Temat interpretacji
POSTANOWIENIE
Na podstawie art. 14 a § 1, § 3 i § 4, art. 216 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku Pana ... z dnia 23.03.2006r. (data wpływu do US 27.03.2006r.), uzupełnionego pismem z dnia 27.04.2006r., o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w zakresie odliczeń od podatku wydatków poniesionych na wykończenie lokalu mieszkalnego w stanie surowym, nabytego od dewelopera, w ramach ulgi na remont i modernizację budynku mieszkalnego.
Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Radomiu stwierdza, iż stanowisko Podatnika jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 27.03.2006r. do tut. organu podatkowego wpłynął wniosek Pana ..., o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego. Z przedmiotowego wniosku wynika, iż w dniu 23.10.2003r. Podatnik wraz z żoną zawarł z deweloperem umowę zobowiązującą ustanowienie odrębnej własności lokalu mieszkalnego i sprzedaży tego lokalu. W dniu 30.03.2004r. została spisana umowa zobowiązująca w formie aktu notarialnego. W 2005r. firma deweloperska przekazała Podatnikom lokal mieszkalny w stanie surowym, tj. bez podłóg i białego montażu. Protokół odbioru technicznego lokalu został podpisany w dniu 27.04.2005r. Od dnia 19.05.2005r. wspólnota mieszkaniowa rozpoczęła naliczanie czynszu. Natomiast umowa przeniesienia własności lokalu mieszkalnego została podpisana w dniu 06.06.2005r. W dniu 03.04.2006r. Podatnicy przemeldowali się do nowego mieszkania. Począwszy od 27.04.2005r., tj. od podpisania protokołu odbioru technicznego lokalu mieszkalnego Podatnicy podjęli prace polegające na wykonaniu podług i białego montażu w nabytym lokalu mieszkalnym. W związku z tym ponieśli wydatki na zakup m.in. płytek, fugi , zaprawy klejowej, wanny, nośnika do wanny, cekolu, farby, paneli podłogowych, listew podłogowych; We wniosku Podatnik przedstawił zestawienie wydatków obejmujące 24 pozycje, symbol PKWiU towaru oraz datę zakupu. Zakupy zostały dokonane w okresie od 27.04.2005r. do 16.08.2005r.
Wobec Pana ... nie toczy się kontrola podatkowa, postępowanie podatkowe, ani postępowanie przed sądem administracyjnym.
Zdaniem Strony wydatki na remont i modernizację lokalu mieszkalnego poniesione po dacie podpisania protokołu odbioru technicznego tego lokalu mogą zostać odliczone w ramach ulgi remontowo-modernizacyjnej.
Zgodnie z art. 14a § 1 stosownie do swojej właściwości miejscowej naczelnik urzędu skarbowego na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta ma obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.W myśl § 3 w/w przepisu interpretacje, o których mowa w § 1, zawierają ocenę prawną stanowiska pytającego z przytoczeniem przepisów prawa.
W myśl art. 12 ust. 2 ustawy z dnia 12 listopada 2003r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. Nr 202, poz. 1956) wydatki, o których mowa w art. 27a ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym w 2003r. poniesione w latach 2004-2005 podlegają odliczeniu od podatku, w wysokości i na zasadach określonych w art. 27a i art. 45 ust. 3a pkt. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym w 2003r.
Zgodnie z przepisem art. 27a ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j.Dz.U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) w brzmieniu obowiązującym do 31.12.2003r. podatek dochodowy od osób podlegających w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu obliczony zgodnie z art. 27 i obniżony zgodnie z art. 27b o kwotę składki na powszechne ubezpieczenie zdrowotne, zmniejsza się na zasadach określonych w ustawie, jeżeli w roku podatkowym podatnik poniósł wydatki na własne potrzeby mieszkaniowe, przeznaczone na remont i modernizację - zajmowanego na podstawie tytułu prawnego - budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego oraz wpłaty na wyodrębniony fundusz remontowy spółdzielni mieszkaniowej lub wspólnoty mieszkaniowej utworzonych na podstawie odrębnych przepisów.
