Temat interpretacji
Na podstawie art. 14b § 5 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Olsztynie, po rozpatrzeniu zażalenia z dnia 28 sierpnia 2006r. (data stempla urzęd.) na postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Olecku z dnia 17 sierpnia 2006r., znak: US.III-415/16/06 w sprawie udzielenia interpretacji, co do stosowania przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych, tj. zwolnienia od podatku dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej
odmawia uchylenia przedmiotowego postanowienia.
Wymienionym postanowieniem organ I instancji udzielił pisemnej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, uznając za nieprawidłowe stanowisko p. Ryszarda T. w zakresie dotyczącym zwolnienia od podatku dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej.
W uzasadnieniu organ I instancji wskazał na przepis art. 21 ust. 1 pkt 63a ustawy z dnia 26 lipca 199Ir. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2000r. Nr 14, poz. 176, ze zm.) normujący zwolnienie od podatku dochodowego dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy ekonomicznej oraz art. 30c ww. ustawy określający zasady opodatkowania 19% podatkiem (podatkiem liniowym).
Ponadto przywołany został art.20 pkt 2 ustawy z dnia 12 listopada 2003r.o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 202, poz. 1956) wyłączający możliwość korzystania ze zwolnienia w związku z prowadzeniem działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej przez podatników opodatkowanych w sposób określony w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
W kontekście powołanych przepisów organ podatkowy stwierdził, iż Wnioskodawcy, który wybrał sposób opodatkowania określony w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie będzie przysługiwało zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 63a ww. ustawy.
W złożonym zażaleniu p. Ryszard T. zarzuca, iż postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Olecku jest sprzeczne z zasadami równości wszystkich wobec prawa, o czym stanowi art. 32 Konstytucji Rzeczpospolitej Polskiej. Jego zdaniem przedstawione przez organI instancji stanowisko dotyczące osób fizycznych nie daje równości z osobami prawnymi, które zdaniem Strony opodatkowane są 19% podatkiem liniowym, i które mają prawo do korzystania ze zwolnienia dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej w specjalnej strefie ekonomicznej na podstawie art. 17 ust. 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Według p. Ryszarda T. interpretacja dla osób fizycznych opodatkowanych na zasadach ogólnych prowadzących działalność gospodarczą w specjalnych strefach ekonomicznych, które mogą korzystać ze zwolnienia jest niekorzystna w stosunku do zwolnienia przysługującemu osobom prawnym. Na powyższe twierdzenie podaje przykładowe rozliczenie podatkowe osoby fizycznej i osoby prawnej, które przy takim samym poziomie wydatkowanych kosztów na inwestycje w strefie ekonomicznej i równym dochodzie uzyskują ewidentnie zróżnicowane ulgi, co skutkuje stwierdzeniem, że ustawodawca nie dał możliwości równego startu i rozwoju każdej z nich.
Ograniczenie wynikające z art. 20 pkt 2 ustawy z dnia 12 listopada 2003r. powoduje, że nie ma bodźca ekonomicznego do inwestowania i rozwoju firm w specjalnych strefach ekonomicznych oraz tworzenia nowych miejsc pracy. Zdaniem Strony prowadzenie działalności gospodarczej poza strefą przy opodatkowaniu podatkiem liniowym osobom fizycznym (bez zwolnień od podatku) jest tak samo opłacalne, jak korzystanie ze zwolnień z działalności w specjalnej strefie-ekonomicznej, przy opodatkowaniu na zasadach ogólnych.
Reasumując, ustawa regulująca kwestię zwolnień od podatku dochodów osiąganych w specjalnej strefie ekonomicznej, gwarantująca większe możliwości rozwoju, przestała spełniać podstawowe założenia ustawodawcy, poprzez brak równego i jednolitego prawa dla wszystkich podmiotów do korzystania z jej pierwotnych założeń.
Zdaniem p. Ryszarda T. rażące naruszenie art. 32 Konstytucji RP, dyskryminujące grupy podatników rodzi poczucie niesprawiedliwości społecznej, budzi nieufność w stosunku do organówustawodawczych oraz powoduje zaprzestanie perspektywicznego tworzenia obrazu nowych, twórczych planów inwestycyjnych.
W tej sytuacji, w złożonym zażaleniu, prosi o dokonanie wykładni przepisów podatkowych uwzględniających równość wszystkich podmiotów wobec prawa.
