Decyzja - Interpretacja - BI/4117-0005/06

ShutterStock
Decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 15.03.2006, sygn. BI/4117-0005/06, Izba Skarbowa w Gdańsku

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Decyzja

Na podstawie art. 14b § 5 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), po rozpatrzeniu zażalenia Pana ... na postanowienie Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego w Gdańsku z dnia 9 stycznia 2006r. Nr PF/415-147/I/05 w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego

  • uznając, że zażalenie zasługuje na uwzględnienie zmienia się postanowienie organu pierwszej instancji.

U z a s a d n i e n i e

Pismem z dnia 25 października 2005r. (uzupełnionym 15 listopada 2005r.) podatnik zwrócił się do Naczelnika Urzędu Skarbowego o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że spółka z o. o. będąc w konsorcjum podpisała z Rządem Rzeczypospolitej Polskiej w ramach pomocy zagranicznej wspólnoty europejskiej umowę na realizację projektu "Pomoc techniczna we wdrażaniu Ramowej Dyrektywy Wodnej w Polsce" - finansowaną w 90% ze środków PHARE. W dniu 21 marca 2005r. spółka z o.o. zawarła z podatnikiem umowę na:

  • opracowanie w języku polskim i angielskim "wytycznych dotyczących metod i instrumentów wykorzystywanych przy planowaniu zarządzania na obszarach zlewni rzecznych" w zakresie udziału społeczeństwa w tym planowaniu,
  • opracowanie w języku angielskim "wytycznych dotyczących udziału społecznego" w zakresie udziału społecznego na poziomie centralnym i regionalnym,
  • opracowanie w języku polskim materiałów szkoleniowych do szkolenia stanowiącego element Projektu,
  • przeprowadzenie w języku polskim wykładów w ramach szkolenia stanowiącego element projektu.

W związku z powyższym powstała wątpliwość, czy uzyskane przez podatnika dochody z tytułu wykonania w/w umowy w części pochodzącej z bezzwrotnej pomocy zagranicznej są wolne od podatku dochodowego od osób fizycznych?

Przedstawiając własne stanowisko podatnik twierdzi, że jest bezpośrednim wykonawcą celu współfinansowanego ze środków PHARE i współrealizuje merytoryczny cel programu, a zatem dochody z tego tytułu są wolne od podatku dochodowego od osób fizycznych.

Postanowieniem z dnia 9 stycznia 2006r. Nr PF/415-147/I/05 Naczelnik Urzędu Skarbowego stwierdził, że stanowisko podatnika przedstawione w przedmiotowym wniosku jest nieprawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego.

Podatnik korzystając z przysługującego mu prawa, wniósł zażalenie na to postanowienie, w którym twierdzi, że bezpośrednio realizował program współfinansowany ze środków PHARE i podtrzymuje swoje stanowisko, że dochody z tytułu umowy zawartej ze spółką z o.o. będą korzystały ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych.

Dyrektor Izby Skarbowej w Gdańsku po rozpatrzeniu zażalenia stwierdza, co następuje:

Zgodnie z brzmieniem art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. nr 14 poz. 176 ze zm.) wolne od podatku są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

  1. pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz
  2. podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Na podstawie wyżej cytowanych przepisów ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych korzystają dochody otrzymane przez podatnika jeżeli:

  • środki finansowe pochodzą od rządów państw obcych, międzynarodowych instytucji finansowych lub organizacji międzynarodowych,
  • podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.

Zatem bez potrącania podatku (zaliczki na podatek) otrzymywać będą wynagrodzenia pracownicy, a także zleceniobiorcy i osoby zaangażowane na podstawie umowy o dzieło, jeśli ich wynagrodzenia są finansowane przez pracodawcę, zleceniodawcę ze środków pomocowych, a oni sami bezpośrednio realizują program objęty pomocą. Zwolnienie nie dotyczy jednak dochodów osób fizycznych, którym zleceniodawca bezpośrednio realizujący cel programu zleca wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem. Ograniczenie to oznacza, że nie korzystają ze zwolnienia tzw. podwykonawcy.

W przedstawionym stanie faktycznym program finansowany ze środków bezzwrotnej pomocy to "Pomoc techniczna w zakresie wdrażania Ramowej Dyrektywy Wodnej 2000/60/WE w Polsce". Główne cele ogólne Programu (dostępne na stronie internetowej http://www.arcadis.pl/services/proj62.php) to:

  1. wzmocnienie potencjału instytucji odpowiedzialnych za gospodarkę wodną na poziomie krajowym, regionalnym oraz lokalnym,
  2. stworzenie organizacyjnych i technicznych warunków niezbędnych do wdrożenia Dyrektywy 2000/60/EC z 23 października 2002 ustanawiającej ramy działań Wspólnoty Europejskiej na polu polityki wodnej i udziału we wdrożeniu innych dyrektyw związanych z ochroną środowiska,
  3. udoskonalenie istniejących rozwiązań technicznych i instytucjonalnych niezbędnych do wdrożenia Dyrektywy 2000/60/EC w Polsce.

W ramach wyżej wymienionych celów ogólnych Projektu, zrealizowane zostaną zagadnienia:

  • udoskonalenie sieci monitoringu wód powierzchniowych i podziemnych (m.in. we współpracy z Projektem Twinningowym),
  • udoskonalenie baz danych dotyczących ilości i jakości wód powierzchniowych i podziemnych,
  • opracowanie studium wykonalności dla Polski, dotyczące udoskonalenia sieci monitoringu wód, udoskonalenia bazy danych jakości i ilości wód, ustanowienia laboratoriów referencyjnych oraz doskonalenia systemu zapewnienia jakości,
  • wykonanie "case study" - plan gospodarowania wodą dla międzynarodowej zlewni Nysy Łużyckiej (forma projektu pilotowego),
  • opracowanie przewodników i instrukcji m.in. dotyczących analiz ekonomicznych i zwrotu kosztów za usługi wodne, badań i oceny jakości wód powierzchniowych i podziemnych, metod referencyjnych badań, planowania zarządzania wodami zlewni. itd.,
  • realizacja cyklu szkoleń dla pracowników instytucji zajmujących się gospodarką wodną i odpowiedzialnych za wdrożenie Ramowej Dyrektywy Wodnej w Polsce.

Z wniosku o rejestrację umowy o świadczenie usług nabytych za środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej wynika, że w tym przypadku spółka z którą podatnik zawarł umowę była dysponentem środków pomocowych zaś podatnik dostawcą usług czyli bezpośrednim beneficjentem (korzystającym z tych środków). Ponadto zakres zadań określonych w umowie z dnia 21 marca 2005r. przyjętych przez podatnika do wykonania wskazuje, iż bezpośrednio realizował on cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.

Mając powyższe na uwadze dochody osiągnięte przez podatnika z tytułu realizacji umowy z dnia 21 marca 2005r. zawartej ze spółka z o.o. w części pochodzącej ze środków pomocowych będą korzystały - na podstawie wyżej powołanych przepisów - ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych.

Izba Skarbowa w Gdańsku