Na podstawie art. 14b § 5 pkt 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tj. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) Dyrektor Izby Skarb... - Interpretacja - PD2-4151-145/06

ShutterStock
Decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 13.10.2006, sygn. PD2-4151-145/06, Izba Skarbowa w Kielcach

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Na podstawie art. 14b § 5 pkt 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tj. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Kielcach zmienia z urzędu postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Sandomierzu z dnia 18.07.2006 r. znak: PF.415/8/06 w zakresie interpretacji przepisów prawa podatkowego dla podatnika, dotyczące zasad opodatkowania-pomocy finansowej otrzymanej ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.

Pismem z dnia 05.05.2006 r. podatnik zwrócił się do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Sandomierzu z zapytaniem w sprawie opodatkowania pomocy finansowej otrzymanej ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego Działanie 2.5 Promocja przedsiębiorczości, przyznanej na podstawie umowy zawartej z Ośrodkiem Promowania Przedsiębiorczości w Sandomierzu - realizatora Programu.

Podatnik przedstawił własne stanowisko dotyczące w/w zagadnienia. Zdaniem wnioskującego otrzymana pomoc finansowa podlega zwolnieniu z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46-47c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W konsekwencji wydatki związane z działalnością, pokryte z otrzymanej dotacji nie stanowią kosztu uzyskania przychodów.

W dniu 18.07.2006 r. Naczelnik Urzędu Skarbowego w Sandomierzu wydał postanowienie znak: PF.415/8/06, w którym stwierdził, że stanowisko wnioskującego w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych jest prawidłowe. W uzasadnieniu organ podatkowy wskazał, że otrzymane przez podatnika środki stanowią przychód z działalności gospodarczej na podstawie art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, które korzystają ze zwolnienia określonego przepisem art. 21 ust. 1 pkt 46a w/w ustawy.

Dyrektor Izby Skarbowej w Kielcach stwierdza, iż w/w postanowienie w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych zostało wydane z rażącym naruszeniem prawa i dlatego na podstawie art. 14b § 5 pkt 2 ustawy Ordynacja podatkowa zmienia go niniejsza decyzja.

Z akt przedmiotowej sprawy wynika, że podatnik jest przedsiębiorcą, który po odbyciu szkoleń oraz skorzystaniu z usług doradczych w Ośrodku Promowania i Wspierania Przedsiębiorczości Rolnej w Sandomierzu zawarł z ta jednostka umowę, zgodnie, z którą w pierwszych 6 miesiącach działalności gospodarczej będzie otrzymywał wsparcie pomostowe. Jednostka finansująca (Ośrodek), wypłaca te środki w ramach Priorytetu 2 ZPORR - Wzmocnienie rozwoju zasobów ludzkich w Regionach - Działania 2.5 Promocja przedsiębiorczości, w związku z projektem "Rozwój przedsiębiorczości w powiecie sandomierskim poprzez zapewnienie dostępu do wiedzy i kapitału" współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego. Podatnik otrzymał również pomoc finansowa w postaci dotacji inwestycyjnej.

W przedmiotowej sprawie nie ma zastosowania zwolnienie określone przepisem art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tj. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), bowiem zwolnienia powyższe nie dotyczy beneficjentów ostatecznych, jakim jest podatnik.

Co do zasady jednak otrzymana pomoc w postaci zarówno dotacji inwestycyjnej jak i wsparcia finansowego nie rodzi skutków podatkowych.

W myśl przepisu art. 23 ust. 1 pkt 1 lit. b i c w/w ustawy - nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie (...) środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, (...) oraz wydatków na ulepszenie środków trwałych, które zgodnie z art. 22g ust. 17 powiększają wartość środków trwałych, stanowiącą podstawę naliczania odpisów amortyzacyjnych.

Biorąc pod uwagę brzmienie w/w przepisu w przypadku otrzymania przez beneficjentów ostatecznych, pomocy przeznaczonej na inwestycje, wydatki poniesione na przedsięwzięcie objęte wsparciem finansowym nie są, więc kosztem uzyskania przychodów.

Z kolei otrzymane środki pomocowe jako zwrot tych wydatków zgodnie z art. 14 ust. 3 pkt 3a w/w ustawy nie będą przychodami. W myśl tego przepisu nie zalicza się, bowiem do przychodów z działalności gospodarczej zwróconych innych wydatków niezaliczonych do kosztów uzyskania przychodów.

Także odpisy amortyzacyjne od tej części wartości inwestycji, która została zrefundowana, nie będą stanowiły kosztów uzyskania przychodów. W tym, bowiem wypadku zastosowanie znajduje przepis art. 23 ust. 1 pkt 45 w/w ustawy podatkowej, zgodnie, z którym nie uważa się za koszty uzyskania przychodów odpisów z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych dokonywanych, (...), od tej części ich wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie tych środków lub wartości niematerialnych i prawnych, odliczonym od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym albo zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie.

W związku z powyższym pomoc finansowa w postaci dotacji inwestycyjnej dla osób rozpoczynających prowadzenie działalności gospodarczej jest neutralna podatkowo i nie rodzi żadnych skutków podatkowych w postaci opodatkowania otrzymanych środków. Także otrzymane przez Podatnika na podstawie umowy z dnia 06.04.2006 r. w wysokości 700,00 zł. przez okres 6 miesięcy "wsparcie pomostowe" - jest neutralne podatkowo. W tym przypadku zastosowanie znajdą przepisy art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy podatkowej oraz art. 22 ust. 1 ustawy. Stosownie, bowiem do przepisu art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem, gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

Z kolei wydatki sfinansowane z tych przychodów będą zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, zgodnie z ogólna zasada uznania wszelkich kosztów poniesionych w celu osiągnięcia przychodów, określona art. 22 ust. 1 w/w ustawy podatkowej.

Powyższe stanowisko potwierdzają wyjaśnienia Ministra Finansów zawarte w piśmie znak: DD 6-8213-8/06/DZ/412 z dnia 30.08.2006r.

Izba Skarbowa w Kielcach