Dyrektor Izby Skarbowej w Olsztynie rozpatrując przedmiotowe zażalenie stwierdza, co następuje:
Pan Ryszard T., prowadzący działalność gospodarczą w Suwalskiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej w Suwałkach Zakład w G., zwrócił się do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Olecku z wnioskiem o interpretację przepisów prawa podatkowego. Z przedstawionego w nim stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca na rok podatkowy 2006 wybrał opodatkowanie podatkiem dochodowym na podstawie art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - podatek liniowy. Zapytanie zaś zawarte we wniosku dotyczyło sposobu rozliczenia ulgi w podatku dochodowym z tytułu dochodów osiągniętych z prowadzonej działalności gospodarczej w specjalnej strefie ekonomicznej.
Stosownie do brzmienia art. 21 ust. 1 pkt 63a ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2000r. Nr 14, poz. 176, ze zm.) wolne od podatku są dochody, z zastrzeżeniem ust. 5a-5c, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz.U. Nr 123, poz. 600, ze zm.), przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie niniejszego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami, tj. ustawą z dnia 30 kwietnia 2004r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (Dz.U. Nr 123, poz. 1291).
Zgodnie z dyspozycją art. 20 pkt 2 ustawy z dnia 12 listopada 2003r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 202, poz. 1956) podatnikom opodatkowanym w sposób określony w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie przysługuje prawo do dokonywania odliczeń i zwolnień od dochodu oraz od podatku, tj. nie mogą korzystać ze zwolnienia w związku z prowadzeniem działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej.
Powyższy przepis jednoznacznie przesądza o tym, że p. Ryszardowi T., który wybrał w 2006r. sposób opodatkowania określony w art. 30c ww. ustawy nie będzie przysługiwało zwolnienie, o którym mowa w cytowanym art. 21 ust. 1 pkt 63a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Zauważenia wymaga, że liniowy podatek dla osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą jest kwestią ich wyboru, bowiem tylko od oświadczenia podatnika zależy wybranie tej formy opodatkowania.
Decydując się jednak na metodę liniową, podatnik rezygnuje z możliwości korzystania nie tylko ze zwolnienia od podatku dochodów uzyskanych z prowadzenia działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, ale również z korzystania z praw nabytych do ulgi uczniowskiej, odliczania od dochodu darowizn, łącznego opodatkowania z małżonkiem, i in.
Mając na uwadze brzmienie art. 120 Ordynacji podatkowej, iż organy podatkowe działają na podstawie przepisów prawa, należy stwierdzić, iż w postanowieniu organu I instancji problem postawiony przez p. Ryszarda T. został w całości i prawidłowo rozstrzygnięty w oparciu o obowiązujące przepisy.
Nie sposób zgodzić się z naruszeniem art.32 ustawy z dnia 02 kwietnia 1997r. Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 78, poz. 483, ze zm.), poprzez wydanie przez organ I instancji zaskarżonego postanowienia, bowiem odmienna wykładnia przepisów podatkowych naruszyłaby wspomniany art. 120 Ordynacji podatkowej oraz art. 7 Konstytucji RP, stanowiący, iż organy władzy publicznej działają na podstawie i w granicach prawa.
W złożonym zażaleniu p. Ryszard T. porusza problemy opodatkowania osób fizycznych na zasadach ogólnych i osób prawnych, które to wykraczają poza zakres jego indywidualnej sprawy wyrażonej we wniosku, o której mowa w art. 14a §1 Ordynacji podatkowej.
Zawiadomieniem z dnia 19 września 2006r., znak: PBD/4117-005-10/06 Dyrektor Izby Skarbowej w Olsztynie wyznaczył siedmiodniowy termin do wypowiedzenia się w sprawie zebranego materiału dowodowego. Z uprawnienia tego nie skorzystano.
Mając na uwadze powyższe, Dyrektor Izby Skarbowej w Olsztynie postanawia jak w sentencji.
Decyzja niniejsza jest ostateczna. Na decyzję tę może być wniesiona skarga do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie ul. Emilii Plater 1, za pośrednictwem Dyrektora Izby Skarbowej w Olsztynie. Skargę wnosi się w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, w terminie 30 dni od daty doręczenia decyzji.