Temat interpretacji
STAN FAKTYCZNY
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż umowa zawarta między Stowarzyszeniem "Towarzystwo .....", a X (firma założona przez Panią w związku z realizacją programu "Wsparcie na rzecz zatrudnienia osób, które ukończyły pięćdziesiąty rok życia". ) stanowi, iż w ramach realizacji projektu nastąpi refundacja poniesionych kosztów w wielkościach określonych w tejże umowie. Projekt był
współfinansowany przez Towarzystwo ..., które otrzymało wsparcie finansowe z Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości na podstawie umowy NR ... w ramach Programu Phare 2003 - Aktywne Formy Zapobiegania Bezrobociu. Wsparcie na rzecz zatrudnienia osób, które ukończyły pięćdziesiąty rok życia.
Linia budżetowa: ... - Krajowy progran rozwoju zasobów ludzkich - Wsparcie na rzecz zatrudnienia osób, które ukończyły pięćdziesiąty rok życia.
Firma X, której jest Pani właścicielką, ponosi 100% tzw. kosztów kwalifikowanych, związanych bezpośrednio z realizacją działań, które to zgodnie z dokumentacją projektową zostaną zrefundowane w 50% wartości netto. W związku z realizowanym projektem w ok. 50% zostały zrefundowane koszty n/w inwestycji: samochodu osobowego Renaut CLIO, aparatu fotograficznego OLYMPUS, obiektywów: "Sigma" i "Zuiko kit", kopiarki/skanera, bindownicy, drukarki HP, mebli i artykułów biurowych, dysku zewnętrznego, zestawu do fotografii, karty pamięci, torby na sprzęt, a
także: polisy ubezpieczeniowej samochodu, honorarium autorskiego dotyczącego wykonania struktury witryny www, wykonanie materiałów promocyjnych (teczki firmowej, wizytówek, ulotek); wpisu do ewidencji działalnośći gospodarczej, rejestracji VAT, ZUS (społeczne, zdrowotne za okres 04.06.06 - 31.08.06).
Samochód osobowy Renaut CLIO, aparat fotograficzny OLYMPUS, obiektywy: "Sigma" i "Zuiko kit", zestaw do fotografii, kopiarka/skaner, bindownica, drukarka, wykonanie struktury witryny www (jako wartość niematerialna i prawna) - zostały wprowadzone do ewidencji środków trwałych w prowadzonej przez Panią ewidencji księgowej.
W tak przedstawionym stanie faktycznym prosi Pani o potwierdzenie, iż wsparcie finansowe otrzymane w ramach projektu "Nic strasznego - działalność po pięćdziesiątce", realizowane w ramach programu Phare 2003- Rozwój Zasodbów Ludzkich, nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.
STANOWISKO PODATNIKA
Otrzymane wsparcie nie może być traktowane w kategorii przychodu podlegajacego opodatkowania podatkiem dochodwym, gdyż nie jest sensu stricto dochodem.
OCENA PRAWNA STANOWISKA PYTAJĄCEGO ZPRZYTOCZENIEM PRZEPISÓW PRAWA
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jednolity: Dz. U. z 2000 r., Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Zatem wszelkie dochody podatnika nie wymienione enumeratywnie w katalogu zwolnień przedmiotowych podlegają opodatkowaniu.
Przychody podatników podatku dochodowego od osób fizycznych prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą zostały określone w art. 14 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
W art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy
podatkowej ustawodawca postanowił, że przychodem z działalności gospodarczej są także: dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.
Zgodnie zaś z brzmieniem art. 23 ust. 1 pkt 45 ustawy podatkowej nie uważa się za koszty uzyskania przychodów odpisów z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych dokonywanych, według zasad określonych w art. 22a-22o, od tej części ich wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie tych środków lub wartości niematerialnych i prawnych, odliczonym od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym albo zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie.
Natomiast w świetle art. 21 ust.
1 pkt 46 w/w ustawy podatkowej, wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:
a) pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz
b) podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z
realizowanym przez niego programem.
