Podatnik złożył w tutejszym Urzędzie wniosek o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawi... - Interpretacja - PD/415-9/05

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 06.01.2006, sygn. PD/415-9/05, Urząd Skarbowy w Słupcy

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Podatnik złożył w tutejszym Urzędzie wniosek o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie w zakresie przepisów rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 sierpnia 2003 roku w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów ( Dz. U. z 2003 r. Nr 152, poz.1475 ze zm. ).

Wniosek dotyczy ustalenia w jaki sposób i jakim dokumentem winien być udokumentowany zakup kamienia polnego od rolników.

Podatnik prowadzi działalność gospodarczą w zakresie budownictwa, handlu oraz transportu i jest podatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych opłacającym podatek na zasadach ogólnych.

Zgodnie ze stanem faktycznym przedstawionym we wniosku, podatnik skupuje od rolników kamień polny.

Według podatnika dokumentowanie zakupu kamienia polnego od rolników winno być udokumentowane dokumentem przyjęcia. Na dokumencie przyjęcia według podatnika winny znajdować się takie dane jak :

- dokładny adres sprzedającego, - sprzedający sam rozliczy i odprowadzi podatek dochodowy.

Organ podatkowy ocenia stanowisko podatnika jako nieprawidłowe i stwierdza co następuje :

Sposób dokonywania zapisów w podatkowej księdze przychodów i rozchodów regulują przepisy § 12, § 13 i § 14 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 sierpnia 2003 roku w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów ( Dz. U. Nr 152, poz. 1475 ze zm. ).

Zgodnie z § 12 ust.3 ww. rozporządzenia podstawą dokonania zapisów w księdze są dowody księgowe, którymi są faktury VAT, w szczególności faktury VAT marża, faktury VAT-RR, faktury VAT MP, dokumenty celne, rachunki oraz faktury korygujące i noty korygujące, zwane dalej "fakturami", odpowiadające warunkom określonym w odrębnych przepisach lub inne dowody stwierdzające fakt dokonania operacji gospodarczej zgodnie z jej rzeczywistym przebiegiem i zawierające co najmniej:

a) wiarygodne określenie wystawcy lub wskazanie stron (nazwę i adresy) uczestniczących w operacji gospodarczej, której dowód dotyczy,

b) datę wystawienia dowodu oraz datę lub okres dokonania operacji gospodarczej, której dowód dotyczy, z tym że jeżeli data dokonania operacji gospodarczej odpowiada dacie wystawienia dowodu, wystarcza podanie jednej daty,

c) przedmiot operacji gospodarczej i jego wartość oraz ilościowe określenie, jeżeli przedmiot operacji jest wymierny w jednostkach naturalnych,

d) podpisy osób uprawnionych do prawidłowego udokumentowania operacji gospodarczych - oznaczone numerem lub w inny sposób umożliwiający powiązanie dowodu z zapisami księgowymi dokonanymi na jego podstawie.

Stosownie do § 14 ust. 1 ww. rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów, na udokumentowanie niektórych kosztów ( wydatków ), mogą być sporządzone dokumenty zaopatrzone w datę i podpisy osób, które bezpośrednio dokonały wydatków ( dowody wewnętrzne ), określające przy zakupie nazwę towaru oraz jego ilość, cenę jednostkową i wartość. Dowody te, na podstawie § 14 ust.2 ww. rozporządzenia mogą jednak dotyczyć wyłącznie:

1) zakupu, bezpośrednio od krajowego producenta lub hodowcy, produktów roślinnych i zwierzęcych, nie przerobionych sposobem przemysłowym lub przerobionych sposobem przemysłowym, jeżeli przerób polega na kiszeniu produktów roślinnych lub przetwórstwa mleka albo na uboju zwierząt rzeźnych i obróbce poubojowej tych zwierząt,

2) zakupu od ludności, sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) surowców roślin zielarskich i ziół dziko rosnących leśnych (PKWiU 01.11.91-00), jagód, owoców leśnych (PKWiU 01.13.23-00) i grzybów (PKWiU 01.12.13-00.43),

3) wartości produktów roślinnych i zwierzęcych pochodzących z własnej uprawy lub hodowli prowadzonej przez podatnika,

4) zakupu w jednostkach handlu detalicznego materiałów pomocniczych,

5) kosztów diet i innych należności za czas podróży służbowej pracowników oraz wartości diet z tytułu podróży służbowych osób prowadzących działalność gospodarczą i osób z nimi współpracujących,

6) zakupu od ludności odpadów poużytkowych, stanowiących surowce wtórne, z wyłączeniem zakupu (skupu) metali nieżelaznych oraz przeznaczonych na złom samochodów i ich części składowych,

7) wydatków związanych z opłatami za czynsz, energię elektryczną, telefon, wodę, gaz i centralne ogrzewanie, w części przypadającej na działalność gospodarczą; podstawą do sporządzenia tego dowodu jest dokument obejmujący całość opłat na te cele,

8) opłat uiszczanych znakami opłaty skarbowej oraz opłat sądowych i notarialnych,

9) wydatków związanych z parkowaniem samochodów w sytuacji, gdy są one poparte dokumentami niezawierającymi danych, o których mowa wyżej.

Jak wynika z powyższego, zakup kamienia polnego od rolników nie może być dokumentowany dowodem wewnętrznym, z uwagi na to, że ww. przepisy § 14 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów taksatywnie wymienia wszystkie przypadki dokumentowania poniesionych wydatków takim dowodem i przepisu tego nie można interpretować rozszerzająco.

Uwzględniając powyższe należy wskazać, że dowodem umożliwiającym udokumentowanie wydatku poniesionego na zakup kamienia polnego od rolników może być rachunek wystawiony przez sprzedającego albo umowa kupna-sprzedaży zawarta między sprzedającym a kupującym.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego we wniosku i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Urząd Skarbowy w Słupcy