P O S T A N O W I E N I E - Interpretacja - PD-415/18/JU/05

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 07.10.2005, sygn. PD-415/18/JU/05, Urząd Skarbowy w Krapkowicach

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

P O S T A N O W I E N I E

Działając na podstawie art. 216 w związku z art. 14a ustawy z dnia 29.08.1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 8 z 2005r., poz. 60 z późn. zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Krapkowicach po rozpatrzeniu wniosku złożonego w dniu 08.08.2005 r. dotyczącego interpretacji przepisów prawa podatkowego w kwestii potrącenia zaliczki na podatek dochodowy z tytułu wypłaty zawieszonej diety radnego, oraz sporządzenia informacji PIT-R - uznaje stanowisko strony jako prawidłowe.

U Z A S A D N I E N I E

Zgodnie z art. 14a § 4 ustawy z dnia 29.08.1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego następuje w drodze postanowienia, na które służy zażalenie.

Przepis art. 14a § 1 ustawy z dnia 29.08.1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) stanowi iż stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego (...) na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

Wnioskiem z dnia 08.08.2005 Jednostka zwróciła się z prośbą o udzielenie interpretacji przepisów prawa podatkowego.W złożonym podaniu strona podaje, iż na wniosek radnego z dnia 01.05.2002r. została zawieszona wypłata diety od miesiąca maja 2002 roku do miesiąca lipca 2004 roku. Zawieszenie wypłaty wspomnianej diety spowodowane była faktem, iż radny pobierał świadczenie przedemerytalne.W dniu 12.07.2005r. radny zwrócił się z pismem o wypłatę zawieszonej diety ponieważ otrzymał wyrok sądowy, który przyznawał mu prawo do wcześniejszej emerytury od dnia 28 maja 2003 roku.Jednostka zamierza wypłacić zawieszone diety za okres:

  • od czerwca 2003 roku do grudnia 2003 roku w łącznej wysokości 3.704,19 zł
  • od stycznia 2004 roku do lipca 2004 roku w łącznej wysokości 3.815,35 zł

W związku z powyższym powstaje pytanie, czy wypłata powyższych kwot spowoduje konieczność potrącenia zaliczki na podatek dochodowy, oraz czy należy sporządzić w tym przypadku informację PIT-R.

Zdaniem strony od powyższej wypłaty nie należy potrącać zaliczki na podatek dochodowy, ponieważ jednorazowa wypłata w/w kwoty - 7.519,54 zł rzeczywiście przekracza kwotę zwolnienia, tj. kwotę 2.280,00 zł, ale zwolnieniu podlegają kwoty danego miesiąca, a nie wypłacane w danym miesiącu. W związku z tym należy sporządzić korektę deklaracji PIT-R za rok 2003 i 2004.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jednolity Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176zezm.)-wolne od podatku dochodowego są diety oraz kwoty stanowiące zwrot kosztów otrzymywane przez osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych i obywatelskich - do wysokości nie przekraczającej miesięcznie kwoty 2.280,00 zł.

Informacja PIT-R jest informacją o wypłaconych podatnikowi kwotach z tytułu pełnienia obowiązków społecznych i obywatelskich. Stanowi załącznik do informacji PIT11/PIT-8B i sporządzana jest przez płatnika dokonującego wypłaty na rzecz osób fizycznych, w związku z pełnieniem przez nie obowiązków społecznych i obywatelskich.

Zgodnie z art. 13 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychodem z działalności wykonywanej osobiście uważa się przychody otrzymywane przez osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych lub obywatelskich bez względu na sposób powoływania tych osób (...). Jednakże ustawodawca zwolnił na mocy art.21 ust.1 pkt 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych z opodatkowania diety oraz kwoty stanowiące zwrot kosztów otrzymywane przez osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych i obywatelskich - do wysokości nie przekraczającej miesięcznie kwoty 2.280,00 zł.

Reasumując powyższe należy stwierdzić iż, pomimo wysokość diet wypłaconych w w/w przypadku w kwocie 7.519,54 zł przekracza kwotę zwolnienia tj. 2.280,00 zł, to ze zwolnienia od opodatkowania korzystają kwoty dotyczące danego miesiąca, a nie kwoty wypłacone w danym miesiącu.

Ponadto należy zauważyć, iż deklaracja PIT-R powinna zostać sporządzona w taki sposób, że płatnik dokonujący przedmiotowych wypłat zaznacza miesiąc, którego dotyczy wypłata, a nie miesiąc w którym dokonano wypłaty kwoty diety radnym.

Nawiązując do powyższego stanowisko Strony, iż wypłacona kwota zawieszonych diet powinna zostać zwolniona od podatku dochodowego zgodnie z art. 21 ust.1 pkt 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, oraz że deklaracja PIT-R powinna zostać skorygowana Naczelnik Urzędu Skarbowego w Krapkowicach uznaje za prawidłowe.

Powyższa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i została udzielona w oparciu o stan prawny istniejący w dniu 07.10.2005 r. i nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Na postanowienie służy prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu za pośrednictwem tut. organu w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia.

Urząd Skarbowy w Krapkowicach