Zwolnienie z opodatkowania zawarte w powołanym przepisie może być zastosowane w sytuacji, gdy w dniu otrzymania przez podatnika pieniędzy spełnione zostaną łącznie dwie przesłanki, tj.:
1) środki finansowe pochodzią od podmiotów wskazanych w w/w przepisie i zostały przekazane na podstawie, o której mowa w tym przepisie,
2) podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.
Przy analizowaniu warunku określonego pod lit. a) cytowanego przepisu art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ważne jest, aby w danej sytuacji faktycznej zostało zachowane kryterium pochodzenia środków pieniężnych.
Podkreślenia wymaga, iż ustalenie czy w konkretym przypadku dochody danego podatnika objęte są powyższym zwolnieniem wymaga analizy postanowień szeregu aktów prawnych, począwszy od umowy (jednostronnej deklaracji) przyznającej Polsce bezzwrotne środki pomocowe, a skończywszy na umowie, na
podstawie której podatnik otrzymuje dochody (umowa zlecenia, o dzieło, stosunek pracy, czy dochody w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej).
Natomiast z warunku zawartego pod lit. b) przepisu art. 21 ust. 1 pkt 46 wynika, że zwolnienie adresowane jest jedynie do podatników bezpośrednio realizujących cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy. Dochody kolejnych podatników, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zlecił wykonanie określonych czynności stosownie do w/w przepisu zostały wyłączone ze zwolnienia.
Wskazany powyżej przepis zawiera zwolnienie od podatku, dochodów osób fizycznych pochodzących ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej pod warunkiem, że pomoc adresowana jest do podatników bezpośrednio realizujących cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy i wyklucza możliwość zastosowania zwolnienia w przypadku dochodów osób fizycznych, którym podatnik - bezpośrednio realizujący cel programu - zlecił wykonanie określonych
czynności w związku z realizowanym przez niego programem.
Z przedstawionego przez Panią stanu faktycznego wynika, iż X (firma założona przez Panią w związku z realizacją programu "Wsparcie na rzecz zatrudnienia osób, które ukończyły pięćdziesiąty rok życia. ") otrzymała - za pośrednictwem Towarzystwa ..., które otrzymało wsparcie finansowe z Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości na podstawie umowy NR ... w ramach Programu Phare 2003 - Aktywne Formy Zapobiegania Bezrobociu; Wsparcie na rzecz zatrudnienia osób, które ukończyły pięćdziesiąty rok życia - refundację poniesionych kosztów, w wielkościach określonych w umowie.
Jak wynika ze stanu faktycznego, nie jest Pani podatnikiem bezpośrednio realizującym cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy lecz przedsiębiorcą korzystajacym z tej pomocy. ,br>Zatem mając na uwadze cytowane wyżej przepisy oraz przedstawiony stan faktyczny, należy stwierdzić, iż otrzymane przez Panią, za pośrednictwem Towarzystwa ..., środki
finansowe (refundacja poniesionych kosztów), w związku z projektem "Wsparcie na rzecz zatrudnienia osób, które ukończyły pięćdziesiąty rok życia. " realizowanym w ramach programu Phare 2003- Rozwój Zasodbów Ludzkich - nie korzystają ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.
W związku z powyższym Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Białymstoku stwierdza, iż stanowisko Pani w kwestii, iż otrzymane wsparcie nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodwym jest nieprawidłowe.
Przedmiotowe środki, stosownie do postanowień cytowanego wyżej art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, stanowią Pani przychód (wyłączając przychody dotyczące sfinansowania zakupu środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych). Natomiast wydatki (koszty kwalifikowane) sfinansowane z tych przychodów będą zaliczane do kosztów uzyskania przychodów, stosownie do przepisów art. 22 ust. 1 ustawy podatkowej; przy uwzględnieniu cytowanego wyżej przepisu
art. 23 ust. 1 pkt 45.
Zatem, skutki podatkowe dla Pani będą neutralne, bowiem przychody z otrzymanych środków od Towarzystwa ... zostaną zrównoważone wydatkami (stanowiącymi koszt podatkowy) na sfinansowanie realizowanego projektu.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.