Naczelnik Urzędu Skarbowego w Elblągu, działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r., Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 200... - Interpretacja - PD3/415-57/06

shutterstock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 13.02.2007, sygn. PD3/415-57/06, Urząd Skarbowy w Elblągu

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Elblągu, działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r., Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), po rozpatrzeniu wniosku Pana (...) z dnia 18.12.2006r, uzupełnionego w dniu 12.01.2007 r., w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej środków na rehabilitację syna przekazanych przez Fundację w zakresie opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych przedmiotowego świadczenia postanawia uznać stanowisko strony za prawidłowe.

Pismem z dnia 18.12.2006 r., skierowanym do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Elblągu, które zostało uzupełnione w dniu 12.01.2007 r., Pan (...) zwrócił się z wnioskiem o udzielenie interpretacji w zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w kwestii opodatkowania środków otrzymanych na rehabilitację syna od Fundacji (...) oraz możliwości skorzystania z ulgi rehabilitacyjnej w związku z wykorzystaniem tej kwoty na cele rehabilitacyjne.

Zgodnie z treścią art 14a § 1 Ordynacji podatkowej, stosownie do swojej właściwości, naczelnik urzędu skarbowego na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta ma obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

W związku z tym, że przedmiotowy wniosek o wydanie interpretacji obejmuje swym zakresem dwa zagadnienia mające różne rozstrzygnięcia tut. organ podatkowy wyda dwa odrębne postanowienia w przedmiotowej sprawie.

Postanowienie niniejsze dotyczy kwestii opodatkowania środków otrzymanych przez Stronę od Fundacji podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że dnia 15 grudnia 2006 r. Państwo (...) otrzymali z Fundacji (...) kwotę 3.500 zł na rehabilitację syna. Podatnicy zamierzają wykorzystać pieniądze w maju i wrześniu 2007 roku. Jednocześnie zobowiązani są do wykorzystania tych środków na właściwy cel w ciągu roku oraz potwierdzenie tego faktu fundacji poprzez wysłanie faktury wystawionej przez ośrodek rehabilitacyjny.

Zdaniem Podatnika kwota otrzymana od fundacji nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

W związku z powyższym Naczelnik Urzędu Skarbowego w Elblągu informuje:

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) przepisów ustawy nie stosuje się do przychodów podlegających przepisom o podatku od spadków i darowizn.

Zgodnie z treścią art. 888 kodeksu cywilnego (Dz.U z 1964r. Nr 16, poz. 93 ze zm.), przez umowę darowizny darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swojego majątku. Zdaniem tut. organu podatkowego nieodpłatne wsparcie udzielone Stronie przez Fundację, polegające na wypłacie kwoty pieniężnej na rehabilitację dziecka stanowi darowiznę w rozumieniu kodeksu cywilnego podlega zatem opodatkowaniu podatkiem od spadków i darowizn zgodnie z przepisami ustawy o podatku od spadków i darowizn i nie podlega jednocześnie opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Mając na uwadze powyższe przepisy oraz stan faktyczny przedstawiony przez wnioskodawcę, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Elblągu postanawia uznać stanowisko Strony w zakresie opodatkowania podatkiem dochodowym środków otrzymanych od fundacji za prawidłowe.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Elblągu informuje, że interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

W myśl art. 14b § 1 interpretacja, o której mowa w art. 14a § 1 nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta. Zgodnie z art. 14b § 2 interpretacja, o której mowa w 14a § 1 jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli podatkowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona lub uchylona wyłącznie w drodze decyzji w trybie określonym w art. 14b § 5. Interpretacja traci moc w momencie zmiany stanu prawnego.

Zgodnie z art. 14a § 4 ustawy Ordynacja podatkowa na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Olsztynie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Elblągu w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia zgodnie z art. 236 § 1 i § 2.

Zgodnie z przepisami art 222 w związku z art. 239 ustawy Ordynacja podatkowa zażalenie powinno zawierać zarzuty przeciwko postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające te żądanie.

Jeżeli zażalenie nie spełnia warunków wynikających z w/w przepisu organ odwoławczy, zgodnie z art. 228 § 1 pkt 3 Ordynacji podatkowej, pozostawia zażalenie bez rozpatrzenia.

Urząd Skarbowy w Elblągu