Temat interpretacji
W związku z art. 14a § 1 Ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku - Ordynacja Podatkowa (Dz.U.Nr 137, poz.926 ze zm.), Naczelnik Urzędu Skarbowego w Sokółce informuje, że zgodnie z art. 18 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych aby można było dokonać odliczenia od dochodu, darowizna musi spełniać dwie kumulatywne przesłanki. Powinna być przekazana na cele określone w art. 4 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, a obdarowanym musi być organizacja określona w art. 3 ust. 2 i 3 tej ustawy prowadząca działalność pożytku publicznego w sferze zadań publicznych.
Preferowanymi celami na które mogą być przekazane darowizny są w szczególności:pomoc społeczna,działalność charytatywna,ochrona i promocja zdrowia,działania na rzecz mniejszości narodowych, nauka, edukacja, oświata i wychowanie,kultura, sztuka, ochrona dóbr kultury i tradycji,upowszechnianie kultury fizycznej i sportu,promocja i organizacja wolontariatu.
Beneficjentami przekazywanych darowizn mogą być natomiast prowadzące działalność pożytku publicznego w sferze zadań publicznych:organizacje pozarządowe (tj. osoby prawne i jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, nienależące do sektora finansów publicznych i niedziałające w celu osiągnięcia zysku),kościelne osoby prawne i kościelne jednostki organizacyjne,stowarzyszenia jednostek samorządu terytorialnego.
Komitet Rodzicielski jest społecznym organem szkoły, nie można go uznać za organizację pozarządową, zdefiniowaną w art. 3, ust. 2 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Dlatego też w ocenie Naczelnika Urzędu Skarbowego dokonanie darowizny na rzecz Komitetu Rodzicielskiego nie może być podstawą odliczeń od dochodu.