Temat interpretacji
W dniu 29.11.2005 r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Chorzowie wpłynął wniosek o udzielenie interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż prowadzi Pan działalność gospodarczą polegającą na świadczeniu usług transportowych. Do swojej działalności wykorzystuje Pan samochód ciężarowy marki CITROEN JAMPER, będący przedmiotem umowy użyczenia. Ponieważ samochód ten nie jest Pana własnością (właścicielem jest ojciec) nie wprowadził go Pan do ewidencji środków trwałych, ale zwykłe koszty związane z utrzymaniem rzeczy użyczonej-(zgodnie z umową) typu paliwo, bieżące naprawy, konserwacje księguje Pan jako koszt.
Ponadto powyższa umowa użyczenia zawiera § 5 zobowiązujący biorącego rzecz w używanie do spłaty comiesięcznych rat kredytu zaciągniętego na zakup przedmiotu użyczenia oraz pokrycia kosztów ubezpieczenia tegoż przedmiotu.
Podatnik w złożonym piśmie zwrócił się z zapytaniem czy może księgować w koszty spłacone raty za samochód oraz kwotę ubezpieczenia .
Zdaniem wnioskodawcy wydatki te zgodnie z definicją kosztów stanowią koszty uzyskania przychodów i podlegają zaksięgowaniu w podatkowej księdze przychodów i rozchodów.
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Chorzowie stwierdza, że powyższe stanowisko jest nieprawidłowe.
Biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny tutejszy organ podatkowy wyjaśnia: Umowa użyczenia została uregulowana w art.710-719 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r.Kodeks cywilny (Dz. U. Nr16 poz.93 ze zm.). Zgodnie z art. 710 Kodeksu cywilnego przez umowę użyczenia użyczający zobowiązuje się zezwolić biorącemu przez czas oznaczony lub nie oznaczony, na bezpłatne używanie oddanej mu w tym celu rzeczy. Przepisy Kodeksu cywilnego w art. 713 stanowią, iż biorący do używania ponosi zwykłe koszty utrzymania rzeczy używanej. Oznacza to ponoszenie przez biorącego kosztów pozwalających zachować rzecz w stanie nie pogorszonym. Będą to zatem koszty związane z eksploatacją rzeczy stosownie do jej technicznego przeznaczenia. Podatnik wykorzystujący na potrzeby prowadzonej działalności samochód ciężarowy nie stanowiący jego własności, na podstawie umowy użyczenia, może uznać za koszt uzyskania przychodu faktycznie poniesione przez siebie nakłady związane z jego bieżącą eksploatacją , należy przez to rozumieć wydatki związane ze zwykłym używaniem samochodu takie jak zakup paliwa , bieżące remonty i naprawy, o ile spełnione są przesłanki wynikające z art.22 ust.1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych ( Dz. U. z 200 r. nr14, poz 176 z późn . zm.)
Natomiast spłata comiesięcznych rat kredytu zaciągniętego na zakup samochodu, także pokrycie kosztów jego ubezpieczenia nie stanowią kosztu uzyskania przychodu gdyż nie są to wydatki związane ze zwykłymi kosztami utrzymania rzeczy.
Ponadto należy zauważyć, że jeżeli z zawartej umowy użyczenia wynika obowiązek spłaty comiesięcznych rat kredytu zaciągniętego na zakup samochodu oraz pokrycia kosztów jego ubezpieczenia przez osobę użytkującą ,nie będzie to umowa użyczenia ,gdyż zgodnie z art.713 Kodeksu cywilnego, biorący do używania ponosi tylko zwykłe koszty utrzymania rzeczy użyczonej.
Zgodnie z art.14a §2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania postanowienia.Zgodnie z art.14b §1i §2 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.
Stronie przysługuje prawo wniesienia zażalenia na niniejsze postanowienie do Dyrektora Izby Skarbowej w terminie 7 dni od dnia doręczenia rozstrzygnięcia.Zażalenie wnosi się za pośrednictwem organu podatkowego, który wydał postanowienie.Zażalenie podlega opłacie skarbowej.