Temat interpretacji
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Stalowej Woli, działając na podstawie art. 14a §1 i § 4, ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60) oraz art. 11 ust. 1 w związku z art. 21 ust. 1 pkt 38 ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. Nr 14, poz. 176 ze zm.), po rozpatrzeniu pisma pana Ludwika M. z dnia 18.03.2005 r. postanawia uznać, że stanowisko przedstawione przez wnioskodawcę jest prawidłowe w stanie faktycznym przedstawionym we wniosku.
W dniu 18.03.2005 r. wpłynął do tut. organu podatkowego wniosek pana Ludwika M. w sprawie udzielenia pisemnej informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w stanie faktycznym, o którym mowa niżej.
Pan Ludwik M. przechodząc na emeryturę z E. nabył prawo na podstawie zakładowego układu zbiorowego pracy do kontynuacji przysługującej pracownikom E. ulgi w opłatach za energię elektryczną. Realizacja tej ulgi polegała na obciążaniu podatnika przez R. S.A. w R., tj. bezpośredniego dostawcę energii elektrycznej fakturą VAT według taryfy ulgowej (tzw. pracowniczej). Przy takim systemie rozliczeń podmiotem, który fizycznie realizował ulgę w opłacie za energię elektryczną w związku z łączącym podatnika z E. stosunkiem pracy był R. S.A. W związku ze stosowaną w 2004 r. taryfą ulgową w opłacie za energię elektryczną zakład ten przesłał panu Ludwikowi M. informację o osiągniętym z tego tytułu przychodzie - PIT-8C, w której wykazał przychód w kwocie 804,66 zł. Podatnik zadał pytanie czy przychód, o którym mowa wyżej podlega opodatkowaniu, czy jest wolny od podatku dochodowego. Zdaniem podatnika, pomimo, iż R. sporządził informację PIT-8C, to jednak nie ma on obowiązku wykazywania w zeznaniu podatkowym przychodu z ww. źródła, ponieważ przychód uzyskany z ww. tytułu korzysta ze zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 21 ust. 1 pkt 38 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Tutejszy organ podatkowy przed wydaniem niniejszej interpretacji dokonał szczegółowej analizy przedstawionego w piśmie z dnia 17.03.2005 r. stanu faktycznego oraz dokonał oceny prawnej stanowiska podatnika i stwierdził, co następuje.
Zgodnie z art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) przychodami, z zastrzeżeniem art. 14 - 16, art. 17 ust. 1 pkt 6 i 9, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.
Przyznanie przez zakład pracy emerytowi lub renciście przedmiotowej ulgi z tytułu odpłatności za energię elektryczną stanowi jego przychód w miesiącu przyznania (postawienia do dyspozycji) przedmiotowego świadczenia i podlega opodatkowaniu. Jednakże z uwagi na postanowienia art. 21 ust. 1 pkt 38 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. Nr 14, poz. 176 ze zm.) zgodnie z którym, wolne od podatku dochodowego są świadczenia rzeczowe lub ekwiwalenty pieniężne w zamian tych świadczeń otrzymywane przez emerytów i rencistów w związku z łączącym ich poprzednio z zakładami pracy stosunkiem służbowym, stosunkiem pracy lub spółdzielczym stosunkiem pracy oraz od związków zawodowych - do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 2.280 zł, ta część wartości przyznanych emerytom i rencistom świadczeń rzeczowych, która łącznie nie przekracza w roku podatkowym 2.280,00 zł nie podlega opodatkowaniu. Natomiast nadwyżka ponad tę kwotę podlega opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem w wysokości 10 % (art. 30 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy).
Ze stanu faktycznego sprawy wynika, że podatnik uzyskał w 2004 r. przychód w kwocie 804,66 zł w związku ze stosowaną taryfą ulgową w opłacie za energię elektryczną, do której nabył prawo na podstawie zbiorowego układu pracy przechodząc na świadczenia emerytalne. Przychód ten korzysta więc ze zwolnienia określonego w art. 21 pkt 38 ww. ustawy o podatku dochodowym.
Stanowisko przedstawione we wniosku jest zatem prawidłowe. Informuje się dodatkowo, że:
- interpretacja dotyczy stanu prawnego na dzień złożenia wniosku i obowiązuje do dnia zmiany przepisów, z którym to dniem utraci swoją ważność,
- interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.
Ponadto tut. organ zaznacza, że interpretacja odnosi się wyłącznie do przedstawionego przez wnioskodawcę i przytoczonego w treści postanowienia stanu faktycznego.