęgniarki na szkolenia przez siebie zorganizowane w zakresie opieki paliatywnej.
W związku z powyższym należy uznać, iż specjalistyczne szkolenia przeprowadzone przez Wnioskodawcę dla swoich pracowników lekarzy i pielęgniarek w zakresie opieki paliatywnej podlegać będą zwolnieniu z podatku dochodowego na podstawie ww. art. 21 ust. 1 pkt 90 powołanej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przy spełnieniu warunków w nim przewidzianych.
W przypadku natomiast szkolenia osób, wobec których nie zachodzi żaden stosunek zobowiązaniowy przychód uzyskany z tytułu odbytego bezpłatnego specjalistycznego szkolenia należy zakwalifikować, jako przychód z innych źródeł.
Zgodnie z treścią art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, z wyjątkiem alimentów na rzecz dzieci, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nie należące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nie znajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.
W myśl art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.
Ustalenie wartości przychodu otrzymanego przez podatnika w postaci niepieniężnej reguluje wymieniony wyżej art. 11 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym wartość pieniężną świadczeń w naturze, z zastrzeżeniem art. 12 ust. 2, określa się m.in. na podstawie cen rynkowych stosowanych przy świadczeniu usług.
Reasumując należy stwierdzić, iż w przypadku bezpłatnie przeprowadzonych specjalistycznych szkoleń w zakresie opieki paliatywnej dla lekarzy i pielęgniarek, z którymi Wnioskodawcę nie wiąże żaden stosunek zobowiązany na Wnioskodawcy, zgodnie z art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ciąży obowiązek ustalenia wartości szkolenia oraz sporządzenia informacji o wysokości przychodów PIT-8C.
Natomiast w przypadku bezpłatnie przeprowadzonych
specjalistycznych szkoleń w zakresie opieki paliatywnej dla lekarzy i pielęgniarek, z którymi Wnioskodawcę łączy stosunek pracy, jeżeli przeprowadzone szkolenie jest niezbędne dla wykonywania obowiązków pracownika, wówczas koszty poniesione przez Wnioskodawcę nie stanowią przychodu dla pracownika. Zatem Wnioskodawca, jako płatnik nie będzie zobowiązany do naliczenia i odprowadzenia z tego tytułu podatku.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.