Temat interpretacji
POSTANOWIENIE
Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60) Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Gliwicach stwierdza, że stanowisko podatnika - przedstawione we wniosku z dnia 24.03.2005 r., uzupełnione w dniu 25.04.2005 r., o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych z tyt. odliczeń wpłat na wyodrębniony fundusz remontowy za rok 2005 - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 24.03.2005 r. do Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego w Gliwicach wpłynął wniosek o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego. Wniosek uzupełniono dnia 25.04.2005 r.
Jak stanowi art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14 a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.
Wspólnoty mieszkaniowe działające na podstawie ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali (Dz. U. z 2000 r. Nr 80, poz. 903 ze zm.) sprawują zarząd nieruchomością wspólną. Ogół właścicieli lokali, których lokale wchodzą w skład określonej nieruchomości tworzy wspólnotę mieszkaniową. Wśród obowiązków należących do członków wspólnoty mieszkaniowej wymienić można ponoszenie wydatków związanych z utrzymaniem własnych lokali oraz partycypowanie w kosztach zarządu związanych z utrzymaniem nieruchomości wspólnej. W tym celu członkowie wspólnoty mieszkaniowej płacą zaliczki na pokrycie kosztów utrzymania lokali i części wspólnych. Na koszty zarządu składają się m. in. wydatki na remonty i bieżącą konserwację, a rodzaje wydatków w zależności od zaistniałej potrzeby ustala sama wspólnota. Źródłem wpływu na rzecz danej nieruchomości są zaliczki na fundusz remontowy wpłacane miesięcznie za pomocą książeczek remontowych, bądź połączonych książeczek czynszowo-remontowych.
Zgodnie z art. 27a ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. nr 14, poz. 176 ze zm.), w brzmieniu obowiązującym w 2003 roku, podatek dochodowy zmniejsza się, jeżeli podatnik poniósł w roku podatkowym wydatki na własne potrzeby mieszkaniowe, przeznaczone na remont i modernizację budynku lub lokalu mieszkalnego zajmowanego na podstawie tytułu prawnego oraz wpłaty na wyodrębniony fundusz remontowy spółdzielni mieszkaniowej lub wspólnoty mieszkaniowej, utworzonych na podstawie odrębnych przepisów.
W przypadku wpłat na wyodrębniony fundusz remontowy wspólnoty mieszkaniowej odliczenie stosuje się na podstawie dowodu wpłaty, za który można uznać zarówno przelew bankowy, przekaz pocztowy, jak również dokument wpłaty w kasie wspólnoty mieszkaniowej.
W przypadku zeznań podatkowych składanych za 2005 rok podatnicy korzystają z odliczeń od podatku wydatków na remont i modernizację budynku lub lokalu mieszkalnego oraz wpłat na wyodrębniony fundusz remontowy (w granicach obowiązujacego limitu) na podstawie ustawy z dnia 12 listopada 2003 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 202, poz. 1956 ze zm.).
Jednocześnie ustawodawca nie przewidział dalszej możliwości korzystania z ww. ulgi uchylając z dniem 1 stycznia 2004 roku art. 27a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Zgodnie z powyższymi wyjaśnieniami właściciele lokali będący osobami fizycznymi mają prawo, dokonywać odliczeń od podatku wpłat na wyodrębniony fundusz remontowy wspólnoty mieszkaniowej składając zeznania podatkowe za 2005 rok. Natomiast ci podatnicy, których ww. odliczenie nie znalazło pokrycia w podatku za 2005 rok zachowują prawo do ich odliczenia od podatku w latach następnych, aż do całkowitego odliczenia.
Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania postanowienia. Zgodnie z art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.
Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania postanowienia. Zgodnie z art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.