Temat interpretacji
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 10 sierpnia 2007r.(data wpływu do tut. Biura 13 sierpnia 2007r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w części dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia od podatku dochodowego przychodów uzyskanych ze sprzedaży nieruchomości - jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 13 sierpnia 2007 r. do tut. Biura wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia od podatku dochodowego przychodów uzyskanych ze sprzedaży nieruchomości rolnej.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.
Podatniczka ma zamiar sprzedać nieruchomość składającą się z działek zakupionych w latach 2003-2004 oznaczonych jako użytki rolne i podlegających podatkowi rolnemu. Na działkach tych została zbudowana hala skupu płodów rolnych z zapleczem socjalno-administracyjnym z przyłączami sieci uzbrojenia terenu. Pozwolenie na użytkowanie ww. hali zostało wydane w 2005r. Nieruchomości zostały nabyte z zamiarem skupu produktów rolnych i są objęte małżeńską wspólnością majątkową.W związku z chorobą, wnioskodawczyni wraz mężem mają zamiar sprzedać
zabudowaną nieruchomość spółce z o.o. Ponadto we wniosku podkreślono, iż nieruchomość od dnia uzyskania pozwolenia na użytkowanie do chwili złożenia zapytania nie była w żaden sposób wykorzystywana.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Zdaniem wnioskodawczyni uzyskany przychód ze sprzedaży nieruchomości będzie zwolniony z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy.
Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam co następuje
W myśl art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), źródłem przychodów jest odpłatne zbycie m.in. nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości, jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostaje dokonane przed upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.Równocześnie zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 28 powołanej wyżej cytowanej ustawy, wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane ze sprzedaży całości lub części nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego; zwolnienie nie dotyczy przychodu uzyskanego ze sprzedaży gruntów, które w związku z tą sprzedażą utraciły charakter rolny lub leśny.
Utrata charakteru rolnego lub leśnego następuje poprzez wyłączenie gruntów z produkcji rolnej lub leśnej i faktycznym przekształceniu sposobu ich użytkowania łączącym się ze zmianą ich dotychczasowego przeznaczenia. Dlatego podstawowym czynnikiem decydującym, czy dana nieruchomość rolna utraci w momencie sprzedaży swój pierwotny charakter powinno być określenie w umowie przez stronę kupującą celu przeznaczenia nabywanych gruntów.Z wniosku nie wynika aby kupujący zamierzał w jakikolwiek sposób na przedmiotowej nieruchomości prowadzić działalność rolniczą Ponadto ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawiera definicji gospodarstwa rolnego. W tym zakresie odsyła do przepisów ustawy o podatku rolnym stanowiąc w art. 2 ust. 4 ww. ustawy, że ilekroć w ustawie jest mowa o gospodarstwie rolnym, oznacza to gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów ustawy o podatku rolnym. W świetle art. 2 w zw. z art. 1 ustawy z dnia 15 listopada 1984r. o podatku rolnym (tj. Dz. U. z 2006r.r. Nr 136, poz. 969 ze. zm.), za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów sklasyfikowanych w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiących własność lub znajdujących się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej, w tym spółki, nie posiadającej osobowości prawnej.
Zgodnie natomiast z art. 2 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych działalnością rolniczą, jest działalność polegającą na wytwarzaniu produktów roślinnych lub zwierzęcych w stanie nieprzetworzonym (naturalnym) z własnych upraw albo hodowli lub chowu w tym również produkcja materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcja warzywnicza gruntowa, szklarniowa i pod folią, produkcja roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadownicza, hodowlana i produkcja materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcja zwierzęca typu przemysłowo-fermowego oraz hodowla ryb, a także działalność, w której minimalne okresy przetrzymywania zakupionych zwierząt i roślin, w trakcie których następuje ich biologiczny wzrost, wynoszą co najmniej (...).
W świetle powyższego skup płodów rolnych nie stanowi
działalności rolniczej, a ww. nieruchomość nie może być uznana za gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów ustawy o podatku rolnym. Z przepisów tych bowiem jednoznacznie wynika, że statusu gospodarstwa rolnego nie mają grunty, na których prowadzona jest działalność inna niż rolnicza, bez względu na posiadany rodzaj klasyfikacji. Ponadto zauważa się, iż podniesiony przez stronę fakt niewykorzystania nieruchomości od momentu uzyskania pozwolenia na użytkowanie nie ma wpływu na przedstawione powyżej uzasadnienie. Już bowiem przez samo wybudowanie hali skupu płodów rolnych podatnicy dokonali zmiany charakteru gruntów.Sprzedaż przedmiotowych nieruchomości nie korzysta zatem ze zwolnienia przedstawionego w art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Wobec tego stanowisko wnioskodawczyni uznaje się za nieprawidłowe.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego
obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.