Temat interpretacji
P O S T A N O W I E N I E
Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu, działając na podstawie art.216 par.1, art.14a par.1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2005 roku Nr 8, poz.60 ze zm.), po rozpatrzeniu pisma z dnia 31 października 2005 roku (wpływ do tutejszego organu podatkowego w dniu 18 listopada 2005 roku) i pisma z dnia 6 grudnia 2005 roku w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i zastosowania prawa podatkowego stwierdza, że stanowisko zajęte przez Pana w ww. pismach odnośnie podwójnego opodatkowania dochodu ze stosunku pracy uzyskanego na Wyspie Jersey ? jest błędne.
U Z A S A D N I E N I E
W dniu 18 listopada 2005 roku do Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu wpłynął Pana wniosek w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i zastosowania prawa podatkowego w Jego indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.
Zapytanie dotyczyło kwestii opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych dochodów ze stosunku pracy w przypadku podjęcia pracy na Wyspie Jersey, gdzie miałby być również odprowadzany podatek od tego dochodu.
W złożonym wniosku, uzupełnionym w dniu 6 grudnia 2005 roku przedstawiono następujące okoliczności sprawy:
Podatnik nosi się z zamiarem podjęcia pracy na Wyspie Jersey, podległej Królestwu Wielkiej Brytanii. Nie wie obecnie, czy będzie to praca na jakiś czas, czy też podatnik zostanie na Wyspie Jersey na stałe. Praca miałaby być wykonywana na podstawie umowy o pracę, zawartej z zagranicznym pracodawcą ? właścicielem hotelu, a podatnik byłby zatrudniony w charakterze menadżera ds. personalnych. Podatek od dochodów miałby być płacony na Wyspie Jersey. Ponadto w przypadku, wyjazdu podatnik nie pozostawi w kraju żadnego majątku, nie uzyska dochodów z pracy. W Polsce pozostanie dziecko podatnika, jednak nie ze związku małżeńskiego.
We wniosku przedstawiono stanowisko , iż nieuzasadnione jest, aby podatnik płacił podatek zarówno w Polsce jak i na Wyspie Jersey od dochodów z wynagrodzeń za pracę, dochodzi bowiem w tej sytuacji do podwójnego opodatkowania dochodów.
Odnosząc się do powyższego, stwierdza się co następuje.
Wyspa Jersey wchodzi w skład Wysp Normandzkich, które są zależne od Korony Brytyjskiej, ale w polityce wewnętrznej ( w tym w sprawie podatków) posiadają samodzielność decydowania. Jednocześnie wyspa Jersey zawarła umowy dotyczące opodatkowania jedynie z Wielką Brytanią i Guernsey, tym samym Polska nie jest związana z Jersey taką umową.
W przypadku braku umowy o zapobieżeniu podwójnemu opodatkowaniu, kwestię opodatkowania dochodów ze stosunku pracy należy rozpatrywać na gruncie ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz na gruncie ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (j.t. Dz.U. z 2005 roku Nr 8, poz.60 ze zm.).
Zgodnie z art.4 ww. ustawy Ordynacja podatkowa , obowiązkiem podatkowym jest wynikająca z ustaw podatkowych nieskonkretyzowana powinność przymusowego świadczenia pieniężnego w związku z zaistnieniem zdarzenia określonego w ustawach.
Z obowiązku podatkowego, zgodnie z art.5 ww. ustawy Ordynacja podatkowa wynika zobowiązanie podatkowe tj. konkretne zobowiązanie podatnika do zapłacenia na rzecz Skarbu Państwa podatku w wysokości, terminie oraz w miejscu określonym w przepisach prawa podatkowego.
Ww. ustawa z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych różnicuje obowiązek podatkowy, biorąc pod uwagę miejsce zamieszkania podatnika, na obowiązek o charakterze nieograniczonym i ograniczonym.
Zgodnie z art.3 ust.1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swych dochodów bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów ( nieograniczony obowiązek podatkowy).
Natomiast zgodnie z art.3 ust.2a ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych osoby fizyczne, jeżeli nie mają miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów z pracy wykonywanej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na podstawie stosunku służbowego lub stosunku pracy, bez względu na miejsce wypłaty wynagrodzenia, oraz od innych dochodów osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).
W związku z faktem, iż ww. ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawiera definicji ?miejsca zamieszkania?, wobec czego pojęcie ?miejsca zamieszkania? definiuje się w oparciu o regulacje zawarte w art.25 Kodeksu cywilnego. Zgodnie z tym przepisem, miejscem zamieszkania osoby fizycznej jest miejscowość, w której osoba ta przebywa z zamiarem stałego pobytu. Na miejsce zamieszkania składa się więc zarówno element faktycznego przebywania (corpus) jak i zamiar stałego pobytu w tym miejscu (animus).
Chodzi więc o miejscowość, która stanowi pewnego rodzaju centrum życiowe danej osoby. Należy przy tym podkreślić, że sama deklaracja osoby co do jej zamiaru nie ma doniosłości prawnej, jeżeli nie znajduje wyrazu w faktycznych okolicznościach wskazujących na to, gdzie ustanowiła ona ośrodek swojej życiowej działalności.
W związku z faktem, iż we wniosku podatnik opisuje zdarzenia przyszłe, nie wiedząc przy tym, czy wyjedzie na stałe, czy też będzie to wyjazd czasowy a w konsekwencji, czy ulegnie również zmianie miejsce zamieszkania podatnika, należy rozważyć dwie możliwości, tj. gdy :
- 1) podatnik ma miejsce zamieszkania w Polsce i uzyskuje dochody z pracy na Wyspie Jersey,
2) podatnik nie ma miejsce zamieszkania w Polsce lecz na Wyspie Jersey i tam uzyskuje dochody z pracy
i jakie skutki podatkowe rodzą te sytuacje.