Ponadto odliczeniu podlegają wydatki, które:
mieszczą się w zakresie rozporządzenia Ministra Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa z dnia 21 grudnia 1996r. (Dz.U. Nr 156, poz. 788) - art. 27a ust. 17 w/w ustawy,
zostały udokumentowane fakturą wystawioną wyłącznie przez podatnika podatku od towarów i usług, nie korzystającego ze zwolnienia od tego podatku, lub dowodem odprawy celnej, a w przypadku wpłat na wyodrębniony fundusz remontowy spółdzielni mieszkaniowej lub wspólnoty mieszkaniowej - dowodem wpłaty - art. 27a ust. 6 pkt 1 w/w ustawy,
nie zostały odliczone od ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych oraz nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów lub nie zostały zwrócone w jakiejkolwiek formie, chyba że zwrócone wydatki zostały zaliczone do przychodów podlegających opodatkowaniu - art. 27a ust. 7 pkt 1 w/w ustawy,
dotyczą budynków mieszkalnych lub lokali mieszkalnych znajdujących się na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej -
art. 27a ust. 7 pkt 2;
W przypadku łącznego spełnienia wskazanych warunków Podatnikowi przysługuje prawo do odliczeń od podatku na zasadach określonych w art. 27a ust. 3 pkt 1 lit. a), pkt 2. ust. 4, ust. 5, ust. 10, ust. 15 w/w ustawy.
Należy podkreślić, iż ustawodawca nie uzależnił prawa do skorzystania z ulgi na remont i modernizację od innych niż w/w warunków. Oznacza to, że poniesione przez Podatnika wydatki związane z nowo wybudowanym lokalem mieszkalnym zajmowanym na podstawie tytułu prawnego mogą zostać odliczone w ramach ulgi remontowo-modernizacyjnej, jeżeli zostaną spełnione łącznie wskazane warunki.
Z przepisu art. 27a ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym w 2003r. wynika, iż podstawowym warunkiem uprawniającym do skorzystania z odliczeń od podatku z tytułu wydatków na remont i modernizację jest posiadanie tytułu prawnego do remontowanego, czy modernizowanego lokalu mieszkalnego. Za tytuł prawny do budynku mieszkalnego uważa się m.in.:akt własności,umowę użyczenia,umowę najmu lub dzierżawy,inny stosunek zobowiązaniowy, z którego wynika prawo podatnika do korzystania z budynku mieszkalnego;
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż od dnia 27.04.2005r. posiada Pan tytuł prawny do lokalu mieszkalnego w postaci protokołu odbioru technicznego lokalu mieszkalnego do wybudowania, którego i przeniesienia jego własności zobowiązany był deweloper na podstawie umowy z dnia 23.10.2003r. Tak więc, jeżeli z protokołu technicznego wynika, iż z datą jego podpisania następuje formalne przekazanie lokalu do użytkowania to dokument ten stanowi tytuł prawny do lokalu. W tej sytuacji od dnia podpisania protokołu odbioru technicznego przedmiotowego lokalu mieszkalnego spełniony został podstawowy warunek uprawniający Pana do skorzystania z odliczeń od podatku wydatków poniesionych w 2005r. w ramach ulgi na remont i modernizację w zakresie posiadania tytułu prawnego do lokalu, przy jednoczesnym spełnieniu pozostałych warunków wynikających z przepisów prawa podatkowego.
Mając na uwadze powyższe Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Radomiu stwierdza, iż stanowisko zajęte przez Pana we wniosku jest prawidłowe.
Pouczenie: Niniejsze postanowienie wydane zostało na podstawie stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia. Zgodnie z art. 14b § 1 i § 2 ustawy z dnia 29.08.1997r. Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla Podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia. Na podstawie art. 14a § 4 w/w ustawy na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem Naczelnika tut. Urzędu Skarbowego w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia (art. 236 § 2 pkt 1 ustawy). Zażalenie, zgodnie z przepisem art. 222 w związku z art. 239 cyt. ustawy, powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazanie dowodów uzasadniających to żądanie. Zażalenie podlega opłacie skarbowej w wysokości 5 zł. Niniejsze postanowienie może zostać zmienione lub uchylone w drodze decyzji przez organ odwoławczy w trybie art. 14b § 5 ustawy Ordynacja podatkowa.