Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego Łódź - Górna, działając na podstawie przepisów art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacj... - Interpretacja - I/415/33/06

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 09.05.2006, sygn. I/415/33/06, Pierwszy Urząd Skarbowy Łódź-Górna

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego Łódź - Górna, działając na podstawie przepisów art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) - uznaje za nieprawidłowe Pani stanowisko przedstawione w złożonym w dniu 28 marca 2006 r. (uzupełnionym w dniu 29 marca 2006 r. oraz w dniu 12 kwietnia 2006 r.) wniosku w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w Pani indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

Zgodnie z art. 14a § 1 cytowanej ustawy - Ordynacja podatkowa ?stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt (...) na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.?

Interpretacja, o której mowa powyżej następuje w drodze postanowienia i dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.

W dniu 28 marca 2006 r. złożyła Pani ?zapytanie w sprawie podatku dochodowego od przychodów z działalności kantorowej?, które uzupełniła Pani w dniu 29 marca 2006 r. W związku z wezwaniem tutejszego organu z dnia 31 marca 2006 r. nr ... sprecyzowała Pani stan faktyczny.

Opisany przez Panią stan faktyczny przedstawia się następująco:

Jest Pani wspólnikiem spółki cywilnej. Spółka oprócz dotychczas prowadzonej działalności handlowej uruchomiła dodatkowo - w tym samym lokalu - działalność kantorową. Dla potrzeb działalności kantorowej prowadzona była odrębna księga przychodów i rozchodów. Pani wątpliwości dotyczą prawidłowego sposobu obliczenia dochodu z działalności kantorowej. Twierdzi Pani, iż w tym zakresie przepisy są nieczytelne. Przedstawia Pani swój sposób wyliczenia dochodu (dotyczący wyłącznie kantoru) i prosi Pani o stwierdzenie prawidłowości jego obliczenia, sugerując jednocześnie aby był on jednomyślny i właściwie interpretowany przez wszystkie urzędy, w których rozliczają się wspólnicy spółki. Zaznacza Pani także, iż oczekuje stanowiska w zakresie podatku dochodowego przypadającego wyłącznie na swój udział. Oświadcza Pani także, że urząd nie zlecił Pani sporządzania remanentu na koniec każdego miesiąca.

Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego Łódź ? Górna, po sprawdzeniu, że zostały spełnione warunki określone w art. 14a § 1 i § 2 cytowanej ustawy Ordynacja podatkowa, udziela poniższej informacji:

Sposób wyliczenia dochodu z pozarolniczej działalności gospodarczej został określony w przepisach art. 24 ust. 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.). Zgodnie z tą regulacją prawną u podatników prowadzących księgi przychodów i rozchodów dochodem z działalności jest różnica pomiędzy przychodem a kosztami uzyskania powiększona o różnicę pomiędzy wartością remanentu końcowego i początkowego towarów handlowych, materiałów (surowców) podstawowych i pomocniczych, półwyrobów, wyrobów gotowych, braków i odpadków, jeżeli wartość remanentu końcowego jest wyższa niż wartość remanentu początkowego, lub pomniejszona o różnicę pomiędzy wartością remanentu początkowego i końcowego, jeżeli wartość remanentu początkowego jest wyższa. Stosownie zaś do przepisów art. 44 ust. 2 cytowanej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dochodem z działalności gospodarczej stanowiącym podstawę obliczenia zaliczki u podatników prowadzących podatkowe księgi przychodów i rozchodów jest różnica pomiędzy wynikającym z tych ksiąg przychodem i kosztami jego uzyskania. Jeżeli jednak podatnik na koniec miesiąca sporządza remanent towarów, surowców i materiałów pomocniczych lub naczelnik urzędu skarbowego zarządzi sporządzenie takiego remanentu, dochód ustala się według zasad określonych w art. 24 ust. 2. Zasady sporządzania spisu z natury zostały określone w przepisach rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz. U. Nr 152, poz. 1475 ze zm.). Zgodnie z przepisami § 27 ust. 1 cytowanego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów podatnicy są obowiązani do sporządzenia i wpisania do księgi spisu z natury towarów handlowych, materiałów podstawowych i pomocniczych, półwyrobów, produkcji w toku, wyrobów gotowych, braków i odpadów, na dzień 1 stycznia, na koniec każdego roku podatkowego, na dzień rozpoczęcia działalności w ciągu roku podatkowego, a także w razie zmiany wspólnika, zmiany proporcji udziałów wspólników lub likwidacji działalności. W myśl przepisów § 28 ust. 4 cytowanego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów o zamiarze sporządzenia spisu z natury w innym terminie niż na dzień 1 stycznia, 31 grudnia oraz na dzień rozpoczęcia działalności gospodarczej podatnicy są obowiązani zawiadomić w formie pisemnej właściwego naczelnika urzędu skarbowego w terminie co najmniej siedmiu dni przed datą sporządzenia tego spisu. Ponadto wg regulacji przepisów § 28 ust. 2 pkt 2 wyżej wymienionego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy prowadzeniu działalności kantorowej spisem z natury należy objąć niesprzedane wartości dewizowe. Jednocześnie stosownie do przepisów art. § 29 ust. 2 powołanego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów spis z natury niesprzedanych wartości dewizowych wycenia się według cen zakupu z dnia sporządzenia spisu, a w dniu kończącym rok podatkowy ? według cen zakupu, jednak w wysokości nie wyższej niż kurs średni ogłaszany przez Narodowy Bank Polski w dniu kończącym rok podatkowy.

