Temat interpretacji
P O S T A N O W I E N I E
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Płocku działając na podstawie art. 14a § 1-4 w związku z art. 216 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) postanawia wydać pisemną interpretację, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego x, oceniając stanowisko odnośnie podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania kwot wypłaconych ze środków pomocowych współfinansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego jak i środków z programu PHARE 2002 w ramach umowy o udzielenie dotacji z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości, przedstawione we wniosku z dnia 05.01.2006r. - uzupełnione pismem z 10.02.2006 r. - o udzielenie interpretacji jako - prawidłowe.
1.Stan faktyczny przedstawiony przez Wnioskodawcę: Firma w dniu 30.11.2004 roku zawarła umowę nr PL xxxx o udzielenie dotacji z Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości w Warszawie w ramach programu PHARE 2002 - Aktywne formy zapobieganiu bezrobociu. Również w 2005 r. Firma zawarła szereg umów z "Instytucjami Wdrażającym" o dofinansowanie projektów współfinansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego. Firma realizowała powyższe programy przy pomocy pracowników zatrudnionych na podstawie umowy o pracę lub innych osób, z którymi zostały zawarte umowy cywilno-prawne, tj. umowy o dzieło i umowy zlecenia. Jednocześnie Firma jest bezpośrednim beneficjentem otrzymanej pomocy zarówno ze środków pomocowych współfinansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego jaki środków z programu PHARE 2002 w ramach umowy o udzielenie dotacji z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości.
2 Przedmiot interpretacji: 1. Czy dochody uzyskane przez pracowników i zleceniobiorców zatrudnionych przy realizacji projektów współfinansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego realizowanych na podstawie umów o dofinansowanie projektów z Instytucjami Wdrażającymi" są opodatkowane podatkiem dochodowym od osób fizycznych; wypłacane w ramach dotacji wynagrodzenia i honoraria korzystają ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1, pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych? 2. Czy dochody uzyskane przez pracowników i zleceniobiorców zatrudnionych przy realizacji programu PHARE 2002 w ramach umowy o udzielenie dotacji z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości jako Jednostką Kontraktującą" są opodatkowane podatkiem dochodowego od osób fizycznych? 3. Czy Firma powinna jako płatnik pobierać podatek dochodowy od wynagrodzeń osób bezpośrednio zaangażowanych w realizację programów o których mowa w pkt 1 i 2, czy też traktować je jako przychody zwolnione od podatku i wykazać w druki PIT-11/8B w rubryce przychody pochodzące ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o której mowa w art. 21 ust. 1 updof"?
3. Stanowisko Wnioskodawcy: Firma w związku z przedstawionym stanem faktycznym stoi na stanowisku, iż wypłacone pracownikom, jak i podatnikom realizujący powyższy cel, korzystają ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 updf. Jednocześnie Wnioskodawca uważa, iż nie powinien jako płatnik pobierać podatku dochodowego od wynagrodzeń osób bezpośrednio zaangażowanych w realizację programów, o których mowa w pkt 1 i 2. Przychody te należy traktować jako zwolnione od podatku i wykazać w druku PIT-11/8B w rubryce przychody pochodzące ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, której mowa w art. 21 ust. 1 updof.
Ocena prawna stanowiska Wnioskodawcy: Stosownie do przepisów art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych /Dz .U. Nr 14, poz. 176 ze zm./- opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991r o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) wolne od podatku dochodowego są otrzymane przez podatnika dochody z tzw. środków pomocowych, o ile dochody łącznie spełniają następujące przesłanki: a) pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz, b) podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem. Aby więc skorzystać ze zwolnienia dochodów od podatku na podstawie powyższego przepisu muszą być spełnione łącznie dwie przesłanki: - bezzwrotna pomoc musi pochodzić od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansujących, podatnik musi bezpośrednio realizować cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.
Powyższy zapis oznacza to, iż ze zwolnienia od podatku korzystają dochody osób fizycznych bezpośrednio realizujących cel programu finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy. Natomiast ustawa z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) w art. 17 ust. 1 pkt 23 zawiera analogiczne zwolnienie od podatku, odnoszące się do osób prawnych.
Z powyższego wynika, że beneficjentem pomocy zagranicznej mogą być zarówno osoby fizyczne, jak i osoby prawne ewentualnie jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej z tym, że osoby fizyczne korzystają ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 updf pod warunkiem, że bezpośrednio realizują cel programu finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy.
Korzystanie przez osobę prawną jako beneficjenta pomocy ze zwolnienia od podatku, na podstawie powyższego przepisu ustawy nie oznacza, że dochody podatnika będącego osobą fizyczną bezpośrednio realizującą cel programu finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej podlegają opodatkowaniu.
Zarówno bowiem dochody pracowników uzyskiwane na podstawie umowy o pracę, jak i innej umowy z podmiotem, który "pierwszy" otrzymał bezzwrotną pomoc, a której przedmiotem jest bezpośrednia realizacja celu programu, wypełniają przesłanki do zastosowania zwolnioną z opodatkowania, określonego w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.A zatem ze zwolnienia korzystają dochody uzyskane przez osoby , które zawarły umowę z bezpośrednim beneficjentem pomocy, a przedmiot tej umowy służy bezpośredniej realizacji celu programu pomocowego.
Przychody pochodzące ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46 należy wykazać w informacji PIT-11/8B blok .F. Ze stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę wynika, że jest on bezpośrednim podmiotem realizującym cel programu zarówno ze środków pomocowych współfinansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego jak również środków z programu PHARE 2002 w ramach umowy o udzielenie dotacji z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości.
A zatem należy uznać, iż dochody /wynagrodzenia/ pracowników sfinansowane ze środków bezzwrotnej pomocy, realizujących bezpośrednio cel programu - na podstawie zawartych umów o pracę, umów-zleceń i umów o dzieło zawartych z Zakładem Doskonalenia Zawodowego, który jako pierwszy otrzymał bezzwrotną pomoc, korzystają ze zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 21 ust.1 pkt 46 updf.
W związku z powyższym na Firmie jako płatniku nie ciążą obowiązki poboru zaliczek od wypłaconych wynagrodzeń finansowanych ze środków bezzwrotnej pomocy. Natomiast przychody te należy wykazać w informacji PIT-11/8B blok.F.
Interpretacja niniejsza dotyczy stanu faktycznego przedstawionego w wniosku przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia opisanych przez niego zdarzeń.
Ocenie prawnej nie zostały poddane dokumenty załączone przez Wnioskodawcę do wniosku.
Na niniejsze postanowienie służy Stronie zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem Naczelnika tut. Urzędu w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia (art. 236 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej).