Temat interpretacji
Dyrektor Izby Skarbowej w Rzeszowie, działając na podstawie art. 14b § 5 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Dz. U. Nr 8, poz. 60 ze zm.), art. 10 ust. 1 pkt 9 i art. 20 ust. 1 oraz art. 21 ust. 1 pkt 95 ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), po rozpatrzeniu zażalenia z dnia 16.06.2006 r. na postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Dębicy z dnia 8.06.2006 r., znak: P01415/33/06, w sprawie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego, odmawia zmiany powyższego postanowienia.
Pismem z dnia 16.05.2006 r. pan Stanisław Z. wystąpił do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Dębicy z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie (art. 14a ordynacji podatkowej). Z opisanego we wniosku stanu faktycznego wynika, że wyrokiem Sądu Apelacyjnego w Rzeszowie z dnia 22.06.2005 r. przyznano panu Stanisławowi Z. świadczenie przedemerytalne. W 2006 r. dokonano jego wypłaty wraz z należnymi odsetkami za zwłokę. W tym stanie faktycznym podatnik zwrócił się z zapytaniem, czy Powiatowy Urząd Pracy powinien pobrać zaliczkę na podatek dochodowy od odsetek i czy odsetki te podatnik musi wykazać w swoim rocznym zeznaniu podatkowym za 2006 r. Zdaniem pana Stanisława Z. "odsetki są wolne od podatku dochodowego (...) i tych odsetek nie wykazuje się w rocznym zeznaniu podatkowym". Naczelnik Urzędu Skarbowego w Dębicy, postanowieniem z dnia 8.06.2006 r., znak: POI 415/33/06, uznał za nieprawidłowe stanowisko strony przedstawione we wniosku w kwestii obowiązku opodatkowania i wykazania w zeznaniu podatkowym otrzymanych odsetek od nieterminowej wypłaty świadczenia przedemerytalnego. W uzasadnieniu ww. postanowienia organ podatkowy pierwszej instancji wskazał, że stosownie do art. 20 ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 tej ustawy uważa się między innymi kwoty odsetek ustawowych należnych od nieterminowej wypłaty świadczenia przedemerytalnego. Tym samym Powiatowy Urząd Pracy jako płatnik nie miał obowiązku pobrania zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych od wypłaconych podatnikowi odsetek od zasiłku przedemerytalnego, zobowiązany jest natomiast, zgodnie z art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, do sporządzenia informacji PIT-8C i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego do przekazania podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu. Kwotę odsetek wynikającą z informacji PIT-8C podatnik ma obowiązek wykazać w zeznaniu podatkowym za 2006 r.
Na powyższe postanowienie pan Stanisław Z. złożył (za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Dębicy) zażalenie, w którym podnosi, iż Naczelnik Urzędu Skarbowego w Dębicy powołuje treść art. 20 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jednakże ustawodawca "w innych źródłach przychodu" nie wymienia świadczenia przedemerytalnego. Podatnik uważa zatem, iż "świadczenie przedemerytalne jest uznane jako emerytura i od odsetek nie powinno się pobierać podatku jak również wykazywać tych odsetek w zeznaniu podatkowym". Twierdzi, iż z treści art. 12 ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że przez emeryturę lub rentę rozumie się łączną kwotę świadczeń emerytalnych i rentowych wraz ze wzrostami i dochodami z wyłączeniem dodatków rodzinnych i pielęgnacyjnych, podkreśla przy tym, że "właśnie takie świadczenie" pobiera.
