Temat interpretacji
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 23.01.2008 r. (data wpływu 24.01.2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zwolnienia od opodatkowania wynagrodzenia z tytułu udziału w realizacji projektu projektu bliźniaczego (twinning) Intensyfikacja procesu wdrażania działań .............., finansowanego ze środków pochodzących z
pomocy przejściowej Unii Europejskiej, stanowiących kontynuację programu Phare jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 24.01.2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zwolnienia od opodatkowania wynagrodzenia z tytułu udziału w realizacji projektu projektu bliźniaczego (twinning) lntensyfikacja procesu wdrażania działań ..............., finansowanego ze środków pochodzących z pomocy przejściowej Unii Europejskiej, stanowiących kontynuację programu Phare.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.
Wnioskodawczyni w 2007 r. świadczyła usługi tłumaczeniowe w ramach umowy zawartej z Długoterminowym Doradcą ......., Panem M.E. w ramach projektu bliźniaczego (twinning) Intensyfikacja procesu wdrażania działań ................ (Nr projektu: P................).
Projekt ten jest realizowany ze środków pochodzących z pomocy przejściowej (T F 20..), stanowiących kontynuację programu Phare. Zalicza się je więc do pomocy bezzwrotnej.
Wnioskodawczyni na podstawie zawartej 11 maja 2007 r. umowy osobiście wykonywała zadania zlecone przez Pana M.E. reprezentującego MSWiA - koordynatora projektu bliźniaczego, Długoterminowego Doradcę ........
Wykonywane przez Wnioskodawczynię czynności tłumaczeniowe odnosiły się do konkretnie określonych celów projektu.
Czynności te realizowane były w ramach komponentów: 7.1.2 Ministerstwo Zdrowia, 3.1.2 i 3.1.3 Ministerstwo Finansów - sekcje budżetowe projektu 6.2.5 i 6.2.6.
Wynagrodzenie Wnioskodawczyni finansowane było ze środków bezzwrotnej pomocy i wypłacane było w Euro.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Zdaniem Wnioskodawczyni, opisane dochody są wolne od podatku dochodowego, ponieważ finansowane są ze środków pochodzących z bezzwrotnej pomocy, a ponadto: wykonywane zadania stanowią bezpośrednią realizację celu programu finansowanego z programu bezzwrotnej pomocy.
Stanowisko, zgodne ze stanowiskiem Wnioskodawczyni, znaleźć można w interpretacjach:
- I US w L (sygnatura P2/415-23/07);
- US w Ch (sygnatura DD/406-17/06);
- US W-B (sygnatura 1432/IDG/415/429/56/2007);
- .US Ł-W (sygnatura IX-005/101/Z/K/07)
dotyczących podobnych projektów.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszystkie dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione przez ustawodawcę w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Z klolei art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy stanowi, iż wolne od podatku dochodowego od osób fizycznych są dochody
otrzymane przez podatnika, jeżeli:
- pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz
- podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca bez względu na rodzaj umowy wykonanie określonych czynności
w związku z realizowanymi przez niego programami.
Powołany przepis definiuje zarówno źródło pochodzenia środków finansowych, jak i podatnika korzystającego ze zwolnienia. Z cytowanego powyżej przepisu wynika bowiem, że zwolnieniem z opodatkowania objęte są dochody podatników, jeżeli dochody te łącznie spełniają warunki wymienione w art. 21 ust. 1 pkt. 46 lit. a i b ww. ustawy.
Przesłankami warunkującymi zastosowanie omawianego zwolnienia są:
- ustalenie podmiotu, któremu ma służyć pomoc zagraniczna;
- zagraniczne pochodzenie i bezzwrotny charakter środków finansowych, z których podatnik jest finansowany/ wynagradzany;
- bezpośrednia realizacja przez podatnika celu programu finansowanego z określonych powyżej środków zagranicznej bezzwrotnej pomocy.
Program Phare był jednym z trzech przedakcesyjnych instrumentów bezzwrotnej pomocy Unii Europejskiej dla Polski. Oznacza to, że otrzymane dochody ze środków Phare co do zasady mogą korzystać z wyżej omawianego zwolnienia od podatku dochodowego, jednakże pod warunkiem spełnienia drugiej przesłanki wskazanej w art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. b ww. ustawy.
Analizując drugą przesłankę konieczną do zastosowania zwolnienia należy stwierdzić, iż zwolnienie adresowane jest jedynie do podatników bezpośrednio realizujących cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy zagranicznej. W związku z tym zarówno dochody pracowników, uzyskiwane na podstawie umowy o pracę, jak i podatników bezpośrednio realizujących cel programu w ramach innej umowy zawartej z podmiotem (na przykład umowy zlecenia), który pierwszy otrzymał bezzwrotną pomoc zwolnioną na podstawie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych lub ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych korzystają ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych pod warunkiem, że osoby te realizują cel programu.
Jak już wyżej wskazano, ustawa nie uzależnia zastosowania przedmiotowego zwolnienia od tego, czy podatnik otrzymuje bezpośrednio te środki w ramach bezzwrotnej pomocy. Wymaga natomiast, by podatnik bezpośrednio realizował cel programu.
Z opisanego stanu faktycznego wynika, że na podstawie umowy zawartej 11.05.2007 r. z reprezentującym MSWiA Panem M.E. - koordynatorem projektu bliźniaczego, Długoterminowym Doradcą ....... osobiście wykonywała Pani czynności tłumacza w ramach projektu bliźniaczego (twinning) Intensyfikacja procesu wdrażania działań ...... (Nr projektu: ...), który to projekt finansowany jest ze środków pochodzących z pomocy przejściowej (T F 20..), stanowiących kontynuację programu Phare. Wykonywane przez Panią czynności tłumacza miały bezpośredni związek z realizacją przedmiotowego projektu i realizowane były w ramach komponentów: 7.1.2 Ministerstwo Zdrowia, 3.1.2 i 3.1.3 Ministerstwo Finansów - sekcje budżetowe projektu 6.2.5 i 6.2.6. Jednocześnie Pani wynagrodzenie finansowane było ze środków bezzwrotnej pomocy i wypłacane było w Euro.
Podsumowując: w świetle powyższego stwierdzić należy, iż dochody Pani, finansowane ze środków bezzwrotnej pomocy, stanowiącej kontynuację programu Phare, przy równoczesnym spełnieniu warunku bezpośredniej realizacji celu projektu w charakterze tłumacza, na który to projekt przyznana została pomoc finansowa - korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego na mocy ww. art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.
DD/406-17/06, postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
P2/415-23/07, postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego