Temat interpretacji
P o s t a n o w i e n i e
Na podstawie art. 14a §1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa ( j.t. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz.60) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 18 maja 2005r. , uzupełnionego dnia 31 maja 2005r., o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w sprawie uprawnienia do potrącania wynagrodzenia z tytułu terminowego wpłacenia podatku dochodowego
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Chojnicach
stwierdza, że
stanowisko przedstawione w tym wniosku jest prawidłowe
U Z A S A D N I E N I E
W wniosku złożonym dnia 18 maja 2005r. zwrócono się o udzielenie informacji w sprawie uprawnienia do potrącania wynagrodzenia z tytułu terminowego wpłacenia podatku dochodowego powołując się na brzmienie art.28 § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r,, z którego wynika, że płatnikom przysługuje takie wynagrodzenie w wysokości 0,3% kwoty podatków pobranych przez płatników na rzecz budżetu państwa.
Zdaniem jednostki na podstawie art.28 § 1 przysługuje wynagrodzenie z tytułu terminowego wpłacania podatku ( PIT-4).
Po przeanalizowaniu przedstawionego w piśmie zagadnienia oraz na podstawie obowiązujących przepisów stwierdza się , że stanowisko zajęte we wniosku z dnia 18 maja 2005r. w sprawie przysługującego płatnikom zryczałtowanego wynagrodzenia z tytułu terminowego wpłacania podatków pobranych na rzecz budżetu państwa jest prawidłowe.
Zgodnie z art.28 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa ( j.t. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz.60) płatnikom i inkasentom przysługuje zryczałtowane wynagrodzenie z tytułu terminowego wpłacania podatków pobranych na rzecz budżetu państwa.
Zastosowanie w tym przepisie wyrazu "przysługuje" w jednoznaczny sposób przesądza, że chodzi tu o uprawnienie, a nie o obowiązek.
W myśl § 1 ust.1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2004r. w sprawie wynagrodzenia płatników i inkasentów pobierających podatki na rzecz budżetu państwa( Dz. U z 2002r. Nr 240, poz.2065) płatnikom i inkasentom przysługuje wynagrodzenie z tytułu terminowego wpłacania podatków, wynoszące 0,3% kwoty podatków pobranych przez płatników na rzecz budżetu państwa, a ust.2 stanowi , że kwota należnego wynagrodzenia jest potrącana z kwoty podatków pobranych przez płatników lub inkasentów.
Natomiast z § 2 tego rozporządzenia wynika, że płatnik lub inkasent, który pobrał podatek nienależnie lub w wysokości wyższej od należnej, jest obowiązany dokonać zwrotu nienależnego wynagrodzenia na rachunek właściwego urzędu skarbowego wraz z odsetkami za zwłokę.
Jednocześnie podaje się, że zastosowanie art.28 § 1 ustawy Ordynacja podatkowa przez jednostki budżetowe powinno być poddane analizie, gdyż zgodnie z ustawą z dnia 26 listopada 1998r. o finansach publicznych ( Dz. U. z 2003r. Nr 15, poz.148 z późn. zm. ) państwowe jednostki budżetowe pokrywają swoje wydatki ze środków pochodzących z budżetu państwa, a uzyskane dochody odprowadzają do tego budżetu.
Zatem potrącanie wynagrodzeń przez te jednostki budżetowe będzie zabiegiem niecelowym, a jego efektem będzie zbędne skomplikowanie systemu rozliczeń państwowych jednostek budżetowych z budżetem państwa