DECYZJA - Interpretacja - 1401/BF-I/4160/12/06/WM

ShutterStock
Decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 01.08.2006, sygn. 1401/BF-I/4160/12/06/WM, Izba Skarbowa w Warszawie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

DECYZJA

Na podstawie art. 54 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 roku Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U Nr 153, poz. 1270 ze zm.), po rozpatrzeniu skargi z dnia 06 lipca 2006 roku skierowanej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, a dotyczącej decyzji Dyrektora Izby Skarbowej Warszawie z dnia 25 maja 2006 roku Nr 1401/FA/4117-14/8/06/WM odmawiającej zmiany lub uchylenia postanowienia Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego Warszawa - Śródmieście z dnia 03 lutego 2006 roku nr 1435/FD1/415-39/05/EK wydanego w sprawie pisemnej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

orzeka

zmienić postanowienie organu pierwszej instancji i uznać stanowisko zawarte we wniosku z dnia 09 listopada 2005 roku uzupełnione w dniu 25 stycznia 2006 roku - za prawidłowe.


UZASADNIENIE

Pani B. B. pismem z dnia 09 listopada 2005 roku uzupełnione w dniu 25 stycznia 2006 roku wystąpiła do Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego Warszawa - Śródmieście o wyjaśnienie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w zakresie zastosowania art. 21 ust. 1 pkt. 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jak wynikało ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku Pani B. B. prowadzi działalność gospodarczą związaną z tłumaczeniami. Jeden z klientów reprezentuje struktury europejskie tj. reprezentuje brytyjską administrację publiczną i rozporządza bezzwrotną pomocą finansową w ramach funduszy PHARE. Po podpisaniu umowy na wykonanie usług otrzymuje wynagrodzenie. Zdaniem B. B. osiągane dochody z tego tytułu są zwolnione od podatku dochodowego w myśl. Ar. 21 ust. 1 pkt. 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Postanowieniem z dnia 03 lutego 2006 roku Nr 1435/FDI/415-39/05/EK Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego Warszawa - Śródmieście nie potwierdził stanowiska zawartego we wniosku.W uzasadnieniu Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego Warszawa-Śródmieście wskazał, iż w świetle art. 21 ust. 1 pkt. 46 przedmiotowe zwolnienie nie obejmuje wynagrodzeń i innych świadczeń pracowników zatrudnionych przez w/w podmioty, a także wynagrodzeń i świadczeń osób, którym podmioty te zlecają wykonanie określonych prac i to bez względu na rodzaj umowy jaką zawarł.

Na w/w postanowienie zostało wniesione zażalenie, w którym Pani B. B. podtrzymała swoje stanowisko i w dalszym ciągu uważa, że osiągane przychody w związane z realizacją Projektu Twinningowego w Polsce na podstawie art. 21 ust. 1 pkt. 46 w/w ustawy, są zwolnione z podatku dochodowego.

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie nie podzielając stanowiska zaprezentowanego w zażaleniu, decyzją z dnia 25 maja 2006 roku Nr 1401/FA/4117-14/8/06/WM odmówił zmiany lub uchylenia postanowienia Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego Warszawa - Śródmieście.

Rozstrzygnięcie Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie zostało zaskarżone poprzez wniesienie skargi do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu odwoławczego.

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie po ponownym rozpoznaniu zarzutów skargi stwierdza, iż zarzuty skargi dotyczące naruszenia art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U z 2000 roku nr 14 poz. 14 ze zm.), oraz naruszenia art. 14b § 5 Ordynacji podatkowej zasługują na uwzględnienie.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U z 2000 roku nr 14 poz. 176 ze zm.) wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

  • pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz
  • podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowego z bezzwrotnej pomocy, zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonywanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Zwolnienie z opodatkowania zawarte w powołanym przepisie może być zastosowane w sytuacji, gdy spełnione zostaną łącznie dwie przesłanki tj.:

  1. środki finansowe pochodzą od podmiotów wskazanych w w/w przepisie i zostały przekazane na podstawie, o której mowa w tym przepisie ,
  2. podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.

Przy analizowaniu warunku pod lit. a) cyt. przepisu art. 21 ust. 1 pkt. 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ważne jest , aby w danej sytuacji faktycznej zostało zachowane kryterium pochodzenia środków pieniężnych z PHARE.

W świetle powyższego opodatkowanie bądź zwolnienie z opodatkowanie otrzymanych przez podatnika wynagrodzeń uzależnione jest od tego z jakich środków nastąpiła ich wypłata.

Przedstawiony w skardze stan faktyczny wskazuje, iż na podstawie umowy ramowej Nr 4/2005 z przedstawicielem rządu Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej na wykonanie usług Pani Beata Biernacka realizuje bezpośrednio cel programu finansowego ze środków unijnych.

Dysponentem środków bezzwrotnej pomocy w ramach Projektu Bliźniaczego PHARE, oraz jedynym reprezentantem National School of Government będący częścią Gabinetu Office, Centralnego ministerstwa rządu Zjednoczonego Królestwa Brytanii i Irlandii Północnej jest Pan A. M.

Świadczy to o tym, że Pan A. M. wykonuje zadania związane z koordynowaniem wszystkich działań związanych z realizacją projektu. Natomiast Pani B. B. wykonuje swoje usługi jako bezpośredni realizator dla Projektu Bliźniaczego PHARE, zaś wynagrodzenie otrzymuje od rządów państw obcych tj. od ich reprezentanta Pana A. M.

Skoro wypłata wynagrodzenia jakie otrzymuje Pani B. B. pochodzi ze środków pomocowych to spełnione są warunki do zwolnienia ich z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt. 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Izba Skarbowa w Warszawie