POSTANOWIENIE - Interpretacja - PDOF/415-8/05

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 20.04.2005, sygn. PDOF/415-8/05, Pierwszy Urząd Skarbowy w Bielsku-Białej

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) - Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Bielsku-Białej stwierdza, że stanowisko podatnika - przedstawione we wniosku i uzupęłnieniu do wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji co do sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej możliwości skorzystania w 2004 r. z odliczenia od podatku ulgi mieszkaniowej w związku z poniesieniem w 2004 r. wydatków na własne cele mieszkaniowe przeznaczonych na remont budynku mieszkalnego i lokalu mieszkalnego zajmowanego na podstawie umowy użyczenia, jeżeli faktura za usługę wymiany okien w użyczonym lokalu wystawiona jest na właściciela lokalu, a nie biorących w użyczenie ten lokal - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

Do Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Bielsku-Białej wpłynął wniosek o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego. Jak stanowi art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art.14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie. Stan faktyczny przedstawiony w piśmie wskazuje, że małżonkowie w 2003 r. zawarli z córką umowę użyczenia lokalu mieszkalnego na własne cele mieszkaniowe. Spółdzielnia Mieszkaniowa wykonała usługę w postaci wymiany okien w użyczonym lokalu i wystawiła fakturę VAT na właściciela lokalu (córkę). Wpłaty na rzecz Spółdzielni dokonał podatnik, tytuł wpłaty: wymiana stolarki okiennej.W ocenie wnioskodawcy " spełnia on z żoną wszystkie warunki by wydatek ten odliczyć od podatku".Z przedstawionej dokumentacji wynika, że podatnicy nie dysponują, fakturą VAT wystawioną przez podatnika podatku od towarów i usług, nie korzystającego ze zwolnienia od tego podatku. Faktura dotycząca wymiany okien przez Spółdzielnię została wystawiona na właścicielkę lokalu (córkę). Podatnicy dysponują jedynie dowodem wpłaty na kwotę odpowiadającą wartości faktury oraz tytułem prawnym do remontowanego lokalu w postaci umowy użyczenia.

Za tytuł prawny do lokalu mieszkalnego lub budynku mieszkalnego uważa się między innymi: akt własności, umowę użyczenia, umowę najmu lub dzierżawy, albo dokument potwierdzający istnienie innego stosunku zobowiązaniowego, z którego wynika prawo podatnika do korzystania z lokalu lub budynku mieszkalnego.

Zgodnie z art. 27a ust. 1 pkt 1, ust. 3 pkt 2, ust. 5, ust. 6 ustawy z dn. 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. nr 14, poz. 176 ze zm.), w brzmieniu obowiązującym w 2003 r., podatek dochodowy od osób o których mowa w art. 3 ust. 1, obliczony zgodnie z art. 27, (...) zmniejsza się na zasadach określonych w ust. 2-15, jeżeli w roku podatkowym podatnik poniósł wydatki na własne potrzeby mieszkaniowe, przeznaczone na remont i modernizację - zajmowanego na podstawie tytułu prawnego - budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego oraz wpłaty na wyodrębniony fundusz remontowy spółdzielni (...).

Kwota, o która zmniejsza się podatek nie może przekroczyć w każdym okresie trzech kolejnych lat, poczynając od 1 stycznia 2003 r. 19 % kwoty poniesionych wydatków, nie więcej jednak niż:a) 5.670,00 zł, jeżeli wydatki dotyczą budynków mieszkalnych lub wpłat na wyodrębniony fundusz remontowy spółdzielni lub wspólnoty mieszkaniowej,b) 4.725.00 zł, jeżeli wydatki dotyczą lokalu mieszkalnego, z tym że w razie zbiegu uprawnień do odliczeń z tytułu wydatków, o których mowa w lit. a) i b), łączna kwota odliczeń nie może przekroczyć kwoty 5.670,00 zł.

Jeżeli podatnik ponosi wydatki na remont lub modernizację instalacji gazowej, urządzeń eksplozymetrycznych lub urządzeń gazowych i w związku z tym wydatkami przekroczył ww. limity, wysokość odliczeń podwyższa się o 0,5% kwoty, o której mowa w ust. 2, z zastrzeżeniem ust. 2a.

Zmniejszenie podatku dochodowego na ww. zasadach może być dokonane w roku podatkowym, w którym suma wydatków poniesionych przez podatnika od początku każdego okresu trzyletniego wynosi co najmniej 0,3% kwoty, o której mowa w ust 2, z zastrzeżeniem ust. 2a, obowiązującej w pierwszym roku tego okresu (w latach 2003-2004 wynosiła co najmniej 567,00 zł).

Wysokość wydatków na cele mieszkaniowe ustala się zgodnie z art. 27a ust. 6 cytowanej ustawy o podatku dochodowym, w brzmieniu obowiązującym w 2003 r., na podstawie faktury wystawionej wyłącznie przez podatnika podatku od towarów i usług, nie korzystającego ze zwolnienia od tego podatku, lub dowodu odprawy celnej, a w przypadku wpłaty na fundusz remontowy spółdzielni mieszkaniowej lub wspólnoty mieszkaniowej - na podstawie dowodu tej wpłaty.

Zgodnie z art. 12 ust. 2 ustawy z dn. 12 listopada 2003 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 202, poz. 1956 ze zm.) wydatki na remont i modernizację budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego poniesione w latach 2004 - 2005 podlegają odliczeniu od podatku, w wysokości i na zasadach określonych w art. 27a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym w 2003 r.

Skoro podatnicy nie spełniają wymogu cytowanego art. 27a ust. 6 ustawy o podatku dochodowym, zatem zawarte we wniosku ich stanowisko jest nieprawidłowe. Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia. Zgodnie z art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Pierwszy Urząd Skarbowy w Bielsku-Białej