Temat interpretacji
POSTANOWIENIE
Na podstawie art.216 i art.14a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (j.t. z 2005r. Dz.U. Nr 8 ,poz.60 z późn. zm.) w związku ze złożonym wnioskiem OW: ...../4/05 z dnia 15.09.2005r. uzupełnionym w dniu 30.09.2005r. przez Urząd Gminy o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego rozstrzygając kwestię , czy od zwrotu kosztów dowozu dziecka niepełnosprawnego i rodzica sprawującego nad nim opiekę , w czasie dowozu do placówki oświatowej należy potrącać podatek dochodowy od osób fizycznych - Naczelnik Urzędu Skarbowego w Kozienicach postanawia uznać , iż stanowisko wnioskodawcy przedstawione w przedmiotowej sprawie jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika , że Urząd Gminy stosownie do postanowień zawartych w art.17 ust.3a ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (Dz.U. z 2004r. Nr 256 , poz.2572 z późn. zm.) ma obowiązek zapewnienia uczniom niepełnosprawnym bezpłatnego transportu i opieki w czasie przewozu do najbliższych szkół lub ośrodków realizujących obowiązek szkolny w tej grupie dzieci lub młodzieży lub zwrócić koszt przejazdu ucznia i opiekuna środkami komunikacji publicznej, jeżeli dowożenie zapewniają rodzice.
Jednostka nie zapewnia transportu bezpłatnego i opieki takim dzieciom w związku z powyższym zawarto umowę na usługi transportowe z rodzicami dzieci niepełnosprawnych , którzy zobowiązali się do dowozu dzieci do szkoły. Zwrot kosztów dowozu dzieci następował będzie po przedstawieniu rachunku przez rodziców.
Zdaniem strony , podatek winien być potrącony.
Stanowisko zostało uzasadnione tym , iż kwota zwrotu wydatków (kosztów dowozu dziecka i rodzica sprawującego opiekę w czasie przewozu) stanowi dla tegoż rodzica przychód z art. 20 ust.1 (przychód z innych źródeł) ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2000r. Nr 14 , poz.176 z późn. zm. ). Przychód ten zgodnie z treścią art.11 ust.1 w/w ustawy podlega opodatkowaniu i nie został wymieniony w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych w art. 21 - zwolnienia przedmiotowe, a sam art.17 ustawy o systemie oświaty nie stanowi zwolnienia z opodatkowania zwrotu kosztów transportu .
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Kozienicach mając na uwadze przedstawiony przez wnioskodawcę stan faktyczny i stan prawny obowiązujący w dacie zaistnienia zdarzenia wyjaśnia , że zgodnie z art.17 ust.1 i ust.2 cyt. ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty , sieć publicznych szkół winna być zorganizowana w sposób umożliwiający wszystkim dzieciom spełnienie obowiązku szkolnego, z uwzględnieniem zasady , iż droga dziecka z domu do szkoły nie może przekroczyć :
- 3 km - w przypadku uczniów I-IV szkół podstawowych; - 4km - w przypadku uczniów klas V-VI szkół podstawowych oraz uczniów gimnazjów.
Jeżeli droga dziecka z domu do szkoły , w której obwodzie dziecko mieszka, przekracza odległości wyżej wymienione, obowiązkiem gminy jest zapewnienie bezpłatnego transportu i opieki w czasie przewozu lub zwrot kosztów przejazdu środkami komunikacji publicznej.
Do obowiązków gminy należy również, na podstawie art.17 ust.3a ustawy o systemie oświaty zapewnienie uczniom niepełnosprawnym ,bezpłatnego transportu i opieki w czasie przewozu do najbliższej szkoły podstawowej, gimnazjum lub ośrodka umożliwiającego realizację obowiązku szkolnego i obowiązku nauki dzieciom i młodzieży, o których mowa w art.16 ust. 7 , a także dzieciom i młodzieży z upośledzeniem umysłowym ze sprzężonymi niepełnosprawnościami albo zwrot kosztów przejazdu ucznia i opiekuna środkami komunikacji publicznej, jeżeli dowożenie zapewniają rodzice.
Zgodnie z art.9 ust.1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem wymienionych w art.21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów cyt. ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r.- Ordynacja podatkowa zaniechano poboru podatku.
Na podstawie art.21 ust.1 pkt 40 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są świadczenia pomocy materialnej dla uczniów, studentów, uczestników studiów doktoranckich i osób uczestniczących w innych formach kształcenia, pochodzące z budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz środków własnych szkół i uczelni, przyznane na podstawie odrębnych przepisów o systemie oświaty, o szkolnictwie wyższym, o wyższych szkołach zawodowych oraz o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki.
Przytoczone zwolnienie przedmiotowe ma bardzo szeroki zakres. Formą pomocy materialnej dla ucznia jest nie tylko stypendium socjalne, zapewnienie zakwaterowania w internacie ,umożliwienie korzystania z posiłków w stołówce szkoły albo refundowanie opłat ponoszonych w stołówce prowadzonej przez inny podmiot, ale także świadczenie udzielane przez gminę w formie bezpłatnego transportu oraz zwrotu kosztów przejazdu, dokonywane stosownie do postanowień art.17 ust.3a ustawy o systemie oświaty. Przy czym, zwolnieniem tym objęty jest nie tylko zwrot kosztów przejazdu dziecka środkami komunikacji publicznej, ale także zwrot kosztów transportu dziecka samochodem prywatnym rodziców dziecka.
W konsekwencji zwrot kosztów dojazdu niepełnosprawnego dziecka na obowiązkowe zajęcia szkolne jest niczym innym jak formą pomocy materialnej dla ucznia , przyznaną na podstawie odrębnych przepisów o systemie oświaty.
W świetle powyższego , świadczenia udzielane przez Urząd Gminy w formie zwrotu kosztów przejazdu dziecka niepełnosprawnego , dokonywane stosownie do postanowień ustawy o systemie oświaty, korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie art.21 ust.1 pkt 40 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
W myśl art.3 pkt 10 ustawy o systemie oświaty jeżeli w ustawie jest mowa o rodzicach to należy przez to rozumieć także prawnych opiekunów dziecka.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.
Interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia (art.14b§ 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa).
Na postanowienie niniejsze służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Kozienicach w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia (art.14a § 4 i art.236 § 2 pkt 1 ustawy Ordynacja podatkowa).
Zażalenie , zgodnie z art.222 w związku z art.239 ustawy Ordynacja podatkowa , powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.