Na podstawie art. 14a § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) po rozpatrzeniu wniosku z ... - Interpretacja - US-22/POI/415/4/06/JP

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 23.05.2006, sygn. US-22/POI/415/4/06/JP, Urząd Skarbowy w Przasnyszu

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Na podstawie art. 14a § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 17.05.2006 r Naczelnik Urzędu Skarbowego w Przasnyszu uznaje za prawidłowe stanowisko Podatnika w sprawie zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów w podatku dochodowym od osób fizycznych podatku naliczonego w tej części, w której zgodnie z przepisami o podatku od towarów i usług nie przysługuje obniżenie kwoty podatku od towarów i usług

W dniu 17.05.2006 r zwrócił się Pan z prośbą o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.W złożonym wniosku prosi Pan o odpowiedz na pytanie: Czy rozliczający się z podatków na zasadach ogólnych (prowadzący podatkową księgę przychodów i rozchodów) przedsiębiorca prowadzący skup zwierząt rzeźnych i hodowlanych od rolników ryczałtowych do dalszej odsprzedaży, w sytuacji kiedy na fakturze VAT RR wystawionej rolnikowi ryczałtowemu jako formę zapłaty na żądanie tegoż rolnika wpisał "gotówka" i w tej firmie należność została uregulowana przez co utracił możliwość odliczenia VAT naliczonego, może tę samą kwotę wpisać jako koszty uzyskania przychodów w podatku dochodowym od osób fizycznych.

W złożonym wniosku sformułował Pan własne stanowisko w sprawie stwierdzając, iż naliczony podatek z takich faktur VAT RR, można wpisać do podatkowej księgi przychodów i rozchodów jako koszty uzyskania przychodów.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Przasnyszu wyjaśnia co następuje:Podatnik nabywający od rolników ryczałtowych ich zwierzęta rzeźne, zgodnie z przepisami ustawy o podatku od towarów i usług, na nabywane produkty wystawia faktury VAT RR, w których określony jest pięcioprocentowy zryczałtowany podatek VAT. Zryczałtowany zwrot podatku zwiększa u nabywcy produktów rolnych podatek naliczony do odliczenia od podatku należnego, pod warunkiem, że spełnione zostaną ustawowe dyspozycje.

Zgodnie z art. 116 ust. 6 ustawy z dnia 11.03.2004 r o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r Nr 54, poz. 535 ze zmianami.) zryczałtowany zwrot podatku zwiększa u nabywcy produktów rolnych kwotę podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2 tejże ustawy, w rozliczeniu za miesiąc, w którym dokonano zapłaty, pod warunkiem, że :1) nabycie produktów rolnych jest związane z dostawą opodatkowaną,2) zapłata należności za produkty rolne, obejmująca również kwotę zryczałtowanego zwrotu podatku, nastąpiła na rachunek bankowy rolnika ryczałtowanego nie później niż 14-go dnia, licząc od dnia zakupu, z wyjątkiem przypadku, gdy rolnik zawarł umowę z podmiotem nabywającym produkty rolne określającą dłuższy termin płatności,3) w dokumencie stwierdzających dokonanie zapłaty, o której mowa w punkcie 2, zostaną podane numer i data wystawienia faktury potwierdzającej nabycie produktów rolnych.

Z przytoczonych przepisów wynika, że nabywca produktów rolnych ma prawo do zwiększenia kwoty podatku naliczonego o zryczałtowany zwrot podatku od nabywanych od rolnika ryczałtowego produktów rolnych, jeżeli spełni warunki określone wyżej podanymi przepisami.

Z przedstawionego przez Podatnika stanu faktycznego wynika, że zapłata nastąpiła gotówką, wobec czego nie został spełniony warunek z art. 116 ust 6 wyżej cytowanej ustawy

Tak więc podatek naliczony wynikający z takiej faktury stanowi koszt uzyskania przychodów na mocy art. 23 ust. 1 pkt 43 lit. a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r Nr 14, poz. 176 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 22 ust. 1 powołanej ustawy kosztami uzyskania przychodów z poszczególnego źródła są wszelkie koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.

Natomiast w myśl art. 23 ust. 1 pkt 43 lit. a wyżej cytowanej ustawy nie uważa się za koszty uzyskania przychodów podatku od towarów i usług, z tym że jest kosztem uzyskania przychodów podatek naliczony: - jeżeli podatnik zwolniony jest od podatku od towarów i usług lub nabył towary i usługi w celu wytworzenia albo odsprzedaży towarów lub świadczenia usług zwolnionych od podatku od towarów i usług, - w tej części, której zgodnie z przepisami o podatku od towarów i usług podatnikowi nie przysługuje obniżenie kwoty lub zwrot różnicy podatku od towarów i usług - jeżeli naliczony podatek od towarów i usług nie powiększa wartości środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej.

W świetle wyżej przytoczonych przepisów prawa podatkowego Naczelnik Urzędu Skarbowego w Przasnyszu stwierdza, że stanowisko Pana w przedmiotowej sprawie jest prawidłowe. Zgodnie z art. 236 w związku z art. 14 a § 4 Ordynacji podatkowej na powyższe postanowienie przysługuje prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem Naczelnika tutejszego Urzędu Skarbowego w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia.

Urząd Skarbowy w Przasnyszu