W dniu 22.02.2006 r. podatnicy zwrócili się z zapytaniem o udzielenie odpowiedzi na podstawie art. 14a Ordynacji podatkowej o zakresie i sposobie sto... - Interpretacja - DD-L/415/2/06

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 31.03.2006, sygn. DD-L/415/2/06, Urząd Skarbowy Poznań-Wilda

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

W dniu 22.02.2006 r. podatnicy zwrócili się z zapytaniem o udzielenie odpowiedzi na podstawie art. 14a Ordynacji podatkowej o zakresie i sposobie stosowania przepisów prawa podatkowego w latach 2005 - 2006.

Pytanie było następujące: czy zwolnienie przedmiotowe wymienione w art. 21 ust. 1 pkt 78 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym w latach 2005 - 2006 obejmuje również dopłaty z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych za obóz niepełnoletnich dzieci, zorganizowany przez Uczniowski Klub Sportowy.

Z wniosku wynika następujący stan faktyczny:
- podatnicy ponieśli wydatek na obóz sportowo-rekreacyjny syna i córki zorganizowany przez Uczniowski Klub Sportowy. Klub jest stowarzyszeniem, posiada osobowość prawną, opiera swoją działalność na społecznej pracy swoich członków oraz pomocy rodziców uczniów, utrzymuje się ze składek członkowskich, nie prowadzi działalności gospodarczej, w statucie klubu brak jest zapisu, iż może organizować wypoczynek dla dzieci i młodzieży.
- małżonkowie otrzymali dopłatę do obozu dla swoich niepełnoletnich dzieci z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych. Zdaniem stron w/wym. dopłata podlega zwolnieniu przedmiotowemu.

Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 78 lit. a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) zwolnieniem od podatku objęto dopłaty do: wypoczynku zorganizowanego przez podmioty prowadzące działalność w tym zakresie, w formie wczasów, kolonii, obozów i zimowisk, w tym również połączonego z nauką, pobytu na leczeniu sanatoryjnym, w placówkach leczniczo- sanatoryjnych, rehabilitacyjno-szkoleniowych i leczniczo-opiekuńczych oraz przejazdów związanych z tym wypoczynkiem i pobytem na leczeniu - dzieci i młodzieży do lat 18:
a. w całości - jeżeli dopłata została dokonana z funduszu socjalnego, zakładowego funduszu świadczeń socjalnych oraz zgodnie z odrębnymi przepisami wydanymi przez właściwego ministra
b. innych źródeł-do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 760 zł.

Możliwość skorzystania ze zwolnienia od podatku dochodowego dopłaty do wypoczynku dzieci uzależniona jest od spełnienia warunków wymienionych w cyt. wyżej ustawie. Poza warunkami dotyczącymi udziału podatnika w finansowaniu wypoczynku, wieku osoby biorącej udział w wypoczynku, formy wypoczynku czy źródła finansowania dopłaty do wypoczynku, ustawa zawiera zastrzeżenia związane z rodzajem działalności prowadzonej przez podmiot organizujący wypoczynek.

Zgodnie z treścią art. 21 ust. 1 pkt 78 lit.a ustawy o podatku dochodowym, wypoczynek powinien być zorganizowany przez podmiot prowadzący działalność w tym zakresie. Powołany przepis nie wskazuje czy ma być to podmiot, który świadczy usługi wypoczynkowe w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, czy podmiot zajmujący się statutowo tego typu działalnością.

Stosownie do § 2 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 stycznia 1997 r. w sprawie warunków jakie muszą spełniać organizatorzy wypoczynku dla dzieci i młodzieży szkolnej, a także zasad jego organizowania i nadzorowania (Dz.U. Nr 12, poz. 67 ze zm.) organizatorem wypoczynku mogą być szkoły i inne placówki, osoby prawne i fizyczne, a także jednostki nie posiadające osobowości prawnej. Zasadnicze znaczenie ma formalno prawne umocowanie danego podmiotu do wykonywania czynności związanych z organizowaniem wypoczynku, określone w dokumentach stanowiących podstawę funkcjonowania danego podmiotu.

Z przedstawionego przez strony stanu faktycznego wynika, że wypoczynek został zorganizowany przez Uczniowski Klub Sportowy w formie obozu sportowo-rekreacyjnego. Podstawą działania takiego klubu jest statut, w którym określone zostały m.in. cele i zadania prowadzonej działalności. Należy więc uznać, że przedmiot działalności klubu określa jego działalność statutowa. Jeśli w statucie nie ma zapisu, iż posiada on uprawnienia do organizowania wypoczynku dla dzieci i młodzieży, to nie zostały spełnione wszystkie przesłanki wynikające z art. 21 ust. 1 pkt 78 ustawy o podatku dochodowym, wobec tego przedmiotowe dofinansowanie nie będzie podlegało zwolnieniu. Przepis cyt. wyżej ustawy jednoznacznie określa, że tylko dopłaty do wypoczynku zorganizowanego przez podmioty prowadzące działalność w tym zakresie korzystają ze zwolnienia od opodatkowania podatkiem dochodowym.

Naczelnik tutejszego organu podatkowego informuje, że niniejsza interpretacja została udzielona w oparciu o przedstawiony stan faktyczny i zawiera ocenę prawną z uwzględnieniem stanu prawnego na dzień jej sporządzenia.

Urząd Skarbowy Poznań-Wilda