POSTANOWIENIE - Interpretacja - DF/415-21/05

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 04.01.2006, sygn. DF/415-21/05, Urząd Skarbowy w Pruszczu Gdańskim

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Pruszczu Gdańskim działając na podstawie:

art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (j.t. Dz.U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) po rozpatrzeniu wniosku Pani z dnia 26.10.2005r (data wpływu do tut. organu podatkowego 27.10.2005r.) o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie udokumentowania zapisów w podatkowej księdze przychodów i rozchodów dotyczących wydatków związanych z zakupem palet od osób fizycznych,

stwierdza, że:

stanowisko przedstawione w tym wniosku jest prawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego.

UZASADNIENIE

Podatnik rozpoczyna działalność gospodarczą polegającą na skupie używanych palet. Działalność będzie opodatkowana podatkiem dochodowym od osób fizycznych na zasadach ogólnych.

Wnioskodawca pyta, czy podstawę zapisów w podatkowej księdze przychodów i rozchodów, dotyczących zakupu palet od osób fizycznych może stanowić dowód wewnętrzny zaopatrzony w datę i podpis osoby dokonującej wydatku określający przy zakupie - nazwę towaru oraz ilość, cenę jednostkową i wartość.

Zdaniem Wnioskodawcy, zakup używanych palet (jako odpadów poużytkowych) od ludności można udokumentować i tym samym dokonać zapisu w podatkowej księdze przychodów i rozchodów na podstawie wystawionych dowodów wewnętrznych.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Pruszczu Gdańskim, po rozpoznaniu wniosku z dnia 26.10.2005r. stwierdza, iż stanowisko Wnioskodawcy w przedstawionym stanie faktycznym jest prawidłowe.

Zgodnie z § 12 ust. 3 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 sierpnia 2003r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz.U. Nr 152, poz. 1475 z późn. zm.) podstawą zapisów w księdze są dowody księgowe, którymi są inne dowody, wymienione w § 13 i 14, stwierdzające fakt dokonania operacji gospodarczych, zgodnie z jej rzeczywistym przebiegiem i zawierające co najmniej:

  1. wiarygodne określenie wystawcy lub wskazanie stron (nazwę i adresy) uczestniczących w operacji gospodarczej, której dowód dotyczy,
  2. datę wystawienia dowodu oraz datę lub okres dokonania operacji gospodarczej, której dowód dotyczy z tym, że jeżeli data dokonania operacji gospodarczej odpowiada dacie wystawienia dowodu, wystarcza podanie jednej daty,
  3. przedmiot operacji gospodarczej i jego wartość oraz ilościowe określenie, jeżeli przedmiot operacji jest wymierny w jednostkach naturalnych,
  4. podpisy osób uprawnionych do prawidłowego udokumentowania operacji gospodarczych oznaczone numerem lub w inny sposób umożliwiający powiązanie dowodu z zapisami księgowymi dokonanymi na jego podstawie.

Na mocy § 14 ust. 1 wym. rozporządzenia na udokumentowanie zapisów w księdze, dotyczących niektórych kosztów (wydatków), mogą być sporządzone dokumenty zaopatrzone w datę i podpisy osób, które bezpośrednio dokonały wydatków (dowody wewnętrzne), określające: przy zakupie - nazwę towaru oraz ilość, cenę jednostkową i wartość, a w innych przypadkach - przedmiot operacji gospodarczych i wysokość kosztu (wydatku). Zgodnie z brzmieniem ust.2 pkt 6 tegoż art.14 rozporządzenia dowody, o których mowa w ust. 1 mogą dotyczyć wyłącznie zakupu od ludności odpadów poużytkowych, stanowiących surowce wtórne, z wyłączeniem zakupu (skupu)metali nieżelaznych oraz przeznaczonych na złom samochodów i ich części składowych.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach (Dz.U. Nr 62, poz. 628 z późn. zm.) odpady oznaczają każdą substancję lub przedmiot należący do jednej kategorii, określonych w załączniku nr 1 do ustawy, których posiadacz pozbywa się, zamierza pozbyć się lub do ich pozbycia się jest obowiązany. W załączniku nr 1 wym. ustawy o odpadach zostały wymienione kategorie odpadów i jako Q2 zostały określone produkty nie odpowiadające wymaganiom jakościowym. Z pisma Podatnika wynika, że będzie skupował palety, które nieodpowiadają normom jakościowym, a następnie je remontował. W związku z powyższym, w opisanym stanie faktycznym, skupowane palety stanowią odpady poużytkowe.

Reasumując w świetle przedstawionego stanu faktycznego, stwierdzić należy, że wydatki związane z zakupem od ludności palet, stanowiących odpady poużytkowe, mogą być dokumentowane dowodami wewnętrznymi, spełniającymi warunki, o których mowa w w/w rozporządzeniu Ministra Finansów.

Urząd Skarbowy w Pruszczu Gdańskim