Dyrektor Izby Skarbowej w Rzeszowie po przeanalizowaniu stanu faktycznego, przedstawionego we wniosku, stanowiska podatnika, treści postanowienia Naczelnika Urzędu Skarbowego w Dębicy oraz zarzutów zawartych w zażaleniu, stwierdza, co następuje:
Zgodnie z art. 21 ust. I pkt 95 ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), wolne od podatku dochodowego od osób fizycznych są odsetki z tytułu nieterminowej wypłaty wynagrodzeń i świadczeń z tytułów, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy. Świadczeniami, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 1 tej ustawy są: stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub rentą W myśl art. 12 ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (do postanowień których odnosi się podatnik w zażaleniu) przez emeryturę lub rentę rozumie się łączną kwotę świadczeń emerytalnych lub rentowych wraz ze wzrostami i dodatkami, z wyłączeniem dodatków rodzinnych i pielęgnacyjnych oraz dodatków dla sierot zupełnych do rent rodzinnych. Warunki nabywania prawa do świadczeń pieniężnych z ubezpieczeń emerytalnego i rentowych, zasady ustalania wysokości świadczeń, tryb ich przyznawania oraz wypłaty świadczeń reguluje ustawa z dnia 17.12.1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz. U. z 2004 r. Nr 39, poz. 353 ze zm.). Zgodnie z art. 3 tej ustawy świadczenia w niej określone obejmują:
- emeryturę,
- rentę z tytułu niezdolności do pracy, w tym rentę szkoleniową,
- rentę rodzinną,
- dodatek pielęgnacyjny,
- dodatek do renty rodzinnej dla sieroty zupełnej,
- zasiłek pogrzebowy.
Świadczenia na warunkach i w wysokości określonej w ww. ustawie przysługują: ubezpieczonym - w razie spełnienia warunków do nabycia prawa do świadczeń pieniężnych z ubezpieczeń emerytalnych i rentowych Funduszu Ubezpieczeń Społecznych, (z wyjątkami wskazanymi w art. 2 ust. 1 ww. ustawy nie odnoszącymi się do analizowanego przypadku) oraz członkom rodzin pozostałym po ubezpieczonym albo po osobie uprawnionej do świadczeń pieniężnych z ubezpieczeń emerytalnego i rentowych Funduszu Ubezpieczeń Społecznych, z wyjątkiem członków rodziny pozostałych po ubezpieczonym, który ma ustalone prawo do emerytury policyjnej lub wojskowej, obliczonej z uwzględnieniem okresów składkowych, o których mowa w art. 6 ust. 1 pkt 1-3,5 i 7-10 oraz w ust. 2 tej ustawy.
Z kolei w świetle art. 58 ustawy z dnia 20.04.2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. Nr 99, poz. 1001 ze zm.) o przyznanie prawa do świadczenia przedemerytalnego mogą ubiegać się bezrobotni, powyżej 50 roku życia, po upływie 6 miesięcy od dnia zarejestrowania w powiatowym urzędzie pracy, jeżeli spełniają warunki do nabycia tego świadczenia, określone w ustawie z dnia 30.04.2004 r. o świadczeniach przedemerytalnych (Dz. U. Nr 120, poz. 1252). Ilekroć jednak w ustawie o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy jest mowa o bezrobotnym - oznacza to osobę, o której mowa w art. 1 ust. 3 pkt 1 i 2 lit. a-e i g tej ustawy, lub cudzoziemca - członka rodziny obywatela polskiego, niezatrudnioną i niewykonującą innej pracy zarobkowej, zdolną i gotową do podjęcia zatrudnienia w pełnym wymiarze czasu pracy obowiązującym w danym zawodzie lub służbie albo innej pracy zarobkowej, albo jeżeli jest osobą niepełnosprawna, zdolną i gotową do podjęcia zatrudnienia co najmniej w połowie tego wymiaru czasu pracy, nieuczącą się w szkole, z wyjątkiem uczącej się w szkole dla dorosłych lub przystępującej do egzaminu eksternistycznego z zakresu tej szkoły lub w szkole wyższej w systemie wieczorowym, zaocznym lub eksternistycznym, zarejestrowaną we właściwym dla miejsca zameldowania stałego lub czasowego powiatowym urzędzie pracy oraz poszukującą zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej, jeżeli osoba ta miedzy innymi nie nabyła prawa do emerytury lub renty z tytułu niezdolności do pracy, renty szkoleniowej, renty socjalnej albo po ustaniu zatrudnienia, innej pracy zarobkowej, zaprzestaniu prowadzenia pozarolniczej działalności, nie pobiera zasiłku przedemerytalnego, świadczenia przedemerytalnego, świadczenia rehabilitacyjnego, zasiłku chorobowego lub macierzyńskiego (art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy). Uprawnionym do zasiłku (w tym przedemerytalnego) dodatku szkoleniowego, stypendium i innych świadczeń wypłacanych z Funduszu Pracy przysługują odsetki ustawowe, jeżeli powiatowy urząd pracy z przyczyn niezależnych od uprawnionych osób nie dokonał ich wypłaty w terminie (art. 72 ust. 12 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy). Prawo do świadczenia przedemerytalnego ustaje między innymi w dniu poprzedzającym dzień nabycia prawa do emerytury, która jest ustalona decyzją terenowej jednostki organizacyjnej Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, lub innego organu emerytalno-rentowego określonego w odrębnych przepisach (art. 4 ust. 1 ustawy o świadczeniach przedemerytalnych).
