Temat interpretacji
POSTANOWIENIE
Na podstawie art. 216 §1, art. 14a §1 i §4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8 poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 14.02.2007r. w indywidualnej sprawie dotyczącej obowiązków płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych Naczelnik Urzędu Skarbowego w Radzyniu Podlaskim uznaje stanowisko płatnika za nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 14.02.2007r. do tut. Urzędu wpłynął wniosek płatnika o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych. Wypełniając dyspozycję art. 14a §1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8 poz. 60 ze zm.) w przedstawionym przez płatnika stanie faktycznym i stanie prawnym obowiązującym w dniu zaistnienia zdarzenia, stanowisko zawarte we wniosku uznaję za nieprawidłowe.
Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że płatnik dokonuje wypłat stypendiów w ramach Działania 2.2 II Priorytetu Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego i Budżetu Państwa. Z regulaminu przyznawania i przekazywania stypendiów wynika, że jest ono przyznawane uczniom z obszarów wiejskich na podjęcie lub kontynuowanie nauki w szkole ponadgimnazjalnej kończącej się egzaminem maturalnym. Stypendium to może być przyznawane w jednej z następujących form: refundacji kosztów poniesionych wcześniej przez ucznia, rzeczowej lub finansowej. Kwota wypłaconego stypendium jest finansowana w 68,05% ze środków Unii Europejskiej natomiast w 31,95% ze środków Budżetu Państwa. Płatnik pyta czy od wypłaconego stypendium należy pobrać zaliczkę na podatek dochodowy od osób fizycznych, czy też korzysta ono ze zwolnienia od podatku odpowiednio na postawie art. 21 ust. 1 pkt 40b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych część finansowana z Budżetu Państwa i art. 21 ust. 1 pkt 46 powyższej ustawy w części finansowanej ze środków unijnych. Ponadto prosi o wyjaśnienie sposobu uwzględnienia wypłaconych stypendiów w imiennych informacjach PIT-8S.
Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r. Nr 14 poz. 176 ze zm.) wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:
- pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych, lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz
- podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca bez względu na rodzaj umowy wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.
Zwolnienie od opodatkowania zawarte w powołanym przepisie może być zastosowane w sytuacji, gdy spełnione zostaną łącznie dwa warunki tj.:
- środki finansowe pochodzą od podmiotów wskazanych w analizowanym przepisie i zostały przekazane na podstawie, o której mowa w tym przepisie,
- podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.
Przytoczone powyżej zwolnienie obejmuje dochody osób fizycznych finansowane np. z przedakcesyjnych środków Unii Europejskiej (np. SAPARD, PHARE), nie ma natomiast zastosowania do dochodów osób fizycznych finansowanych (współfinansowanych) ze środków funduszy strukturalnych.
Program stypendialny realizowany w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego jest współfinansowany przez Europejski Fundusz Społeczny. Status prawny tych środków (pochodzących z funduszy strukturalnych) regulują przepisy Rozporządzenia Rady (WE) nr 1260/1999 z dnia 21 czerwca 1999r. ustanawiające przepisy ogólne w sprawie funduszy strukturalnych oraz Rozporządzenia Komisji (WE) nr 438/2001 z dnia 2 marca 2001r. ustanawiające szczegółowe zasady wykonania w/w Rozporządzenia Rady dotyczącego zarządzania i systemów kontroli pomocy udzielonej w ramach funduszy strukturalnych, ustawy o finansach publicznych oraz ustawy o Narodowym Planie Rozwoju.
Pomoc jaką otrzymują beneficjenci, pochodzi ze środków pożyczonych z Budżetu Państwa na prefinansowanie realizowanych programów i projektów pomocowych. Stanowisko powyższe znajduje potwierdzenie w interpretacji Ministra Finansów zawartej w piśmie z dnia 30 sierpnia 2006r. znak DD6-8213-8/06/DZ/412. W związku z tym należy uznać, że nie jest to pomoc otrzymana bezpośrednio ze środków bezzwrotnej pomocy, a jedynie takie pochodzenie warunkuje zastosowanie przepisu art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Podstawą zwolnienia w/w stypendiów jest natomiast art. 21 ust. 1 pkt 40b cytowanej wyżej ustawy. W myśl tego przepisu wolne od podatku są stypendia dla uczniów i studentów, których wysokość i zasady udzielania zostały określone w uchwale organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego, (...) do wysokości nie przekraczającej miesięcznie kwoty 380 zł zwolnienie powyższe ma zastosowanie, jeżeli podatnik przed pierwszą wypłatą świadczenia złoży płatnikowi oświadczenie w/g ustalonego wzoru (PIT-2C), że nie uzyskuje równocześnie innych dochodów podlegających opodatkowaniu, z wyjątkiem renty rodzinnej oraz dochodów określonych w art. 29-30b i art. 30e(...) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Tak wiec stypendia te zarówno w części finansowanej z budżetu jak również części ze środków unijnych korzystają ze zwolnienia do wysokości 380 zł miesięcznie pod warunkiem złożenia przez stypendystę oświadczenia PIT-2C. Jeżeli jednak kwota wypłaconego stypendium przekracza 380 zł lub stypendysta nie złożył oświadczenia PIT-2C płatnik jest obowiązany na podstawie art. 35 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych pobrać zaliczkę na podatek w/g zasad określonych w art. 35 ust. 2-9 tej samej ustawy. W każdym z powyższych przypadków płatnik obowiązany jest wystawić stypendyście imienną informację o wysokości wypłaconego stypendium (art. 35 ust. 10 ustawy o podatku dochodowym) PIT-8S.
Odnosząc się natomiast do kwestii dotyczącej sposobu poboru zaliczek na podatek od wypłaconej jednorazowo kwoty zaległego stypendium zaznaczyć należy, że podstawę opodatkowania powyższego dochodu stanowi miesięczna kwota wypłaconego stypendium. Powyższe stanowisko wynika wprost z zapisu art. 11 ustawy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, z którego wynika, że przychodami (...) są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń. Jeżeli więc miesięczna kwota wypłaconego stypendium przekracza 380 zł to nadwyżka ponad tą kwotę podlega opodatkowaniu. W informacji PIT-8S płatnik winien wykazać kwoty faktycznie wypłaconego stypendium w poszczególnych miesiącach a nie kwoty stypendium należnego w danym miesiącu.
W świetle obowiązujących przepisów i stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę postanowiono jak w sentencji.
Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia i nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta. Natomiast jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może być zmieniona lub uchylona wyłącznie w drodze decyzji w trybie określonym w art. 14b §1 i §2 Ordynacji podatkowej.
Na postanowienie niniejsze służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie za pośrednictwem Naczelnika tut. Urzędu w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia. Zażalenie winno spełniać wymogi określone w art. 222 Ordynacji podatkowej tj. powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego jego przedmiotem oraz wskazywać stosowne dowody uzasadniające to żądanie.