Temat interpretacji
Zgodnie z art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137 poz. 926 ze zm.) stosownie do swojej właściwości miejscowej naczelnik urzędu skarbowego na pisemne zapytanie podatnika, płatnika lub inkasenta zobowiązany jest do udzielenia pisemnej informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.
Z uwagi na fakt, iż okoliczności sprawy przedstawionej w podaniu z dnia 22.10.2003 r. skierowanym do Izby Skarbowej w Opolu nie dotyczą indywidualnej sprawy Urzędu Miejskiego w B. tut. organ nie może udzielić informacji w ww. trybie.
Jednakże Naczelnik Urzędu Skarbowego w Prudniku wyjaśnia:
Zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 9 lit a) ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. Nr 14 z 2000 r. poz. 176 ze zm.) w brzmieniu obowiązującym w 2003 r. podstawę obliczenia podatku, z zastrzeżeniem art. 24 ust. 3 i art. 28 - 30, stanowi dochód ustalony zgodnie z art. 9, art. 24 ust. 1 i 2 oraz ust. 4-6 i 8-12 lub art. 24b ust. 1 i 2 lub art. 25, po odliczeniu kwot:
- między innymi darowizn z tytułu wspierania inicjatyw społecznych w zakresie zaopatrzenia wsi w wodę- łącznie do wysokości nie przekraczającej 15% dochodu.
Wysokość wydatków na ww. cel w myśl art. 26 ust. 7 cytowanej ustawy ustala się na podstawie dokumentów stwierdzających ich poniesienie, z tym, że jeżeli przedmiotem darowizny są pieniądze wysokość wydatków na cele wymienione w art. 26 ust. 1 pkt
9 ustala się na podstawie dowodu wpłaty na rachunek bankowy obdarowanego. Ponadto wyjaśnia się, że przez darowiznę rozumie się bezpłatne świadczenie na rzecz obdarowanego kosztem majątku darczyńcy - art. 888 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r.- Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16 poz. 93 ze zm.).
Ponadto zgodnie z art. 27a ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych podatek dochodowy od osób fizycznych, o których mowa w art. 3 ust. 1, obliczony zgodnie z art. 27, obniżony zgodnie z art. 27b o kwotę składki na powszechne ubezpieczenie zdrowotne, zmniejsza się na zasadach określonych w ust. 2-15, jeżeli w roku podatkowym podatnik między innymi poniósł:
- wydatki na własne potrzeby mieszkaniowe, przeznaczone na remont i modernizację - zajmowanego na podstawie tytułu prawnego - budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego.
W myśl art. 27a ust. 6 ww. ustawy wysokość wydatków na ww. cele ustala się na podstawie dowodów stwierdzających ich poniesienie,
udokumentowanych fakturami wystawionymi wyłącznie przez podatników podatku od towarów i usług, nie korzystających ze zwolnienia od tego podatku, lub dowodu odprawy celnej.
Jednocześnie tut. organ informuje, iż w przedmiotowej sprawie wiążącym pozostaje wyjaśnienie Urzędu Skarbowego w Prudniku przesłane w piśmie nr PD-I-860/234/2001 z dnia 28.02.2001 r. Po gruntownej analizie przedłożonych dokumentów, między innymi umowy spisanej w dniu 01.10.2002 r. pomiędzy Zarządem Miejskim w B. a mieszkańcem wsi K. Panem K. P. Naczelnik Urzędu Skarbowego w Prudniku stwierdza, że w przypadku mieszkańców wsi K. posiadających identyczne umowy brak jest podstaw prawnych do dokonania odliczeń kwot wydatkowanych na budowę sieci wodociągowej we wsi K. jako darowizn. W § 2 tych umów mieszkańcy wsi zobowiązują się do wpłaty ustalonej kwoty, z kolei w § 3 Zarząd Miejski w B. w zamian za świadczenie pieniężne zobowiązuje się do wykonania całości prac związanych z budową wodociągu.
Powyższe wskazuje na wzajemną ekwiwalentność świadczeń stron umowy. Wobec nie spełnienia przesłanki określonej w przepisie art. 888 Kodeksu cywilnego brak możliwości uznania za umowę darowizny.