POSTANOWIENIE - Interpretacja - US.28.II/415-2/ML/06

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 20.06.2006, sygn. US.28.II/415-2/ML/06, Urząd Skarbowy w Sochaczewie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 oraz art. 216 §1 ustawy z dnia 29.08.1997r.- Ordynacja podatkowa (j.t. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz.60 ze zm), po rozpoznaniu wniosku Szkoły Podstawowej o udzielenie pisemnej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, skierowanego do tutejszego organu podatkowego w dniu 24.04.2006r.- Naczelnik Urzędu Skarbowego w Sochaczewie

p o s t a n a w i a

uznać, że stanowisko wnioskodawcy w sprawie nie opodatkowania świadczenia niematerialnego dla pracowników w postaci udziału w imprezie integracyjno-rekreacyjnej sfinansowanego w całości ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych - jest prawidłowe.

Uzasadnienie:

W dniu 24.04.2006r. Szkoła Podstawowa korzystając z uprawnień zawartych w art.14a ustawy Ordynacja podatkowa wystąpiła do tut. organu podatkowego z wnioskiem o dokonanie interpretacji przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tj. Dz. U. z 2000r., Nr 14, poz. 176 ze zm.)

W wyniku oceny wniosku stwierdzono, że podmiot jest uprawniony do złożenia wniosku w tym trybie, oraz według oświadczenia wnioskującego, w sprawie będącej przedmiotem zapytania, nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa ani postępowanie przed sądem administracyjnym

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że zakład pracy zorganizował dla wszystkich chętnych pracowników imprezę integracyjno-rekreacyjną obejmującą przejażdżkę saniami w zaprzęgu konnym oraz korzystanie z usług gastronomicznych. Impreza miała charakter otwarty i w całości została sfinansowana ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych. Uczestnicy spotkania w różnym stopniu korzystali z wyżej wymienionych atrakcji a wystawione rachunki określają łączny koszt imprezy. W związku z powyższym zdaniem płatnika nie jest możliwe określenie kosztów uczestnictwa poszczególnych pracowników w imprezie.

W zaistniałym stanie faktycznym zwrócono się z zapytaniem czy przedmiotowe świadczenie stanowi przychód pracownika ze stosunku pracy. Zdaniem wnioskodawcy przedmiotowe świadczenie nie stanowi przychodu ze stosunku pracy zgodnie z art. 12 ust 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Biorąc pod uwagę stan faktyczny przedstawiony we wniosku i obowiązujący w tym zakresie stan prawny Naczelnik Urzędu Skarbowego w Sochaczewie stwierdza co następuje.

Zgodnie z art. 12 ust 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tj. Dz. U. z 2000r., Nr 14, poz. 176 ze zm.) za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za nie wykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Powyższy przepis wskazuje jakie świadczenia należy uznać za przychody pracownika ze stosunku pracy. Jednak, aby ustalić przychód konkretnego pracownika musi istnieć możliwość przypisania każdemu pracownikowi określonej części wydatków ponoszonych przez zakład pracy. Oceny takiej dokonuje każdorazowo płatnik mając na uwadze okoliczności zaistniałe w sprawie.

Zgodnie z opisanym stanem faktycznym pracownicy uczestniczyli w imprezie o charakterze otwartym i w różnym stopniu korzystali z udostępnionych atrakcji i dlatego nie jest możliwe określenie jaka kwota przychodu przypada na konkretnego uczestnika. W takiej sytuacji po stronie pracownika nie powstaje przychód w rozumieniu art. 12 ust 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ponieważ nie istnieje możliwość ustalenia indywidualnego przychodu pojedynczego pracownika.

Zatem przedmiotowe świadczenie niematerialne w postaci udziału w imprezie organizowanej przez zakład pracy nie stanowi dla pracownika przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Wobec powyższego, uwzględniając wyżej wymienione uregulowania prawne, zaistniały w sprawie stan faktyczny Naczelnik Urzędu Skarbowego Sochaczewie podziela stanowisko Szkoły Podstawowej w zakresie interpretacji art. 12 ust 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Niniejsza interpretacja została udzielona w oparciu o stan faktyczny przedstawiony przez wnioskodawcę i dotyczy stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania postanowienia.

Zgodnie z art.14b §1 ustawy - Ordynacja podatkowa, interpretacja ta nie jest wiążąca dla płatnika, wiąże natomiast organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Od niniejszego postanowienia służy prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem Naczelnika tutejszego Urzędu w terminie 7 dni od daty jego doręczenia/ art.14a §4 ustawy Ordynacja podatkowa/.

Zgodnie z art. 222 w związku z art. 239 Ordynacji podatkowej zażalenie winno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.

Urząd Skarbowy w Sochaczewie