Ad.1) W przypadku gdy podatnik ma miejsce zamieszkania w Polsce a pracę wykonuje na Wyspie Jersey ciąży na nim nieograniczony obowiązek podatkowy tj. podlega w Polsce opodatkowaniu od całości uzyskanych dochodów.
Jednocześnie zgodnie z art.10 ust.1 i art.12 ust.1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wynagrodzenia za pracę stanowią źródło przychodów podlegające obowiązkowi podatkowemu.
Powyższe nie oznacza jednak, że w Polsce płaci się podatek od dochodów z pracy na Wyspie Jersey po raz drugi, lecz jedynie, że niweluje się ewentualne różnice pomiędzy stawkami podatku obowiązującymi w obu krajach, bowiem podatnik w przypadku, gdy dochód został uzyskany w państwie, z którym Polska nie zawarła umowy w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, ma prawo do pomniejszenia podatku obliczonego od całości uzyskanych dochodów proporcjonalnie o podatek zapłacony za granicą (metoda proporcjonalnego odliczenia).
Należy również zwrócić uwagę, iż podatnik uzyskujący dochody z pracy na Wyspie Jersey ma prawo ? przy ustaleniu podstawy opodatkowania - odliczyć od dochodu uzyskanego za granicą kwoty objęte zwolnieniem od podatku przewidzianym w art.21 ust.1 pkt 20 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z tym przepisem wolna od podatku dochodowego jest część dochodów osób, o których mowa w art.3 ust.1, przebywających czasowo za granicą i uzyskujących dochody ze stosunku pracy (...) ? w wysokości równowartości diety z tytułu podróży służbowych poza granicami kraju, określonych w przepisach w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej poza granicami kraju. Takiego odliczenia można dokonać za każdy dzień, w którym wykonywana była praca. Zwolnienie dotyczy dochodów nieprzekraczających rocznie równowartości trzydziestu diet.
Ponadto zgodnie z uregulowaniami ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, kwotę przychodu pomniejsza się o koszty uzyskania przychodu. Koszty uzyskania przychodów z tytułu stosunku służbowego, stosunku pracy, spółdzielczego stosunku pracy oraz pracy nakładczej zostały określone w art.22 ust. 2 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Natomiast na mocy postanowień art.44 ust.7 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podatnicy podlegający w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu, czasowo przebywający za granicą, którzy osiągają dochody ze źródeł położonych poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, są obowiązani wpłacić zaliczkę na podatek w wysokości 19 proc. tych dochodów, w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym wrócili do kraju, przy czym obliczoną w ten sposób zaliczkę podatnicy mają prawo pomniejszyć proporcjonalnie o kwotę podatku zapłaconego na Wyspie Jersey.
Natomiast zgodnie z art.44 ust.3a ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w terminie płatności zaliczki, podatnicy są obowiązani składać urzędom skarbowym, którymi kierują naczelnicy urzędów skarbowych właściwi według miejsca zamieszkania podatników, deklarację według ustalonego wzoru. W tym przypadku właściwą deklaracją ? dla przychodów osiąganych bez pośrednictwa płatnika ze stosunku pracy z zagranicy będzie deklaracja PIT-53.
Jednocześnie stosownie do art.45 ust.1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podatnicy są obowiązani (po zakończeniu roku) składać urzędom skarbowym zeznanie, według ustalonego wzoru o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym, w terminie do 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym.
Jeżeli podatek zapłacony na Wyspie Jersey przewyższa obliczoną w Polsce zaliczkę na podatek dochodowy, to tym samym, należna zaliczka na podatek dochodowy od osób fizycznych nie wystąpi, więc nie ma obowiązku składania deklaracji PIT-53.
Ponadto, należy zaznaczyć, że zaliczka na podatek w trakcie roku podatkowego wynosi 19 proc. dochodu, zatem jeśli dochody uzyskane w roku podatkowym przekroczą pierwszy lub drugi próg skali podatkowej ewentualna dopłata podatku następuje w zeznaniu rocznym.
Jednocześnie, zgodnie z art.11 ust.3. ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychody w walutach obcych przelicza się na złote według kursów z dnia otrzymania lub postawienia do dyspozycji podatnika , ogłaszanych przez bank, z którego usług korzystał podatnik, i mających zastosowanie przy kupnie walut. Jeżeli podatnik nie korzysta z usług banku, przychody przelicza się na złote według kursu średniego walut obcych z dnia uzyskania przychodów , ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski, z zastrzeżeniem ust. 4.
Ad.2) W sytuacji, gdy podatnik ma miejsce zamieszkania na Wyspie Jersey, w Polsce podlega ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu tj. tylko od dochodów uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (jeżeli taka sytuacja zachodzi).
Mając powyższe na uwadze, Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu stwierdza, że stanowisko zajęte przez Pana we wniosku jest nieprawidłowe.
Jednocześnie Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu informuje, że niniejsza interpretacja o zakresie zastosowania prawa podatkowego, dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie złożenia wniosków.
Zgodnie z art. 14b par.1 ustawy Ordynacja podatkowa udzielona interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta. Jeżeli płatnik podatnik lub inkasent zastosowali się do tej interpretacji, organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia postanowienia, o którym mowa w art.14a par.4, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu.
Na niniejsze postanowienie, zgodnie z art.14a par.4 ustawy ? Ordynacja podatkowa przysługuje zażalenie .
Zażalenie zgodnie z przepisami art.236 par.2, art.220 i 223 w związku z art.239 ustawy Ordynacja podatkowa wnosi się w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu, za pośrednictwem Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu.
Zażalenie winno zgodnie z przepisem art.222 Ordynacji podatkowej zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.