Jak z powyższego wynika, zasiłek przedemerytalny nie jest świadczeniem emerytalnym ani rentowym, co więcej - uzyskanie prawa do emerytury lub renty powoduje utratę prawa do tego zasiłku. Dlatego przedmiotowe świadczenie przedemerytalne nie może być utożsamiane ze świadczeniem emerytalnym. Zasiłek ten jest innego rodzaju świadczeniem przysługującym osobie bezrobotnej między innymi do czasu nabycia przez nią prawa do emerytury lub renty. Tym samym bezzasadny jest zarzut podatnika zawarty w rozpatrywanym zażaleniu, iż świadczenie przedemerytalne jest uznane jako emerytura i od odsetek nie powinno się pobierać podatku jak również wykazywać tych odsetek w zeznaniu podatkowym (art. 21 ust. 1 pkt 95 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).
W myśl cytowanego wyżej art. 21 ust. 1 pkt 95 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od tego podatku są odsetki z tytułu nieterminowych wypłat między innymi świadczeń emerytalnych i rentowych. Skoro, jak wykazano wyżej, zasiłek przedemerytalny nie jest ani świadczeniem emerytalnym, ani rentowym, tym samym odsetki z tytułu nieterminowej jego wypłaty nie będą korzystały ze wskazanego powyżej zwolnienia. Na gruncie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zarówno zasiłek przedemerytalny, jak i odsetki od tego zasiłku stanowią przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 i art. 20 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wprawdzie wśród przychodów z innych źródeł, określonych w art. 20 ww. ustawy nie wymieniono zasiłku przedemerytalnego, czy odsetek od tego zasiłku (co podnosi podatnik), niemniej katalog przychodów tam wymienionych ma charakter otwarty, co wyraża się stwierdzeniem "w szczególności", a co za tym idzie wskazuje, iż wyliczenie przychodów z innych źródeł nie ma charakteru wyczerpującego, a katalog zawartych wyliczeń przychodów jest jedynie przykładowy.
Reasumując stwierdzić należy, że odsetki, które otrzymał pan Stanisław Z. z tytułu nieterminowej wypłaty zasiłku przedemerytalnego stanowią, zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt i art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychód z innych źródeł i podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych łącznie z innymi osiąganymi przez pana dochodami. Oznacza to, że podmiot dokonujący w 2006 r. wypłaty tych odsetek nie był obowiązany do pobrania od nich zaliczki na podatek, lecz ma obowiązek - na podstawie art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - w terminie do końca lutego 2007 r. sporządzić i przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika informację PIT-8C. W taki przypadku podatnik zobligowany jest do wykazania kwoty tych odsetek w zeznaniu podatkowym za 2006 r.
Tym samym stwierdzić należy, że stanowisko wnioskodawcy wyrażone w zażaleniu z dnia 16.06.2006 r. jest nieprawidłowe.