W aspekcie powyższego ? w świetle przedstawionego stanu faktycznego - uznać należy, że przepisy podatkowe nie umożliwiają wyliczenia dochodu w sposób przedstawiony przez Panią we wniosku złożonym w dn. 28 marca 2006 r. Dochód z działalności gospodarczej za 2005 r. należy wyliczyć wg zasady wynikającej z wyżej wymienionych przepisów art. 24 ust. 2 powołanej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Dochód ten nie może obejmować tylko danych za grudzień2005 (zaliczkę za grudzień zgodnie z przepisami art. 44 ust. 6 cytowanej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych uiszcza się w wysokości należnej za listopad, w związku z tym nie ustala się dochodu za grudzień) i to wyłącznie z działalności kantorowej (w sytuacji gdy w ramach tej samej firmy uzyskiwane są również przychody z tytułu działalności handlowej). Do jego wyliczenia muszą być przyjęte dane za cały rok podatkowy. Ponadto spis z natury wartości dewizowych na koniec roku podatkowego wycenia się według cen zakupu, jednak w wysokości nie wyższej niż kurs średni ogłaszany przez Narodowy Bank Polski w dniu kończącym rok podatkowy, a nie jak Pani to uczyniła w wysokości średniej ceny zakupu. Dochód z działalności za m-ce styczeń2006, luty2006 należy ustalić zgodnie z przepisami art. 44 ust. 2 cytowanej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Ze względu na fakt, iż nie zawiadomiła Pani tutejszego organu o sporządzeniu remanentu w innych terminach niż ustawowo przewidziane, a tutejszy organ nie zarządził sporządzenia takiego spisu na koniec stycznia2006 i koniec lutego2006 nie ma Pani prawa do wyliczenia dochodu za te miesiące wg zasad określonych w przepisach art. 24 ust. 2 powołanej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Dodatkowo zaznaczyć należy, iż wykonywanie przez spółkę cywilną w jednym lokalu działalności gospodarczej w różnym zakresie nie wiąże się z prowadzeniem podatkowej księgi przychodów i rozchodów odrębnie dla każdego z zakresów tzn. uruchomienie przez spółkę cywilną działalności kantorowej - obok działalności handlowej - nie powoduje obowiązku zaprowadzenia drugiej podatkowej księgi przychodów i rozchodów, bowiem stosownie do przepisów art. 24a. ust. 1 cytowanej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych osoby fizyczne, spółki cywilne osób fizycznych, spółki jawne osób fizycznych oraz spółki partnerskie, wykonujące działalność gospodarczą, są obowiązane prowadzić podatkową księgę przychodów i rozchodów.

Biorąc pod uwagę powyższe uzasadnienie - postanowiono jak w sentencji, uznając przedstawione przez Panią własne stanowisko w sprawie ? za nieprawidłowe.

Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Panią we wniosku złożonym w dniu 28 marca 2006 r. (uzupełnionym w dniu 29 marca 2006 r. oraz w dniu 12 kwietnia 2006 r.) i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia,nie jest dla Pani wiążąca, wiąże natomiast tutejszy organ podatkowy ? do czasu jej zmiany lub uchylenia przez organ odwoławczy w drodze decyzji.

Pierwszy Urząd Skarbowy Łódź-Górna