Temat interpretacji
Z przedstawionego we wniosku złożonym do tut. Urzędu w dniu 6.02.2006 r. stanu faktycznego wynika, iż płatnik dokonuje wypłat stypendiów finansowanych w części z Europejskiego Funduszu Społecznego i Budżetu Państwa otrzymywanych transzami z Urzędu Marszałkowskiego. Powyższe wysokości transz zostają dzielone i przelewane na konta stypendystów stanowiąc kwotę stypendiów z kilku miesięcy. Z uzupełnienia wniosku wniesionego w dniu 8.02.2006 r. wynika, że miesięczna wysokość stypendium wypłacana stypendystom nie przekracza 380,00 zł. Wynosi ona dla studentów wg umowy podpisanej 14 października 2005 r. - kwotę 200,00 zł miesięcznie, a dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych 125, 00 zł miesięcznie.
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Wągrowcu mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny w złożonym wniosku oraz stan prawny obowiązujący w dacie zaistnienia powyższego zdarzenia, postanawia udzielić następującej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych: W myśl zapisu art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.Zgodnie z przepisem art. 21 ust. 1, pkt. 40b powołanej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym w roku 2005, wolne od podatku dochodowego są stypendia dla uczniów i studentów, których wysokość i zasady udzielania zostały określone w uchwale organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego, oraz stypendia dla uczniów i studentów przyznane przez organizacje, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, na podstawie regulaminów zatwierdzonych przez organy statutowe udostępnionych do publicznej wiadomości za pomocą internetu, środków masowego przekazu lub wykładanych (wywieszanych) dla zainteresowanych w pomieszczeniach ogólnie dostępnych - do wysokości nieprzekraczającej miesięcznie kwoty 380 zł, z zastrzeżeniem ust. 10.
Dokonując analizy powyższego przepisu, na początku należałoby przywołać regułę wielokrotnie podkreślaną przez Trybunał Konstytucyjny w swoim orzecznictwie, że wszelkie ulgi i zwolnienia
podatkowe stanowią odstępstwo od zasady powszechności opodatkowania. Konsekwencją powyższego jest wyjątkowy charakter ulg, odliczeń i zwolnień pojmowanych ściśle i zawężająco. Dlatego też, przy interpretacji przepisów dotyczących zwolnień podatkowych należy stosować wykładnię literalną. To literalne brzmienie przepisu wyznacza zakres praw i obowiązków podatników. Zakres ten określony jest przepisami prawa podatkowego i tylko poprzez pryzmat tych właśnie przepisów można stwierdzić, czy dany dochód jest zwolniony z opodatkowania.
Powołany przepis art. 21 ust. 1 pkt. 40b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych uzależnia stosowanie zwolnienia od dwóch głównych warunków: stypendium musi być wypłacone uczniowi lub studentowi i wysokość oraz zasady udzielania stypendium muszą być określone w uchwale organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego. Zaistnienie tych dwóch warunków daje podstawę do zastosowania zwolnienia z opodatkowania wypłaconych stypendiów, oczywiście przy
spełnieniu pozostałych warunków wymienionych w ust. 10 powołanego art. 21 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
W myśl art. 21 ust. 10 powołanej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt. 40b ww. ustawy, stosuje się, jeżeli podatnik przed pierwszą wypłatą świadczenia złoży płatnikowi oświadczenie według ustalonego wzoru (PIT-2C), że nie uzyskuje równocześnie innych dochodów podlegających opodatkowaniu, z wyjątkiem renty rodzinnej oraz dochodów określonych w art. 28-30 oraz w art. 30a i 30b.
Jak wynika z powołanego przepisu art. 21 ust. 1 pkt. 40b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych omawiane zwolnienie uzależnione jest od wysokości miesięcznego stypendium. Stąd w przypadku gdy w jednym miesiącu przekazywane są stypendyście należności za kilka miesięcy (np. w grudniu za miesiąc listopad i grudzień) i łączna kwota wypłaty jest większa od 380,00 zł, natomiast przyznane miesięczne stypendium nie
przekracza tej kwoty, przedmiotowe zwolnienie ma także zastosowanie czyli płatnik nie jest obowiązany do poboru zaliczki na podatek.
W przypadku wypłaty stypendiów w kwocie miesięcznej przekraczającą kwotę zwolnioną płatnik zobowiązany jest do poboru zaliczki od nadwyżki podlegającej zwolnieniu. Obowiązek poboru zaliczki występuje również w przypadku wypłaty stypendiów nie korzystających w całości ze zwolnienia, a więc tych wypłaconych studentom czy też uczniom nie spełniającym warunków do zwolnienia jak również wszystkim innym osobom nie wymienionym w cyt. art. 21 ust. 1 pkt 40b ustawy o podatku dochodowym. Zaliczki te pobierane są wg uregulowań zawartych w art. 35 ust. 1 pkt 2 i następnych ww. ustawy. Powołany wyżej art. 35 ust. 10 obliguje płatników stypendiów, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 40b, do sporządzenia w terminie do końca lutego następującego po roku podatkowym - informacji o wysokości wypłaconego stypendium, według ustalonego wzoru (PIT- 8S), i przekazania jej
podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, z zastrzeżeniem art. 37, tj. w sytuacji kiedy płatnik dokonuje rocznego obliczenia podatku (PIT-40) dla podatnika.
Ponadto analizując stan faktyczny przedstawiony we wniosku w części dotyczącej stypendiów wypłacanych przez Starostwo Powiatowe, a sfinansowanych z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej należy stwierdzić, że do stypendiów tych mają zastosowanie przepisy art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z tym przepisem ze zwolnienia od podatku dochodowego korzystają dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli m.in. pochodzą z rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych instytucji finansowanych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji
lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy.W związku z tym podmioty dokonujące wypłaty stypendiów sfinansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego jako płatnicy podatku dochodowego w rozumieniu art. 35 ust. 1 pkt 2 ustawy są obowiązani wykazać kwoty wypłaconych stypendiów w imiennej informacji PIT- 11/8B w części F. dotyczącej informacji o przychodach zwolnionych od podatku.Uwzględniając powyższe należy stwierdzić, że przy dokonaniu wypłaty stypendiów w części finansowanej przez budżet państwa występuje u wnioskodawcy obowiązek sporządzenia imiennej informacji PIT-8S, natomiast przy sfinansowanych ze środków unijnych imiennej informacji PIT-11/8B.
W tym stanie rzeczy należy uznać stanowisko wnioskodawcy za prawidłowe.
Interpretacja ta nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta wiąże natomiast organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu zmiany lub uchylenia.